ابداع سامانه «گفت‌وگو» با پل‌ها و هواپیماها

 محققان دانشگاه آدلاید در حال طراحی فناوری ارزان‌قیمتی هستند که با سازه‌هایی مانند پل‌ها و هواپیماها به منظور نظارت بر سلامت ساختاری‌شان و ارزیابی آسیب‌دیدگی آن‌ها “صحبت می‌کند.”

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، سامانه ابداعی می‌تواند به ارتقای امنیت عمومی کمک کند و به طور قابل‌توجهی هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش دهد.

 

تکنولوژی ارائه‌شده امکان گفت‌وگوکردن با سازه‌ها را با هدف یافتن نواقص، مکان ‌آن‌ها و ارائه جزئیات بیشتر در خصوص شکل آسیب‌دیدگی و میزان گستردگی آن (درست مانند معاینه پزشکی) فراهم می‌کند.

 

سیستم در حال توسعه برای سازه‌هایی به کار می‌رود که از مواد های‌تک موسوم به «ورقه‌های فیبر-کامپوزیت» استفاده می‌کنند. این سیستم همچنین به دیگر مواد از قبیل فولاد قابل‌اعمال است.

 

مواد های‌تک مزبور هم‌اکنون به طور گسترده‌ای در هوافضا، ساختمان‌سازی، انرژی، حمل‌ونقل و صنایع کالاهای ورزشی به کار می‌رود.

 

به گزارش بنانیوز، این مواد کامپوزیت برای اهداف ساختاری بسیار جذاب هستند زیرا سبک‌وزن و بی‌نهایت محکم بوده و دارای کارایی‌های مهم انرژی و مصرف سوخت بهتر هستند؛ به طور مثال، حدود 80 درصد حجم کامپوزیت بوئینگ جدید 787 Dreamliner از این مواد است.

 

با این حال، به این دلیل که این مواد چندلایه هستند، تعیین دقیق این که آیا لایه‌های درونی آسیب‌دیده هستند، بدون آزمایش نابودگرانه آن‌ها دشوار است و توسعه فناوری‌های مقرون‌به‌صرفه و غیرنابودگرانه برای صنایع و امنیت عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

سیستم ابداعی برای نظارت بر پل‌ها حیاتی است و سرنگونی پل Minneapolis در سال 2007 در امریکا پرسش‌هایی را در خصوص بازرسی و طراحی این نوع سازه‌ها به دنبال داشت.

 

با پروژه جدید، محققان دانشگاه آدلاید از سیستمی متشکل از ابزار الکتریکی (مبدل‌ها) استفاده می‌کنند که سیگنال‌هایی را در شکل امواجی که از خلال سازها (مانند امواج روی آب) عبور می‌کنند، ارسال و دریافت می‌کند. بدین ترتیب، نواقص و آسیب در داده‌های دریافت‌شده، آشکارسازی می‌شوند.

 

مبدل‌ها را می‌توان یا در سازه و به هنگام ساخت تعبیه کرد یا آن‌ها‌ را پس از ساخت به سطح متصل کرد.

 

این داده‌های دریافتی جمع‌آوری‌ و به مرکز کنترل منتقل می‌شود و در آن‌جا می‌توان برای اطمینان همیشگی از انسجام ساختاری سازه‌ها از طریق آنلاین بر آن‌ها نظارت کرد.   

 پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;