اصفهان در آستانه خشکسالی

به گزارش تاسیسات نیوز، بعد از مشکلات عدیده پیش آمده برای آب در برخی مناطق اکنون استان اصفهان با بیشتر ضرر آبی در آستانه خشکشالی آماری قرار گرفته است.





استاندار اصفهان گفت: ميزان بارش در استان از مهر سال گذشته تا فروردين امسال 33 درصد نسبت به دوره بلندمدت كاهش داشته و اين باعث شده است تا اين استان جزو سه استان كم‌بارش كشور باشد.





رسول زرگرپور گفت: بررسي شرايط بارش كشور از ابتداي مهر پارسال تا نيمه فروردين امسال نسبت به دوره بلندمدت نشانگر شرايط خشكسالي پيش‌رو است.وی در نشستی خبری به تشريح وضعيت آبي استان پرداخت و با بیان اینکه طرح ۹ ماده‌اي احياي حوضه آبريز زاينده‌رود در دي ۹۲ در اين شورا به تصويب رسيد، گفت: ۶ ماه قبل به اين نتيجه رسيدیم كه بخشی از طرح ۹ ماده‌اي به خوبي پيش مي‌رود و بخشي نيز با چالش‌هايي روبه‌رو است و نياز است كه دوباره در شوراي عالي آب مطرح شود، از این رو جلسه‌ای به‌منظور ارزيابي دستگاه‌هاي اجرايي در خصوص مصوبات این طرح ۹ ماده‌اي تشکیل شد.

 

 

 

 

وی گفت: در اين جلسه ارزيابي دقيق و واقع‌بينانه روي ۹ بند مصوبه شوراي عالي آب صورت گرفت که نتیجه بسيار خوبي داشت.





استاندار اصفهان به جمع‌بندي معاون اول رئيس جمهوری از این جلسه اشاره كرد و گفت: در این جمع‌‌بندی اعلام شد كه دولت طرح ۹ ماده‌اي احياي حوضه آبريز زاينده‌رود را بهترين سند و برنامه در مورد زاينده‌رود مي‌داند و آن را با اولويت پيگيري خواهد كرد.





زرگرپور با بيان اينكه در اين جلسه وزير نيرو مسوول اجراي ۹ بند اين طرح شد و اختيارات كاملي به آن محول شد كه اگر لازم باشد به وي تفويض مي‌شود، گفت: وزارتخانه‌ها و استانداران حوضه آبريز زاينده‌رود موظف به همكاري هستند و اگر دستگاهي در این مورد كوتاهي کند با آن برخورد لازم صورت خواهد گرفت.





وي با بيان اينكه برخي دستگاه‌ها از برخي از مصوبات ايراد گرفته‌اند، افزود: معاون اول رئيس‌جمهوری اعلام کرد كه تمام اين مصوبات و آنچه وزير نيرو ابلاغ خواهد كرد معتبر است و بايد مورد اجرا قرار بگيرد.





استاندار اصفهان با اشاره به اينكه تاكنون ۶۰درصد اين طرح اجرا شده است، اظهار امیدواری کرد: با توجه به جلسه شوراي عالي آب شاهد باشيم كه اجراي طرح ۹ ماده‌اي احياي حوضه آبريز زاينده‌رود سرعت مضاعفي يابد و نتايج اين طرح خود را بيشتر نشان دهد.





وي اظهار اميدواري کرد: با عزمي كه ايجاد خواهد شد و تاكيدي كه بالاترين مقام اجرايي دولت بر آن دارد حل مشكلات آب سرعت پيدا كند.





مدير ارشد استان در ادامه به بيان وضعيت آب استان در سال‌جاري پرداخت و گفت: ‌جريان يافتن آب در رودخانه زاينده‌رود نشان از عادي بودن شرايط حوضه آبريز نيست و مردم بايد ازكاهش شديد بارش‌ها و بروز خشكسالي شديد در استان آگاه شوند.





استاندار اصفهان با بيان اينكه پاييز سال زراعي جاري با بارش‌هاي خوبي همراه بود، اظهار کرد: اين پربارشي در تمام استان‌ها نسبت به مدت مشابه بلندمدت مثبت بود ولي شرايط در آذر به‌تدريج تغيير كرد و با كم شدن بارش‌ها از ميزان پربارشي كل كشور كاسته شد.





وي به خشكي شديد در بهمن اشاره كرد و گفت:‌ به‌دلیل عدم بارش مطلوب در اين ماه بارش كل كشور تا پايان اسفند به ۶ درصد كمتر از ميانگين بلندمدت خود رسيد و استان اصفهان نیز با ۳۳درصد كاهش بارش نسبت به بلندمدت به عنوان سومين استان كم بارش كشور شناخته شد.





زرگرپور با بيان اينكه ۸۰ درصد استان در خشكسالي شديد و بسيار شديد قرار گرفته است، افزود: از غرب ۲۰ درصد و تا شرق استان حدود ۸۰درصد كاهش بارش گزارش شده و چون ميانگين بارش‌ها در هر مرحله بين ۷-۸ميلي‌متر بوده است بارش موثري در استان صورت نگرفته است. زرگرپور با بيان اينكه سال گذشته در چهارمحال و بختياري در ايستگاه چلگرد ۱۳۰۰ميلي‌متر بارش صورت گرفت، افزود: بارش امسال به یک هزار ميلي‌متر رسيده است كه نشان از كاهش ۳۰ درصدی بارش در سر شاخه‌ها است.





استاندار اصفهان با اشاره به اينكه سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال، ۳۹۰ ميليون مترمكعب آب در پشت سد ذخيره شده بود، افزود: اکنون ۲۶۰ ميليون مترمكعب آب در پشت سد وجود دارد كه ۱۳۰ ميليون مترمكعب كاهش نسبت به سال گذشته نشان مي دهد.وي با بيان اينكه هيچ راه حلي به‌جز ايجاد محدوديت در مصرف آب شرب و كشاورزي وجود ندارد، افزود:‌ مردم بايد درك كنند كه آبي كه در رودخانه جريان يافته است نشان از وضعيت خوب آب استان نيست، و در حال حاضر وضعيت بسيار بد است و بايد همه دست در دست هم دهند تا بتوانيم اين وضعيت را پشت سربگذاريم.





زرگرپور با بيان اينكه در توزيع آب اولويت اول شرب و سپس مسائل زيست محيطي است، افزود: پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در توزيع آب در ابتداي سال زراعي به وقوع نپيوست و با كاهش بارش‌ها مجبور به تغيير برنامه‌هاي از پيش تعيين شده شديم و براساس تفاهم‌نامه و برنامه‌ريزي اوليه آب رودخانه جاري شد كه فعلا كشاورزان خسارت نبينند تا دوباره در خصوص چگونگي توزيع آب تصميم‌گيري شود.





استاندار اصفهان با بيان اينكه بيمه محصولات كشاورزي در دستور كار قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه ۶۵ تا۷۰ درصد كشاورزان نسبت به بيمه محصولات خود اقدام كرده‌اند.





زرگرپور ادامه داد: اگر عزم كافي، برنامه‌ريزي مناسب و نظارت كافي در خصوص آب وجود داشته باشد، اصفهان مي‌تواند به جايگاه اصلي خود برسد.بر اساس این گزارش، طبق بند نخست طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود، وزارت نيرو مكلف است نسبت به تاسيس واحد مديريت يكپارچه حوضه آبريز زاينده‌رود اقدام كند.





در بند دوم نیز تشكيل شوراي هماهنگي حوضه‌آبريز زاينده‌رود با حضور استانداران اصفهان، چهارمحال و بختياري و يزد و معاونان وزراي نيرو، جهاد كشاورزي، صنعت معدن و تجارت و نمايندگان اصناف كشاورزي پیش‌بینی شده است که وزارت نيرو مكلف شده تا در مدت سه ماه نسبت به تشكيل اين شورا اقدام كند.





تعيين ميزان حقابه‌ها، سهم آبه‌ها و صاحبان حق اشتراك و حقابه زيست محيطي رودخانه زاينده‌رود و تالاب گاوخوني توسط وزارت نيرو، بند سوم این طرح است.در بند چهارم این طرح، ممنوعيت بارگذاري جديد بر منابع آب زاينده‌رود تا پيش از تعيين تكليف در اين حوضه اعلام شده است.






ساماندهي برداشت آب در استان‌هاي اصفهان، يزد و چهارمحال و بختياري و جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز بند پنجم طرح است. فراهم كردن تسهيلات لازم براي تغيير شيوه‌هاي آبياري از سوی وزارت جهادكشاورزي در منطقه بند ششم است.





در بند هفتم این طرح تاسيس صندوق تامين خسارت خشكسالي در حوضه آبريز زاينده‌رود پیش‌بینی شده است که بر اساس اين بند مصرف‌كنندگان بخش صنعت كه در زمان خشكسالي بدون كاهش سهم خود آب دريافت مي‌كنند بايد خسارات كمبود آب ساير مصرف‌كنندگان حوضه را پرداخت كنند.





انجام مطالعات تونل آبرساني به اصفهان با عنوان طرح گلاب(انتقال آب) از سوی وزارت نيرو، بندهشتم این طرح را شامل می‌شود. براساس بند نهم نیز، وزارت نيرو بايد درباره طرح انتقال آب بهشت آباد كه صرفا به‌منظور تامين آب شرب طراحي شده است، بررسي دقيق انجام داده و ضمن ارزيابي زيست محيطي، طرح را به اجرا در آورد.


منبع: دنیای اقتصاد

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;