از چه راهی پرونده نظام مهندسی استرالیا را بگیریم؟

مهندسی یک رشته گسترده و هیجان انگیز با طیف متنوعی از مسیرهای شغلی پس از فارغ التحصیلی است. در استرالیا مانند دیگر کشورها دانش‌آموزان تشویق می شوند تا دررشته ­های فنی و مهندسی شغلی را در نظر بگیرند و دنبال کنند. سوال مهم مهندسان ایرانی این است که از چه راهی پرونده نظام مهندسی استرالیا بگیریم؟ ما در این مطلب به این موضوع می پردازیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندسی یک رشته گسترده و هیجان انگیز با طیف متنوعی از مسیرهای شغلی پس از فارغ التحصیلی است. در استرالیا مانند دیگر کشورها دانش‌آموزان تشویق می شوند تا دررشته­های فنی و مهندسی شغلی را در نظر بگیرند و دنبال کنند. سوال مهم مهندسان ایرانی این است که از چه راهی پرونده نظام مهندسی استرالیا بگیریم؟ ما در این مطلب به این موضوع می پردازیم.
رشته مهندسی
مهندسی تقریباً در هر موردی که هر روز استفاده می کنیم، از مسواک گرفته تا وسایل نقلیه ای که می­رانیم، کامپیوترهایی که استفاده می کنیم، ساختمان هایی که در آنها کار می کنیم، داروهایی که مصرف می کنیم و مراقبت های بهداشتی که تجربه می کنیم، دخیل است. مهندسان به طور سنتی در پنج رشته گسترده، شیمی، عمران، برق، مکانیک و سازه مشغول به فعالیت هستند. امروزه زیرگروه های تخصصی تری مانندم مهندسی کامپیوتر، مهندسی زیست پزشکی، مهندسی هوافضا، مهندسی محیط زیست، مهندسی کشاورزی و مهندسی نرم افزار وجود دارد. این زیر گروه ها در حال رشد هستند و فرصت های شغلی برای مهندسان نیز افزایش می یابد.
نظام مهندسی استرالیا
سازمان نظام مهندسی کشور استرالیا (NER) بزرگترین سازمان ثبت مهندسی در کشور است. وظیفه اصلی این سازمان ارائه یک استاندارد ملی یکسان در سراسر قلمر استرالیا و در وسیع‌ترین حوزه‌های عملکرد مهندسی است. همچنین وظیفه دیگر این سازمان تهسیل در ثبت نام افراد و حذف هرگونه ناسازگاری در حوزه های قضایی ایالتی کشور استرالیا است. این سازمان هم به صورت عمومی خدمت رسانی میکند و هم به صورت خصوصی.
به بیان ساده تر NER  یک پایگاه داده قابل جستجوی عمومی است. سازمان نظام مهندسی (NER) یک سیستم ثبت نام ملی برای حرفه مهندسی در استرالیا از مهندسان حرفه ای، فناوران مهندسی و همکاران مهندسی در هر دو بخش خصوصی و عمومی است.
چرا باید در NER ثبت نام کرد؟
جدای از این موضوع که ثبت در این سازمان شما را به بازار کار وصل کرده و برای کارفرما جلب اعتماد می کند، دلیل دیگری وجود دارد. در صورت اینکه شما نتوانید خواسته کارفرما را اجرا کنید یا پروژه شما شکست بخورد، بیمه موظف است تمام هزینه ها را پرداخت کند و این یک امتیاز برای افرادی که در NER ثبت نام کرده اند است.
 
مزایای ثبت نام در NER
به عنوان یک سیستم ثبت نام ملی،NER  مزایای قابل توجهی برای مهندسین دارد، مانند:
  • دولت: در زمینه هایی که توسط قانون محدود شده است، به عنوان جایگزین عمل می کند.
  • کارفرمایان: برای کمک به انتخاب مهندسان واجد شرایط
  • خریداران خدمات مهندسی
  • پزشکان: به عنوان یک ابزار بازاریابی
  • حرفه: به عنوان روشی برای ارتقای جایگاه و شناخت مهندسی در جامعه.
نحوه ثبت نام در سازمان نظام مهندسی استرالیا
در ابتدایی­ترین گام این پروسه شما باید نسبت به موقعیت خود شناخت کافی داشته باشید. انجام این پروسه برای افرادی که داخل خاک استرالیا هستند به طبع خیلی آسان­تر است. اما اگر شما قصد مهاجرت به استرالیا را دارید در اولین گام می بایست درخواست ارزیابی تحصیلی و شغلی را در سازمان مهندسی استرالیا (EA) ثبت کنید و مراحل انجام این پروسه را قدم به قدم انجام دهید.
سازمان مهندسی استرالیا (EA)
سازمانی معروف در کشور استرالیا که وظیفه ارزیابی مدارک تحصیلی و شغلی مهاجرین را بر عهده دارد. این سازمان مدارک مهندسان را به چهار دسته کلی تقسیم می کند.
  • دستیار مهندس (Engineering Associate): پایین ترین سطح این تقسیم بندی دستیار مهندس است که لازمه آن داشتن مدرک دیپلم یا معادل کاردانی سیستم آموزشی کشور ماست.
  • مدیریت مهندسی (Engineering Manager): این گروه دارای سابقه کار بالایی در رده مدیریت هستند.
  • تکنسین مهندسی (Engineering Technologist): معادل مدرک لیسانس مهندسی
  • مهندس حرفه ای (Professional Engineer): معادل مدرک کارشناسی ارشد
مدارک لازم برای ثبت در EA
  • مدارک دانشگاهی همراه با ریز نمرات تمام مقاطع
  • مدرک زبان معتبر
  • پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • ترجمه مدارک به همراه مهر ناتی
  • ارائه CDR
هزینه ثبت در EA
در حالت معمولی ۸۲۵ دلار و در حالت فست ترک ۱۱۴۰ دلار هزینه ثبت نام برای ارزیابی مدارک است. مدت زمان این پروسه معمولا ۳ ماه به طول می انجامد. اگر قصد ترجمه مدارک سابقه کار خود را دارید مبلغ ۳۳۰ دلار اضافه پرداخت کنید.
در پروسه ثبت در سازمان مهندسی کشور استرالیا حیاتی ترین مدرک، درخواست CDR شماست. هرچه CDR شما اصولی تر و منحصر به فردتر نوشته شده باشد، شانس کسب امتیاز بیشتری می گیرید. مقوله نگارش CDR خود بحث مفصلی دارد.
شما بعد از دریافت ویزای کاری از طریق اداره مهاجرت استرالیا و ورود به خاک این کشور می توانید ادامه مسیر ثبت نام در سازمان نظام مهندسی استرالیا NER  را انجام دهید.
آماده سازی درخواست شما در NER
الزامات واجد شرایط بودن NER به گونه‌ای تنظیم شده است که مهندسان در ارائه خدمات مهندسی باید موارد زیر را تایید کنند:
  • یک مدرک تحصیلی شناخته شده
  • عملکرد حرفه ای مرتبط
  • ارائه نامه پیشرفت شغلی که به CPD معروف است
  • بیمه PI
  • تعهد به عملکرد اخلاقی و انسانی در پروژها
ارزیابی سازمان NER
درخواست‌های ارسال شده برای سازمان NER توسط تیمی از ارزیاب‌های بسیار ماهر و با تجربه ارزیابی می‌شوند. همچنین این ارزیابی توسط سازمان مهندسین استرالیا EA بررسی می شود. مدت زمان پاسخگویی سازمان  برای ارزیابی درخواست شما به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند کافی بودن مدارک شما یا نیاز داشتن به مدارک بیشتر در حین ارزیابی، اما به طور معمول، ارزیابی اولیه درخواست شما ۳ تا ۴هفته طول می کشد. هزینه های این ارزیابی برای افرادی که در سازمان مهندسین استرالیا ارزیابی شده اند مبلغ ۳۵۱٫۴۵ دلار است و برای افرادی که در سازمان EA ارزیابی نشده اند مبلغ ۵۹۰ دلار است.
اطلاعات لازم برای ثبت در NER
ثبت جزئیات زیر برای همه ثبت نام کنندگان در NER الزامی است:
  1. نام و نام خانوادگی
  2. داشتن اسسمنت مثبت از EA
  3. آدرس دقیق پستی
  4. کدپستی (فقط استرالیا)
  5. طبقه شغلی
  6. حوزه های فعالیت
  7. کلیه متقاضیان موظفند در زمان درخواست ثبت نام در NER اظهارنامه ی را ارائه دهند.
  8. ساختن حساب کاربری در NER
  9. داشتن ۲ عدد Reference Letter یا نامه سابقه کار جهت تایید صلاحیت شما
  10. داشتن مصاحبه با ارزیاب دارای صلاحیت مهندسی استرالیایی
ثبت نام کنندگان در NER می توانند اطلاعات بیشتری از راه های ارتباطی خود داشته باشند، از جمله ایمیل، آدرس و شماره تلفن، که در سایت NER آنها نشان داده می شود. در انتها تمامی ثبت نام کنندگان گواهی ثبت نام سالانه دریافت می کنند. این گواهی مانند مدرک نظام مهندسی کشور ما هر سال باید تمدید شود.
سخن پایانی
در کشور استرالیا مانند کشورمان مهندسان، گواهی نظام مهندسی را به مدت یک سال دریافت می کنند. این مدرک و تاییدیه که زیر نظر سازمان مهندسی استرالیا (EA) و سازمان نظام مهندسی کشور استرالیا  (NER)است هر سال بروز رسانی می شود و بعد از ارزیابی مجدد برای افراد متقاضی تمدید می گردد. نحوه دریافت این گواهی بسته به اینکه شما در خاک استرالیا یا در خارج از آن قرار دارید متفاوت است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;