ارجاع نظارت مهندسی در فارس سیستمی می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس اعلام کرد که از نیمه آبان امسال، کُل ارجاع‌های مربوط به نظارت مهندسان ناظر، به شکل سیستمی انجام خواهد شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، مجتبی زوربخش یکشنبه اول آبان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ارجاع نظارت فنی در حوزه ساخت و ساز، یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان است، گفت: با استناد به بند ۲ ماده ۲ و بند ۸ ماده ۱۵ و ماده ۳۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ارجاع مناسب کارها از وظایف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
زوربخش بیان اینکه در راستای نیل به این مهم ایجاد شفافیت در نحوه ارجاع با هدف احقاق حقوق مهندسان ناظر مورد توجه هیئت مدیره نهم قرار گرفت، گفت: در طول یک سال گذشته با توجه به وجود برخی مشکلات سیستمی در فرآیند ارجاع نظارت، زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری اصلاح در نهایت مطابق مصوبه هیأت مدیره در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ مقرر شد تمام نظارت ها سیستم ارجاع کار را شامل شوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس تاکید کرد: به دنبال مصوبه مذکور از ۱۵ آبان ماه امسال، تمام نظارت ها در سراسر استان فارغ از  فاکتورهای متراژ پروژه وتعداد سقف، به شکل سیستمی ارجاع می‌شود.
زوربخش قطع رابطه مالی ناظر و کارفرما را از مزایای اولیه واگذاری کار ارجاع نظارت به سازمان های نظام مهندسی دانست و گفت: اینکه تمام نظارت ها سیستم ارجاع کار را شامل شوند نظیر مطالبات اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس بوده که با پیگیری و تلاش هیئت مدیره نهم محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه این رویه باعث استفاده از ظرفیت تمام مهندسان می شود، گفت: یکی از وظایف هیئت مدیره نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مهندسی وافزایش کیفیت این خدمات است؛ در این راستا اجرای این مصوبه می تواند افزایش کیفیت خدمات مهندسی را به همراه داشته باشد.
زوربخش از همراهی و همکاری تمامی اعضای هیئت مدیره دوره نهم و همچنین معاونت خدمات مهندسی و کنترل ساختمان سازمان که عدالت محوری و تلاش برای تأمین منافع اعضای سازمان را سرلوحه کار خود قرار دادند قدردانی کرد.
نحوه اعمال ظرفیت پایه ارشد برای مهندسان حقیقی مشخص شد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس همچنین در خصوص مصوبه جلسه هیئت مدیره مورخ ۲۶ مهرماه و در خصوص نحوه اعمال ظرفیت پایه ارشد در ظرفیت اشتغال به کار مهندسان حقیقی، گفت: در این خصوص مقرر شد مطابق با نامه مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و مفاد مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اقدام شود.
به گفته وی در این راستا از آنجا که تاکنون پروانه اشتغال به کار در پایه ارشد توسط وزارت راه و شهرسازی صادر نگردیده لذا مطابق نص بند ١٨-٣ پیوست مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان، انجام خدمات طراحی، نظارت و اجرای ساختمان های گروه «د» و «ویژه»در تمامی رشته های هفت گانه ساختمان تا زمانی که پروانه اشتغال در پایه ارشد صادر نشده، توسط دارندگان پروانه اشتغال مهندسی پایه یک با بیش از ۱۸ سال سابقه کار و دارنده صلاحیت در آن گرایش انجام میشود؛ در این حالت ظرفیت اشتغال اینگونه اشخاص نیز در پایه ارشد محاسبه خواهد شد.
تخلف انتخاب ناظر در سه پروژه بزرگ مقیاس صدرا و حذف ناظران از سیستم ارجاع

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در ادامه از ساماندهی نظارت های مرتبط با طرح اقدام ملی مسکن در شهر صدرا خبر داد و گفت: تمام نظارت های مرتبط با این طرح باید به شکل سیستمی ارجاع شوند.

زوربخش گفت: در جریان اجرای پروژه های مرتبط با اقدام ملی مسکن در شهر صدرا، انتخاب ناظر برای سه پروژه مشتمل بر ١۵٠ هزار متر مربع ساخت و ساز، به شکل دستی و خارج از سیستم ارجاع انجام شده بود.
او اضافه کرد: با پیگیری های سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به این تخلف رسیدگی شده است و ناظران منتخب این پروژه ها حذف و ناظران جدید از طریق سیستم ارجاع انتخاب و معرفی شدند.
زوربخش گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، با در اختیار داشتن ظرفیتی عظیم از نیروهای فنی و مهندسان صاحب صلاحیت، نظارت بر اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن را در استان عهده دار خواهد بود؛ البته که در این راستا سازمان و اعضای هیئت مدیره دوره نهم مدافع حقوق مهندسان هستند و اجازه عدول از قانون و تضییع حق اعضای سازمان را به هیچ فردی نخواهند داد.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان برای تمامی سازندگان و در تمام پروژه های طرح اقدام ملی الزامی بوده و سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرای تمام این ساختوساز ها نظارت کامل دارد.
زوربخش با اشاره انعقاد تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه طرح اقدام ملی مسکن، یادآوری کرد: برای حمایت و کاهش هزینه های اجرایی پروژه های طرح اقدام ملی تولید مسکن، طراحی و نظارت پروژه های اقدام ملی تامین مسکن با ۵۰ درصد تخفیف حق الزحمه خدمات مهندسی و اعمال ۵۰ درصد ظرفیت اشتغال در سهمیه مهندسان انجام میشود.
وی خاطر نشان کرد: مهندسان علاقه مند به ارائه خدمات مهندسی در این طرح، باید گزینه انتخابی در خصوص پروژه های اقدام ملی مسکن را در کارتابل شخصی خود فعال کنند تا در این راستا سیستم بتواند آنها را شناسایی کرده و به آنها کار ارجاع دهد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;