از سنگینی نگاه خرس ها به بازار نفت و طلا تا آب شیرین جزیره اشک همه در بسته خبری امروز

فروش ساعتی 25 هزار بشکه نفت کوره

    

با اجرای پروژه بهسازی سیستم دریافت و صدور نفت کوره در جزیره خارک تا تابستان سال آینده ظرفیت صادرات نفت کوره در پایانه خارک از ٨ هزار بشکه به ٢٥ هزار بشکه در ساعت افزایش می‌یابد. مدیر مهندسی ساختمان شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفت‌وگو‌ با خبرنگار «شانا»، در تشریح یکی از پروژه‌های مهم این مجموعه گفت: پروژه «بهسازی سیستم دریافت و صدور نفت کوره (سوخت)» یکی از پروژه‌های مهم شرکت است و با توجه به تغییر ویسکوزیته نفت کوره از پالایشگاه نسبت به گذشته، فرسودگی سیستم پمپاژ و قدیمی بودن هیتر، باید برای نگه داشتن توان رقابتی خود و استاندارد ترمینال این پروژه اجرایی شود.

 

عبدالله احمدی گفت: با اجرای این پروژه که از سال ٩١ آغاز شده است، ظرفیت تحویل نفت کوره از اسکله شرقی از

پنج هزار بشکه نفت کوره در هر ساعت به ١٦ هزار بشکه در ساعت و ظرفیت تحویل نفت کوره از اسکله غربی از سه هزار بشکه در روز به بیش از ٩ هزار بشکه در ساعت افزایش می‌یابد.

مدیر مهندسی ساختمان شرکت پایانه‌های نفتی ایران اظهار امیدواری کرد که این پروژه در تابستان سال آینده آماده

بهره برداری شود. وی با بیان اینکه هم اکنون ١٤ پروژه در مرحله اجرا، ٩ پروژه در مرحله طراحی و ٩ پروژه در مجموعه پایانه‌ها در مرحله برگزاری مناقصه است، گفت: مجموع ارزش پروژه‌های در حال اجرای شرکت پایانه‌ها به صورت تلفیقی ١٥٠ میلیارد تومان، 4/5 میلیون دلار و 6/3 میلیون یورو است.

 

بازار فلزات پایه و نوسانات بها

پیش‌بینی می‌شد که با ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات پایه، بازار داخلی از رکود دنباله‌داری که گرفتار آن شده است، بیرون بیاید. اما تاثیر عوامل پیش‌بینی نشده سبب می‌شود تا این بازار به دلیل نوسان پارامترهای تاثیر‌گذار از ثبات کافی برخوردار نباشد. در حال حاضر به گفته برخی از فعالان روند فروش با کاهش چشمگیری مواجه شده است. یکی از فعالان بازار پامنار می‌گوید: به جز کاهش خرید در ماه محرم شایعه افزایش قیمت فلزات پایه به دلیل روند صعودی بازارهای جهانی سبب شده برخی فروشنده‌ها از قیمت‌های پیشنهادی خود کوتاه نیامده و تخفیف‌های مورد انتظار خریداران را ندهند و همچنان در انتظار نشانه‌های افزایش قیمت در بازار هستند.

این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به دلیل طولانی شدن رکود بازار داخلی به این زودی افزایش بلند قیمتی را شاهد نخواهیم بود و عرضه و تقاضا در بازار فعلی به شکلی است که قیمت‌ها تا چند ماه ثبات خواهد داشت. از آن سو خریداران نیز همچنان با کمبود نقدینگی برای خرید روبه‌رو هستند و اتفاق تازه‌ای در این بخش رخ نداده است.

از سوی دیگر هم اکنون غالب فلزات پایه در بازارهای جهانی وارد یک فاز نزولی شده‌اند. کاهش قیمت نفت در روز سه‌شنبه که باعث شد قیمت این کالا در بازار آمریکا به کمترین حد در 4 سال اخیر برسد یک جو بد‌بینی بزرگ را به بازار تزریق کرد که تردید از دورنمای اقتصادی جهان ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها را پدید آورد البته افت قیمت نفت می‌تواند به مهاجرت سرمایه‌های بزرگ از بازار نفت به سایر بازارها همچون فلزات پایه و سهام نیز منجر شود. هم‌اکنون آغاز زمان تقاضای فصلی اغلب فلزات و مواد اولیه است که به‌صورت سنتی روزهای سرد سال را زمان مطلوبی برای افزایش حجم تولید قرار می‌دهد. این در حالی است که در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف فلزات پایه در جهان شاهد افزایش تقاضا هستیم که رشد توأمان واردات را نیز در پی داشته است. با توجه به این رویکرد روزهای آینده زمانی برای کاهش موجودی انبارهای فلزات در اقصی نقاط جهان بوده که داده مثبت موثری را به بازار تزریق می‌کند. با توجه به این شرایط ریزش نسبی قیمت‌ها در ابتدای هفته جاری می‌تواند مقطعی باشد و دورنمای مثبت در برابر بازارهای جهانی قرار بگیرد. با توجه به این روند نزولی و وجود پتانسیل خرید در بازارهای جهانی با محوریت آسیای جنوب شرقی و مخصوصا کشور چین هم‌اکنون پتانسیل مطلوبی برای خریداران فیزیکی پدید آمده تا همزمان با خروج سفته بازها از بازار و کاهش محدود قیمت‌ها کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کرده و به سمت بازارهای مصرف اصلی گسیل دارند.

 

کاهش حدود 40 میلیون متر مکعبی آب سدهای تهران

حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تامین‌کننده آب استان تهران با کاهش 39 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 398 میلیون مترمکعب رسیده است. حجم آب موجود در مخزن سدهای پنج‌گانه استان تهران تا روز یکشنبه با کاهش 39 میلیون مترمکعبی در مقایسه با حجم 436 میلیون مترمکعبی زمان مشابه سال گذشته، به حدود 398 میلیون مترمکعب رسید. همچنین حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تا زمان مورد بررسی، با حدود یک درصد کاهش درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 64 میلیون مترمکعب ثبت شده است. در زمان حاضر، حجم ذخیره آب در مخزن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به‌ترتیب 91، 35، 19، 154 و 98 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

 

 

 

انعقاد ساخت 2 نیروگاه اتمی

به دنبال سفر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مسکو، روز گذشته ایران و روسیه قراردادی را برای ساخت دو رآکتور هسته‌ای جدید در نیروگاه بوشهر واقع در جنوب ایران امضا کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های داخلی روسیه از امضای این قرارداد خبر داد.

به گزارش «ایسنا» شرکت روس اتم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «علاوه بر نیروگاه بوشهر، 4 راکتور روسی دیگر ممکن است در نقاط دیگر ایران ساخته شوند که دو کشور بر روند تولید ترکیبات سوخت هسته‌ای در ایران نظارت خواهند کرد.» علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته وارد مسکو شد و مورد استقبال مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه و نیز معاون سازمان روس‌اتم روسیه قرار گرفت. پیش‌تر صالحی در ورود به روسیه در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با بیان اینکه تولید 20 هزار مگاوات برق اتمی از تکالیفی است که مجلس شورای اسلامی برای دولت قرار داده گفت: «در این سفر قراردادی برای ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر با مشارکت طرف روس امضا میشود.» او با بیان اینکه این دو نیروگاه به منظور تامین صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری در استان بوشهر احداث می‌شود، افزود: «در مجموع در استان بوشهر 5 نیروگاه اتمی احداث خواهد شد اما این نیروگاه‌ها پس از پایان مراحل ساخت دو نیروگاه مورد توافق امروز خواهد بود.»

همزمان پایگاه خبری راشاتودی در گزارشی اعلام کرد که ایران و روسیه روز سه‌شنبه یک توافقنامه مشارکت ساخت 8 واحد نیروگاهی هسته‌ای جدید را با ضمانت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا کردند. سرگئی کرینکو، رئیس شرکت روس‌اتم و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سلسله اسنادی را امضا کردند که پیوندهای این دو کشور را در زمینه کاربرد صلح‌آمیز انرژی اتمی بهبود می‌بخشد. براساس این توافق‌نامه، روسیه 8 رآکتور هسته‌ای بر اساس فناوری رآکتورهای آب فشرده (PWR) را از ابتدا تا انتها (به‌طور کامل) برای ایران می‌سازد. چهار واحد از این رآکتورها در مجموعه نیروگاهی اتمی بوشهر ساخته خواهند شد.علاوه بر آن، سوخت مورد نیاز رآکتورهای آتی طی تمامی دوران عمر کاری این رآکتورها از سوی روسیه تامین خواهد شد. همچنین سوخت مصرف شده نیز برای بازفرآوری و انبار کردن (به روسیه) بازگردانده خواهد شد.

 

همزمانی امضای قرارداد در روسیه با مذاکرات مسقط تصادفی است

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به همزمانی امضای این قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای با گفت‌وگوهایی که در مورد توافق هستهای در مسقط در جریان است این امر را کاملا تصادفی دانست و افزود: «درباره سازوکارهایی برای مبادله سوخت هسته‌ای با طرف روسی تبادل‌نظرخواهیم کرد که جزئیات آن را منتشر خواهیم کرد.» در این سفر بهروز کمالوندی و یکی از معاونانش به همراه تعدادی از کارشناسان و مدیران انرژی اتمی صالحی را همراهی کردند.

 

 

جزیره اشک هم صاحب آب شیرین شد

با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خط لوله انتقال آب شیرین از رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه با هدف تامین آب مورد نیاز حیات وحش این جزیره به همراه سه دستگاه هلی کم به بهره‌برداری رسید.

خطوط انتقال آب شیرین از روستای رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه در طول دو سال با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال اجرایی شده که می‌تواند در مدت زمان یک شبانه روز ۱۰ مترمکعب آب را از طریق لوله‌های پلی اتیلن به جزیره اشک منتقل کند.

برای بهره‌برداری از این طرح، ۱۹ کیلومتر لوله‌کشی به همراه آب انبارهایی در جزیره اشک دریاچه ارومیه احداث شده که پنج میلیارد ریال اعتبار نیز صرف این طرح شده است.

این طرح به‌منظور تامین آب شرب برای حیات وحش جزیره اشک دریاچه ارومیه احداث شده است.

در طول مدت پنج ماه از ماه دوم بهار تا پایان تابستان روزانه سه هزار لیتر آب مورد نیاز حیات وحش در این جزیره است که کل این میزان ۵۰۰ هزار لیتر آب در فصل‌های یادشده است.

 

 

 

حاکمیت خرس ها بر بازار طلا و نفت

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

رشد شاخص 10 روزه شد

دیروز، شاخص کل با افزایش 147واحدی (معادل 19/0 درصد) مواجه شد و در رقم 76 هزار و 708 واحدی ایستاد. به این ترتیب، دماسنج بازار برای دهمین روز معاملاتی متوالی سبزپوش شد که رکوردی یکساله محسوب می‌شود. حجم و ارزش معاملات همچنان در سطوح بالایی قرار دارد که نشانه‌ای مبنی بر تداوم پویایی بازار سهام است. بررسی صنایع بورسی نشان می‌دهد گروه‌هایی نظیر خودرو و بانکی‌ها که خوش‌بینی بیشتری نسبت به آنها در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای وجود دارد، همچنان با اقبال سهامداران همراه هستند. با این حال، پس از اتمام نشست میان وزرای خارجه کشور و آمریکا و مسوول سیاست خارجه اروپا، تیم دیپلمات‌های کشور نیز وارد مسقط عمان شده‌اند. بر این اساس، حالت انتظاری در بازارهای داخلی و از جمله بورس به وجود آمده است که تغییرات اندک آن را قابل توجیه می‌کند.

 

 

بازار ارز

 

روزهای کم‌نوسان بازار ارز

طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا رشد ملایم 5 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 255 تومان معامله شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، با توجه به افزایش حساسیت مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران در بازار ارز به حالت انتظاری فرو رفته‌اند که نوسانات قیمت ارز را به حداقل رسانده است. پس از به پایان رسیدن نشست‌های سه‌جانبه میان ظریف، کری و اشتون، از روز گذشته، تیم دیپلماسی کشور وارد مسقط عمان شده‌اند و قرار است به‌صورت فشرده مذاکرات هسته‌ای انجام شود. در این رابطه، عراقچی، معاون وزیر خارجه کشور، اظهار کرده است: گرچه تا کنون پیشرفت یا پسرفت محسوسی نداشتیم، اما رسیدن به توافق تا پایان مهلت 3 آذر شدنی است. بنابراین، بازار ارز تا زمانی که سیگنال مشخصی از مذاکرات هسته‌ای مخابره نشود، احتمالا روند کم نوسان خود را ادامه می‌دهد.

 

 

بازار سکه

 

سکه همچنان مقاومت می‌کند

دیروز، هر سکه طرح جدید افت دیگری را تجربه کرد و 903 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که طلای جهانی افت بیش از 10 دلاری را تجربه کرده بود و دلار تنها 5 تومان رشد قیمت را به ثبت رساند. همان‌طور که اشاره شده بود، بازار سکه نسبت به افت قیمت اونس طلا مقاومت می‌کند و علت اصلی آن انتظار درخصوص مذاکرات هسته‌ای است. به عبارت دقیق‌تر، دلار به‌عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت سکه، در وضعیت مبهمی قرار دارد؛ به‌طوری که در صورت انجام توافقات، افت پیدا می‌کند؛ اما در غیر این صورت با افزایش مواجه می‌شود. بنابراین، تمایل به فروش در قیمت‌های پایین در بازار سکه کاهش یافته است. همین امر منجر به پایداری موقت حباب مثبت (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) در بازار سکه شده است.

 

 

بازار طلای جهانی

 

افت مجدد اونس طلا

طلای جهانی روند نزولی خود را در دومین روز معاملات هفتگی ادامه داد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1153 دلار بر اونس معامله می‌شد. از منظر بنیادی عوامل متعددی بر روند کاهشی قیمت اونس موثر بودند. در این میان، رشد مجدد شاخص دلار آمریکا به دنبال کاهش ارزش ین ژاپن به کمترین مقدار 7 ساله و افت ارزش روبل روسیه پس از سه روز رشد متوالی، یکی از عوامل اصلی است. همچنین، کاهش قابل‌توجه موجودی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا عامل دیگری است مبنی بر تقویت وضعیت خرسی (انتظار افت قیمت) در بازار طلا. تحلیلگران تکنیکال نیز دلیل افت قیمتی را بازگشت قیمت‌ها پس از یک جهش قیمتی عنوان می‌کنند. از سوی دیگر، برخی کارشناسان افت قیمت طلا را عاملی برای تقویت تقاضای فیزیکی می‌دانند که در مقابل کاهش قیمت طلا مقاومت می‌کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

 

سکون قیمتی اوراق تسهیلات مسکن

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) تقریبا بدون تغییر و به قیمت 89 هزار و 924 تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که قیمت آخرین معامله آنها، بیش از 3 درصد افزایش قیمت را نشان می‌داد و در رقم 93 هزار تومان انجام شد. بر این اساس، به نظر می‌رسد همچنان کف 90 هزار تومانی برای «تسه»ها قدرتمند عمل می‌کند و عمده سررسیدها حول این قیمت معامله می‌شوند. رکود در بازار مسکن در فصل پاییز به چشم می‌خورد که همین امر، اثر نسبی خود را بر تقاضای اوراق تسهیلات مسکن نیز گذاشته است. به این ترتیب، اوراق مزبور نسبت به دوران اوج خود، حدود 10 درصد افت قیمت را تجربه کرده‌اند. با این حال به گفته مسوولان همچنان میزان عرضه کمتر از تقاضا است و تنها راه کاهش مجدد قیمت این اوراق، تقویت سمت عرضه است.

 

 

بازار نفت

 

تقویت عوامل منفی در بازار نفت

دیروز، نفت خام آمریکا در لحظه تنظیم این گزارش 1/77 دلار بر بشکه معامله می‌شد. وزیر نفت کویت، از عدم کاهش عرضه از سوی اوپک و تداوم برنامه افزایش تولیدات این کشور به 4 میلیون بشکه در روز تا سال 2020 خبر داد. امیر قطر، با اشاره به میزبانی این کشور در جام جهانی 2022، افزوده است: ما بیش از نیمی از بودجه امسال خود را صرف پروژه‌های جدید کرده‌ایم و نگران کاهش قیمت نفت نیستیم. عراق، دومین تولیدکننده اوپک، نیز پس از عربستان، نفت سبک خود را با تخفیف قیمتی در بازارهای آمریکایی عرضه می‌کند. این عوامل احتمال کاهش عرضه از سمت اوپک را تضعیف می‌کند. همچنین رشد شاخص دلار و احتمال افزایش یک میلیون بشکه‌ای موجودی نفت آمریکا (بر اساس برآورد کارشناسان بلومبرگ) عوامل دیگر تقویت وضعیت خرسی (انتظار افت قیمت) در بازار نفت هستند.

 

 

اجرایی شدن فاز دوم تجمیع گازهای نفتی خوزستان

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اجرای فاز دوم طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت موسوم به آماک توسط پیمانکار اجرا و طبق برنامه زمان‌بندی تا سه ماه آینده خبر داد.

بیژن عالیپور با تاکید بر اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به حجم و گستره عملیاتی، بین کشورهای منطقه کمترین آلودگی را تولید می‌کند، گفت: اجرای بزرگ‌ترین پروژه‌های زیست محیطی در این شرکت موجب شده‌ تا در 10 سال گذشته حجم آلاینده‌های گازی تا 90 درصد کاهش یابد و با این وجود مقرر شد اندک نواقصی که در طرح آماک وجود دارد به‌زودی تکمیل و در مدار عملیات قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: علاوه‌بر جمع‌آوری گازهای همراه نفت، حدود 98 درصد پساب واحدهای نمک‌زدایی نیز جمع‌آوری و در چاه‌های تزریقی دفع می‌شوند و همچنین سوزاندن نفت خام در گودال‌های سوخت با استفاده از دستگاه‌های فرآورش و تفکیک‌گر سیار نفت خام به صفر رسیده است.

عالیپور اظهار امیدواری کرد به‌منظور توافق‌های انجام‌شده در نشست با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و اقدامات موثر شرکت ملی نفت ایران با کاهش نفت ارسالی سایر شرکت‌ها به تاسیسات فرآورشی مناطق نفت‌خیز جنوب، گازسوزی به حداقل برسد. عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران از تکمیل پروژه بیابان‌زدایی و تثبیت خاک و مالچ‌پاشی با تخصیص اعتبارات مصوب این شرکت خبر داد و افزود: با توافق صورت گرفته در نشست اخیر با مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه پروژه بیابان‌زدایی و تثبیت خاک و مالچ‌پاشی200هزار هکتار عرصه‌های بیابانی خوزستان که تا‌کنون 10 درصد پیشرفت داشته توسط سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی و تامین منابع آن در سقف اعتبارات مصوب توسط شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد.

 

افزایش تولید استراتژیک تولوئن دی ایزوسیانات

مدیرعامل پتروشیمی کارون از افزایش تولید محصول استراتژیک تولوئن دی ایزوسیانات در پتروشیمی کارون خبر داد.

قاسم مسعودی گفت: پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن و نیز تولوئن و اسید نیتریک قادر است انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی را شامل انواع ایزوسیانات‌ها که دارای ارزش افزوده بالاتر بوده با کیفیت بسیار عالی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند. مسعودی تصریح کرد: تولوئن دی ایزوسیانات کاربردهای بسیار وسیعی مانند صنایع مبلمان، وسایل خواب، وسایل حمل‌ونقل و صنایع بسته‌بندی دارد. همچنین این ماده در تولید پوشش‌ها، درزگیر، چسب‌ها و الاستومرها کاربرد دارد. مدیرعامل پتروشیمی کارون ادامه داد: پتروشیمی کارون تنها تولیدکننده محصول TDI و MDI در خاورمیانه است و محصول TDI علاوه‌بر بازارهای داخلی به کشورهای هند، چین، روسیه، امارات، ترکیه، پاکستان و آفریقای جنوبی صادر می‌شود.

 

زورآزمایی نفت شیل با اوپک

 

نفت سه روز بیشتر تحمل صعود را نداشت. نفت آمریکا روز یکشنبه در حالی که تا نیمه‌های روز سعی در ورود به کانال 80 دلار را داشت، در پی انتشار اظهارات وزیر انرژی کویت مبنی بر اینکه کاهش سقف تولید اوپک دور از انتظار است، بهای نفت شروع به ریزش کرد و بیش از 2 دلار از ارزش خود را از دست داد. روز گذشته نیز نفت قرمز پوش شروع به کار کرد. به‌طوری‌که تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت برنت با 60 سنت کاهش در هر بشکه نسبت به قیمت روز سه‌شنبه به زیر 82 دلار رسید و برای چندمین بار در کف چهار ساله قیمتی خود به فروش رسید؛ نفت خام آمریکا نیز با کاهش 40 سنتی در مرز 77 دلار در هر بشکه نوسان کرد.

 

درحالی که پیش از این اخبار مثبتی که نشان از تقویت سمت تقاضای بازار و کاهش عرضه نفت دارند منتشر شد، وجود برخی عوامل منفی در هر دو سمت بازار تداوم صعودی بودن نفت را مبهم کرده بود و دیروز این فضای مبهم در راستای کاهش قیمت نفت شفاف‌تر شد. روز گذشته خبر افزایش یک میلیون بشکه‌ای سطح موجودی آمریکا ظرف یک هفته، اظهارات مسوولان کویت، قطر و امارات و از طرفی افزایش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مرجع، موجب کاهش قیمت نفت شد.

دیروز بلومبرگ طی گزارشی پیش‌بینی خود را از افزایش حجم موجودی آمریکا یک میلیون بشکه افزایش داد؛ این در حالی است که گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از سطح موجودی نفت این کشور امروز منتشر می‌شود. اما مهم‌ترین‌ عامل کاهش قیمت‌ها اظهارات اخیر سران برخی از اعضای اوپک بود که احتمال کاهش سقف تولید این سازمان را تضعیف ‌کرد. علاوه بر علی العمر، وزیر نفت کویت، تمیم بن حمد بن خلیف آل ثانی، امیر قطر نیز با اشاره به میزبانی این کشور در جام جهانی 2022، گفته است: ما بیش از نیمی از بودجه 60 میلیارد دلاری امسال خود را صرف پروژه‌های جدید کرده‌ایم اما از کاهش قیمت نفت نگرانی نداریم؛ چراکه اقتصاد ما قدرتمند و استوار است. سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز نظرات مشابهی را ارائه داد و گفت: ما مساله‌ قیمت را چندان بزرگ نمی‌دانیم که بخواهیم درباره‌اش نگران شویم.

 

تغییر استراتژی اوپک

به گفته تحلیلگران، مهم‌ترین‌ مساله‌ای که در آینده ممکن است بهای نفت تحت تاثیر آن افزایشی شود، تصمیمات اوپک در نشست آتی این سازمان در 27 نوامبر است. درحالی که بسیاری از کارشناسان کاهش سقف تولید اوپک را گزینه منتفی‌شده‌ای نمی‌دانند؛ اما با توجه به اظهارات اخیر وزیر انرژی کویت و امارات و امیر قطر، وقوع این مساله دور از انتظار به نظر می‌رسد. همان‌طور که پیش از این نیز به کرات گفته شده، عربستان و دیگر اعضای اوپک بیشتر از آنکه نگران کاهش بهای نفت باشند، نگران از دست دادن بازارهای نفتی خود هستند، چراکه طی چند سال اخیر، با افزایش رشد تولید کشورهای غیر اوپکی سهم نفت اوپک از بازار کاهش داشته است، به‌طوری که بر‌اساس آمار اوپک، در دهه جاری سهم بازار اوپک به پایین‌ترین سطح طی 25 سال گذشته خواهد رسید. به اعتقاد کارشناسان حوزه انرژی، در صورتی که اوپک سقف تولید خود را کاهش دهد، بهای نفت افزایش پیدا کرده و طرح‌های توسعه نفت شیل همچنان توجیه اقتصادی داشته و این نوع نفت با سرعت بیشتری تولید می‌شود و چرخه کاهش سهم اوپک از بازار تکرار می‌شود. بنابراین گزینه کاهش سقف تولید اوپک دور کمرنگ‌تر از قبل شده است.

در واقع طی چند سال اخیر افزایش سطح تولید ذخایر شیل رشد چشمگیری داشته است به‌طوری‌که آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد تولید نفت آمریکا در سال گذشته با یک افزایش 14 درصدی به هشت میلیون و 970 هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح تولید این کشور طی 4 دهه گذشته بوده است. حال به نظر می‌رسد اوپک با کاهش بهای نفت توجیه‌پذیری طرح توسعه ذخایر شیل را زیر سوال برده است به‌طوری‌که تعداد حفاری‌های شیل طی سه ماه اخیر کاهش قابل توجهی داشته است. اما برخی کارشناسان بر این باورند اوپک که پیش از این با کنترل نفت موجود در بازار قیمت نفت را کنترل می‌کرد حال با تغییر استراتژی از کنترل بازار به حفظ بازار رسیده است.

به گزارش بلومبرگ، موسسه گلدمن ساکس در این خصوص معتقد است این مساله که آیا کاهش قیمت‌ها مانع توسعه نفت شیل آمریکا می‌شود یا نه بیانگر نظم جدیدی در نفت است که در آن اختیار قیمت‌گذاری به تولیدکنندگان نفت در تگزاس و داکوتای شمالی واگذار شده است. جف کوری رئیس تحقیقات موسسه گلدمن ساکس در نیویورک می‌گوید: این گروه از نقش سنتی خود به‌عنوان یک تولید‌کننده بزرگ که روی قیمت‌ها از طریق افزایش یا کاهش تولید تاثیر می‌گذارد و بازار را متعادل می‌کند فاصله گرفته است. براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی چنین تغییری نقشی را که اوپک در دهه 1980 ایفا کرده است، متوقف می‌کند. مایک وینتنر، رئیس تحقیقات بازار نفت در نیویورک نیز نظری مشابه داشت و در این باره گفت: در چند دهه گذشته شاهد چنین شرایطی نبوده‌ایم. آیا اوپک قصد دارد نقش خود را در بازار نفت واگذار کند؟

کامرز بانک می‌گوید: تصمیم عربستان در اول اکتبر برای کاهش قیمت فروش نفت خود به مشتریان آسیایی نشان‌‌دهنده این است که بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان قصد دارد به جای تلاش برای افزایش قیمت‌ها سهم بازار خود را حفظ کند. این کشور بهای نفت خود را برای مشتریان آسیایی در ماه جاری افزایش و تخفیف‌های خود را برای مشتریان آمریکایی بیشتر کرد. عراق به‌عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک نیز روز گذشته تغییرات مشابهی را در قیمت فروش نفت خود اعمال کرد.

 

پیش‌بینی تنش در نشست اوپک

اما در حال حاضر اوپک بیش از 30 میلیون و 970 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند، این یعنی برخی از اعضای این سازمان نزدیک به یک میلیون بشکه بیشتر از سهمیه تعیین شده در اوپک نفت تولید می‌کنند. عربستان که با کاهش تولید نفت ایران در پی تحریم‌های غرب و مشکلات داخلی لیبی با افزایش تولید خود تلاش در جبران کمبود نفت موجود در بازار را داشت حال با افزایش تولید لیبی و دیگر اعضا تولید خود را کاهش نداده است. حال تحلیلگران بر این باورند که نشست آتی اوپک به صحنه‌ درگیری بین برخی اعضای این سازمان و عربستان برای کاهش سقف تولید این کشور شود. کاهش قیمت نفت باعث وارد ‌آمدن فشار مالی به برخی از اعضای اوپک شده است و اکوادور، ونزوئلا و لیبی خواستار اقدامی در جهت جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت شده‌اند.

در این بین به نظر می‌رسد مسوولان نفتی کشورمان که تاکنون به‌طور رسمی درباره افت قیمت نفت اظهار نگرانی نکرده‌اند در حال استفاده از دیپلماسی برای همراهی برخی دیگر از اعضای اوپک برای نشست آتی اوپک هستند. وزیر نفت ایران، بیژن زنگنه روز دو‌شنبه در دیداری که با امیر قطر داشت بسته پیشنهادی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را به وی عرضه کرد که توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه در زمینه انرژی و ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت مهم‌ترین‌ محور نامه رئیس‌جمهوری ایران بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با آغاز مذاکرات رسمی و دیدارهای پشت درهای بسته وزیر نفت ایران با عراق و قطر به‌عنوان دو کشور عربی تاثیر‌گذار در اوپک، مذاکرات و مکاتبه‌هایی هم با وزرای نفت و انرژی اکوادور و ونزوئلا انجام شده است.

نشست اوپک نشست سخت و پر‌تنشی خواهد بود. این را بسیاری از کارشناسان انرژی می‌گویند. اگر اوپک قصد کاهش سقف تولید را نداشته باشد که به نظر می‌رسد ندارد، اعضایی که از کاهش قیمت نفت ضربه بیشتری خورده‌اند با کشورهای ثروتمند این سازمان وارد تنش شده و به کاهش سقف تولید کشورهایی که بیشتر از سهمیه خود نفت تولید می‌کنند اصرار خواهند کرد. اما اینکه عربستان به‌عنوان یکی از کشورهایی که ناقض قوانین اوپک بوده است به این کاهش سقف تولید تن خواهد داد یا نه جای تردید دارد

 

تحقق ٩٥ درصدی تولید تکلیفی نفت فلات قاره

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: تولید تکلیفی نفت این شرکت در نیمه نخست امسال بیش از ٩٥ درصد تحقق یافت. سعید حافظی از تحقق بیش از ٩٥ درصدی تولید تکلیفی نفت در شرکت نفت فلات قاره ایران خبر داد و افزود: این شرکت همه تلاش خود را به کار گرفته تا به تعهدات خود به‌ویژه در زمینه تولید نفت و گاز عمل کند.

 

وی با بیان اینکه ٣٥ درصد تولید نفت شرکت نفت فلات قاره ایران، تولید ماشینری است، تصریح کرد: به عبارت دیگر، ٣٥ درصد از تولید نفت این شرکت با استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی یا فرازآوری از طریق گاز انجام می‌شود.

حافظی گفت: با این وجود، این شرکت توانست در نیمه نخست امسال بیش از ٩٥ درصد از برنامه تولید تکلیفی نفت را اجرایی کند. وی پیش از این نیز به مشکلات بسیاری که در جریان تولید و به ویژه در بخش ماشینری وجود دارد اشاره و اعلام کرده بود: با وجود همه مشکلات و محدودیت‌های موجود در بخش تجهیزات و مسائل مالی، میزان تولید این شرکت حفظ شده است.

 

 

بهای گاز صادراتی ایران چقدر است؟

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق قیمت‌های گاز صادراتی ایران به ۳ کشور همسایه یعنی ترکیه، پاکستان و عراق را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی در نشست بررسی فرصت‌های بازار عراق در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی برق ایران اظهار کرد: قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه هر متر مکعب 50 سنت، در قرارداد با پاکستان هر متر مکعب 55 سنت و در قرارداد با عراق هر متر مکعب 43 یا 44 سنت تعیین شده است.

وی افزود: عراق روزانه به یکصد میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد که اگر این مقدار گاز را 40 سنت در هر متر مکعب بفروشیم سالانه 10 تا 12 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه دارد.

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق تصریح کرد: هر متر مکعب گاز 3/7 کیلووات ساعت برق تولید می‌کند که اگر ما هر کیلووات ساعت برق را کمتر از 17 تا 19 سنت بفروشیم حتی پول گاز مصرف شده برای تولید این بخش نیز به دست نمی‌آید. وی ادامه داد: باید وزارت نیرو و وزارت نفت بنشینند و برای تبدیل گاز به برق و ایجاد ارزش افزوده از صادرات برق بررسی و تصمیم‌گیری کنند.

 

پایان پیام/.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;