از «اضافه بنا» چه می دانید!

حتما تا به حال خانه‌های در حال ساخت را دیده‌اید که سازنده تخلفی انجام داده و شهرداری تا بررسی و رسیدگی به آن تخلف جلوی پیشرفت پروژه را گرفته است، یکی از این تخلفاتِ بسیار متداول «اضافه بنا» است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، شهرداری برای مناطق مختلف شهر با توجه به میزان جمعیت، عرض خیابان و معیارهای دیگر پارامتری به نام «تراکم» تعریف می‌کند.
تراکم به زبان ساده به تعداد طبقاتی گفته می‌شود که هر فرد می‌تواند در زمین خودش احداث کند؛ رعایت تراکم برای دریافت پایان کار ساختمان الزامی است و اگر شهرداری حین یا پس از پایان عملیات ساخت متوجه شود که سازنده تراکم منطقه را رعایت نکرده می‌تواند طبق قانون او را جریمه کند. این مورد یکی از دو شکل تخلف «اضافه بنا» است.
برای توضیح نوع دوم تخلف باید با مفهومی به نام «سطح اشغال» آشنا شوید؛ سطح اشغال به درصد اشغال شده از زمین توسط ملک گفته می‌شود که مالک تنها اجازه دارد ۶۰ از طول زمین را به ملک مسکونی اختصاص دهد،  البته قوانینی نیز وجود دارد که به مالک اجازه مقداری پیش‌آمدگی می‌دهد، اما  در هر صورت اگر مالک بیش از درصد مجاز سطح زمین را به ملک اختصاص دهد، مرتکب تخلف اضافه بنا شده و شهرداری  برخورد قانونی خواهد کرد.
 جریمه اضافه بنا چیست؟
قانون‌گذار برای تخلف اضافه بنا دو نوع جریمه از جمله «قلع بنا یا جریمه مالی» تعیین کرده است.
چنانچه بعد از رسیدگی به تخلف حکم به قلع بنا داده شود، شهرداری موظف است بخش‌های اضافه‌ای که ساخته شده (طبقه‌ بیشتر یا پیش‌آمدگی بیشتر) را تخریب کند و پرداخت هزینه‌های تخریب نیز بر عهده مالک است.
معمولا در شرایطی حکم قلع بنا صادر می‌شود در این زمینه ضرورت وجود داشته باشد، به عنوان مثال سازنده اصلا اصول فنی یا بهداشتی و شهرسازی را رعایت نکرده باشد و سازه مذکور برای سرنشینانش خطر داشته باشد.
 طبق قانون میزان جریمه نقدی برای اراضی مسکونی حداقل یک دوم و حداکثر سه برابر ارزش معاملاتی برای هر متر مربع تخلف و برای اراضی تجاری و اداری حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر ارزش معاملاتی برای هر متر مربع تخلف تعیین می‌شود.
 کمیسیون ماده ۱۰۰، مسئول رسیدگی به تخلفات
بر اساس قانون شهرداری‌ها وظیفه رسیدگی به تخلفات مربوط به ساخت و ساز غیرقانونی بر عهده کمیسیونی به نام کمیسیون «ماده ۱۰۰» است.
اعضاء این کمیسیون عبارتند از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قاضی‌های دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری، نماینده شورای اسلامی شهر به انتخاب شورا و نماینده شهرداری که البته حق رای ندارد و برای دفاع از شکایت شهرداری در جلسات حضور خواهد داشت.
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;