استاندارد سازی روشی برای افزایش بهره برداری از انرژی

 

افزایش بهره وری انرژی

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، با برآورد افزایش 33 درصدی نیاز جهانی به انرژی تا سال 2025، کمیسیون بین المللی برق و الکتروتکنیک (IEC) به صورت مشترک اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع استانداردهای بین المللی در حمایت از سیاستهای بهره وری انرژی و انرژیهای تجدید پذیر در شهر پاریس نمود.
در راستای حمایت از اقتصاد جهانی و کاهش اثرات سؤ تغییرات آب و هوایی، افزایش بهره وری انرژی و انرژیهای تجدید پذیر اهمیت فراوانی دارند. در این کارگاه آموزشی که با مشارکت آژانس بین المللی انرژی (IEA) و‌ سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) برگزار شد. سیاست گذاران، سازمانهای بین المللی تدوین کننده استاندارد، صاحبان صنایع و سایر ذینفعان کلیدی به بررسی گزینه های انجام همکاریهای نزدیکتر در این دو مبحث با اهمیت و چالشهای انرژی پرداختند. شرکت کنندگان این کارگاه تاکید داشتند در صورتیکه ذینفعان دولتی و خصوصی دست در دست هم فعالیت نمایند، فرایندهای تعیین خط مشی و سیاست گذاری مبتنی بر فناوری، خط مشی های دقیق برنامه ریزی شده و سامانه های فناوری مناسب را می توان برقرار نمود.
این تلاشها و استانداردهای بین المللی به منظور اطمینان سازی و ارایه تصویری شفاف با هدف گسترش بازارها و فراهم شدن بستر مناسب جهت توسعه الگوهای تجاری پایدار توسط سرمایه گذاران ضروری اند. علاوه بر این، مجموعه سیاستهای تاثیر گذار انرژی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در انرژیهای پاک شرط لازمه حرکت به سوی سامانه های پایدار انرژی است.
پیشنهادات کارگاه آموزشی برای بهبود این دو حوزه حیاتی
• استانداردهای بین المللی را باید در حمایت از بهره وری انرژی و انرژیهای تجدید پذیر به کار گرفت. همه یا اغلب راه حل های فنی در سطح جهانی کاربرد دارند، از این رو نیازهای شناسایی شده در سطوح ملی و منطقه ای باید به سطح بین المللی ارتقا یابند تا شاهد پیشرفت های جهانی در افزایش بهره وری انرژی و انرژیهای تجدید پذیر باشیم.
• بخشهای دولتی و خصوصی باید دست در دست هم فعالیت نمایند. وجود بستر رقابت برابر در بازارها برای صنایع بسیار مهم است و برای سیاست گذاران کاستن مخاطرات بدون ایجاد هرگونه وقفه در فعالیتهای بازار اهمیت دارد. استانداردهای بین المللی را باید در پاسخ به اهداف بلند پروازانه سیاست گذاران تدوین نمود و خط مشی و سیاستها نیز بالعکس متاثر از پیشرفتهای فنی خواهند بود. همکاری دوشادوش در سطح جهانی سبب تسریع پیشرفت در بهره وری انرژی و استفاده از انرژیهای تجدید پذیر خواهد شد.
• شفافیت و همکاری نقش کلیدی دارند. تلاشهای فراوانی برای تدوین خط مشی و تعیین نیازهای استانداردسازی در زمینه بهره وری انرژی و انرژیهای تجدید پذیر در حال انجام است. تبادل اطلاعات میان سیاست گذاران و سازمانهای تدوین کننده استاندارد در سطح بین المللی به صورت سریع و در اسرع وقت سبب افزایش ترازها خواهد شد.
• اتخاذ رویکرهای نظام مند و جامع ضروری است. اندازه گیری، قدم نخست یافتن راهی برای ایجاد هر گونه تغییر معنا دار است. امروزه استانداردها باید موضوعاتی مانند نصب، راه اندازی، تعمیرات و نگهداری از تاسیسات،‌ ایمنی و عملکرد را تحت پوشش خود قرار دهند.
• داشتن مسیر منسجم ضروری است. دولتها باید در قبال اهداف سیاستهای خویش درباره بهره وری انرژی و انرژیهای تجدید پذیر شفاف باشند و تا آنجا که میسر است اقدام به تدوین استانداردهای بین المللی برای حمایت از این اهداف نمایند.

روشهای عملی برای مواجه با چالشهای انرژی
در این معادله، IEC یک بستر فنی محکم را ارایه می کند که به طور مداوم در حال جمع آوری راه حل های فناوری الکترونیک و برقی است تا دستیابی به بهسازی پایدار در بهره وری انرژی میسر گردد. IEC معتقد است برق رسانی هوشمند – استفاده اقتصادی و منطقی از برق به عنوان یکی از منابع انرژی – یکی از عوامل برجسته در مواجهه با چالشهای انرژی و افزایش بهره وری انرژی است. در این رابطه، ایجاد قابلیت بهره وری انرژی به صورت مستقیم در ابزارها و سیستمها باید به عنوان هدف کلیدی در کاهش چشمگیر و مستمر مصرف انرژی قرار گیرد.

منبع: وبسایت IEC
مترجم: سعید حسنی

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;