از زیر دریا آب بخورید

به گزارش تاسیسات نیوز، اکنون تهیه آب برای مصرف کنندگان از هر چیزی واجب تر است و در این بین مسئولین وزارت نیرو و آبفا به فکر تامین آب شرب برای مردم هستند که اگر هزار متر به اعماق دریا بروید میتوانید آب تهیه کنید.



رحیم میدانی با اعلام آخرین اقدامات انجام شده درباره طرح اکتشاف آب از اعماق زمین و پروژه مطالعاتی که قرار بود با همکاری خارجی ها دنیال شود، گفت: استفاده از آبهای ژرف پُرهزینه اما ممکن است.




معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر استفاده از آبهای ژرف برای رفع نیازهای کشور، تصریح کرد: برخی متخصصان از وجود آبهایی در اعماق زمین و مناطق دارای گسل سخن به میان می آورند که البته با آبهای فسیلی که از نظر کیفیت مطلوب نیستند، متفاوت است.




وی بیان داشت: پیش بینی می شود در اعماق ۸۰۰ تا یکهزار متری، آبهای قابل استفاده به عنوان آب شرب وجود داشته باشد که البته منوط به مطالعه ای وسیع در سه فاز است.




این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه شناسایی آبهای ژرف بسیار پُرهزینه است، تصریح کرد: اجرای این مهم نیازمند مطالعات پهنه بندی و حفر پُرهزینه چاه های بسیار عمیق است که اگر به نتیجه رسید، با استفاده از توان متخصصان داخلی به برداشت این آبها اقدام می ‌شود.




پیش از این، محمد حاج رسولی ها از آغاز مطالعه استفاده از آب های ژرف در کشور خبر داد و گفت: این آبها در واقع بخشی از آبهای تجدیدپذیر با دوره تجدید بسیار طولانی و از ذخایر آب راهبردی هستند که هرگونه بهره برداری از آنها باید با دقت و حساسیت و تنها در شرایط خاص انجام گیرد.




مشاور وزیر نیرو افزود: آبهای ژرف شامل منابع آبی عمیقی است که در طول هزاران سال و در اعماق بسیار زیاد زمین تشکیل می‌شوند.




وی با اشاره به پیشینه مطالعه های استفاده از آبهای ژرف در جهان، گفت: مطالعه در این زمینه در برخی نقاط جهان همچون صحرای لیبی و جنگل‌های آمازون انجام و به اکتشاف منابع آب با وسعت و حجم قابل توجه منجر شده است.




وی اظهارداشت: تاکنون در ایران این مطالعه ها به صورت سیستماتیک انجام نشده و تنها در برخی از حفاری های شرکت ملی فولاد ایران و در اعماق بیش از ۵۰۰ متر به منابع آب محدودی برخورد شده که از نظر منشا، حجم و توان آبدهی مورد بررسی قرار نگرفته اند.




حاج رسولی ها با اشاره به هزینه بالا و نیاز به حفاری عمیق برای استفاده از این آبها، افزود: شناخت منابع آب ژرف و فسیلی نیازمند بررسی ویژگی‌های زمین شناختی، جغرافیایی و هیدرولوژی آبخوان های آبرفتی و کارستی سطحی تا عمیق است که این طرح باید با تشکیل کارگروه مطالعاتی برنامه ریزی اجرای کار تدوین شود.




مشاور وزیر نیرو از آغاز مطالعه سه پروژه در سیستان، هزار مسجد خراسان رضوی و یزد خبر داد و افزود: با انجام مطالعه در بخش آبهای ژرف، می توان مشخص کرد آبهای حاصل از ذوب برف و بارندگی در ارتفاعات کشور آیا به دریا وارد می شوند یا در اعماق از کشور خارج می شود.

منبع: مهر

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;