اجباری شدن تصویب شد

به گزارش تاسیسات نیوز، حسن مجتبی‌زاده رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان، از تصویب الزام نصب آشکارسازهای نشت گاز در مجاورت وسایل گازسوز توسط هیئت چهار نفره استان خبر داد.

 

 

 

 

حسن مجتبی‌زاده افزود: با توجه به آمار بالای تلفات ناشی از گازگرفتگی در ساختمان‌ها، هیئت چهار نفره استان متشکل از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان، شهردار زنجان، مدیرکل راه و شهرسازی استان و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان، طرح الزام نصب آشکارسازهای نشت گاز در مجاورت وسایل گازسوز را تصویب کرد.

 

 

 

 

وی تصریح کرد: طبق آمار ارایه شده توسط مقامات مسئول از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ سه‌هزار نفر بر اثر گاز گرفتگی در ایران، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در استان زنجان در سال گذشته تعداد ۱۳ نفر و در سال‌جاری تاکنون ۱۱ نفر دچار گاز گرفتگی شده‌اند و با برودت هوا این‌گونه حوادث بیشتر خواهد شد.

 

 

 

 

این مسئول با اشاره به اینکه هنگام سوختن ناقص مواد سوختنی مختلف از نفت، بنزین و گازوئیل گرفته تا زغال و چوب و وسایل گازسوز مورد استفاده در ساختمان‌ها، مونوکسید کربن تولید می‌شود و یکی از دلایل خطرناک بودن آن بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه بودن آن است، افزود: در بخشی از مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان استفاده از آشکارساز گاز منواکسید کربن به عنوان یک ضرورت در موتورخانه‌ ساختمان‌های عمومی و خاص الزام است، اما با توجه به حوادث ناگوار گاز گرفتگی در سال‌های اخیر، مصوبه هیئت چهار نفره استان مشمول سایر مکان‌ها در ساختمان نیز می‌شود.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان ادامه داد: استفاده از دستگاه‌های تشخیص گاز منوکسید کربن و طبیعی در ساختمان‌های مسکونی امری کاملاً ضروری است، اما مشخصات این دستگاه‌ها و تطابق آن‌ها با استانداردهای موجود باید به طور کامل بررسی شود.

 

 

 

 

مجتبی‌زاده اظهار کرد: با تصویب این طرح، ساختمان‌های در دست احداث در استان موظف خواهند شد تا از آشکارسازهای نشت گاز در مجاورت وسایل گازسوز استفاده کنند و از آنجا که طبق نظر گروه‌های تخصصی بیشترین حوادث گازگرفتکی طی سال‌های گذشته به علت نقض در دودکش بوده است، لذا در فاز اول ساختمان‌هایی که از دودکش روکار استفاده می‌کنند، ملزم به نصب این آشکارسازها هستند.

 

 

 

 

مجتبی‌زاده خاطرنشان کرد: در صدد هستیم با همکاری گروه‌های تخصصی مکانیک در سازمان نظام مهندسی ساختمان، آشکارسازهای مورد تأیید را شناسایی و برای استفاده به مهندسان و همشهریان معرفی کنیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;