ارتقاء کیفی مسکن ملی در گرو حضور جدی نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از داغ ترین بحث ها و وعده مهم دولت به دهکهای پایین جامعه ،اجرایی کردن طرح نهضت ملی مسکن با حضور وزارت راه و شهرسازی و نظارت سازمانهای نظام مهندسی ساختمان با رویکرد پایداری است.
اگرچه برخی ها این اقدام دولت یعنی نهضت ملی را به عنوان نمونه مشابه مسکن مهر یاد می دادند و آنرا مثبت تنها برای خانه دار شدن مردم بعنوان یکی از نیازهای پنجگانه می دانند ، اما برخی ها دیگر به دیده تردید و عدم توفیق دولت برای عملی کردن وعده ساخت سالی ۱ میلیون مسکن به آن نگاه می‌کنند.

ساخت و سازهای بدون حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان با کیفیتی بسیار پایین تحویل مردم میگردد.

شفاف سازی یک موضوع بعنوان یک شکاف بزرگ در نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد در جهت تصمیم گیری هرچه بهتر مدیران استانی و شهرستانی و بهینه نمودن روند و یا فرایند ساخت و ساز در این نهضت لازم و ضروری است اگرچه مراتب و فرآیند این کار در جلسات قبلی معاونت محترم هماهنگی و امور عمرانی استانداری مشخص و تاکید بر مداخله جدی و پای کار بودن سازمان نظام مهندسی ساختمان استان شده است و اما متاسفانه تا کنون این اقدام به انجام نرسیده و سازمان نظام مهندسی غریبه ای بیش نبوده است.وعملا سازمان نظام مهندسی ساختمان از فرایند طراحی و نظارت کنار گذاشته شده است.
در همین راستا مهندس جهانگیر احسانی به بویرنیوز گفت: بسیاری از استانها در رابطه با موضوع نهضت ملی مسکن، مستند به توافقنامه ای فی مابین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان طراحی و نظارت از صفر تا صد پروژه های خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خود واگذار کرده اند و این در حالی است متاسفانه در استان ماعلیرغم پیگیری ها و نشست های مکرر و تذکرات مدیران بالا دستی استان تا کنون این اتفاق رخ نداده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: بشر در سالهای اخیر زلزله های زیادی را با شدت بالا در دنیا ، در ایران و در همین استان شاهد بوده و تجربه کرده است. استان ما در روی گسلهای متفاوتی واقع شده و همین امر نظارت دقیق و مهندسی بر کلیه ساخت و سازها به ویژه مجتمع های مسکونی را به یک ضرورت جدی تبدیل کرده است.
وی افزود: آنچه در نشست‌ها و جلسات مختلف در رابطه با نهضت ملی مسکن منطبق با قوانین و بخشنامه ها و تفاهم نامه های مربوطه مصوب شد، قرار شد سازمان نظام مهندسی تنها نصف هزینه طراحی و نظارت را دریافت نماید چرا که هیأت مدیره سازمان استان اعتقاد به اقتصاد مهندسی و نظارت بر کیفیت در کنار توجه به اقشار آسیب پذیر جامعه داشته و وظیفه ذاتی خود را ایجاد و ایجاب محیطی ایمن دانسته و عدم توجه به آن را خط قرمز خود می داند.
احسانی بیان کرد: مقررات ملی ساختمان برای اطمینان از ایمنی، بهداشت، آسایش، صرفه اقتصادی ودر نهایت برای حمایت از جان و مال مردم به عنوان بهره برداران ساختمان ها و فضاهای شهری لازم دیده شده و رعایت آن دقیقا عین سرمایه گذاری است.
وی گفت: همچنین با توجه به تکالیف و وظایف اشاره شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مشارکت در ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار شاغلین در امور فنی و تنظیم ارتباط میان صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و کارفرمایان در حوزه ساخت و ساز و جلوگیری از مداخله افراد فاقد صلاحیت درامور فنی بخشی از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان است که در نهضت ملی مسکن نادیده گرفته شده است.
وی گفت: انتظار ما مشارکت دادن سازمان نظام مهندسی برای انجام بهتر کارهاست و قطعا با شناختی که ازمدیرکل محترم را و شهرسازی داریم در ادامه شاهد این اتفاق مبارک که منافع ان در نهایت به مردم می رسد، خواهیم بود.
به گزارش بویرنیوز ، قطعا یکی از انتظارات ازمعاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی فراهم کردن زمینه مشارکت فعالانه نظام مهندسی در پروژه بزرگ ساخت مسکن ملی در کهگیلویه و بویراحمد است تا شاهد تکرار تجربه تلخ مسکن مهر و ساخت و سازهای بی کیفیت در استان نباشیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;