ابداع روش اقتصادی برای ساخت پره‌ سوپر آلیاژ توربین‌ها از سوی محققان کشور

 ابداع روش اقتصادی برای ساخت پره‌ سوپر آلیاژ توربین‌ها از سوی محققان کشور

از آنجایی که توربین‌ها نقش اصلی در تولید انرژی دارند از این رو محققان دانشگاه تربیت مدرس روشی برای ساخت پره توربین‌ها ارائه کردند که زمان فرآیند ریخته‌گری را کاهش می‌دهد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  میر حسین بهروش، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به جزئیات این روش، گفت: برخی قطعات پیچیده مانند پره‌های توربین گاز که از جنس سوپرآلیاژها هستند را به روش‌های سنتی مانند ماشین‌کاری یا آهنگری نمی‌توان ساخت یا ساخت آن بسیار مشکل خواهد بود، لذا باید از روش‌های ریخته‌گری استفاده شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه ریخته‌گری این نوع مواد مستلزم ساخت قالبی با قابلیت تحمل درجه حرارت مذاب سوپر آلیاژ است، ادامه داد: از این رو جنس قالب به دلیل لزوم داشتن قابلیت تحمل دمای بسیار بالا باید از نوع سرامیکی باشد.

 

بهروش با بیان اینکه برای ساختن مدل سرامیکی باید ابتدا یک مدل مومی از قطعه مورد نظر ساخته شود، خاطر نشان کرد: مدل مومی ساخته شده از طریق ربات‌هایی به درون دوغاب سرامیکی فرو برده می‌شود و با جامد شدن آن بر روی مدل مومی، قالب سرامیک ساخته می شود که حفره درون آن شامل مدل مومی با شکل قطعه خواهد بود.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از ارائه روش نوین برای ساخت پره توربین‌ها خبر داد و اضافه کرد: بخش بسیار مهم فرآیند تولید پره، ساخت مدل مومی است از این رو در این مطالعات روشی را برای تولید مدل مومی عرضه کردیم که منجر به کاهش زمان و هزینه انجام فرآینده خواهد شد.

 

 

وی به بیان جزئیات این روش پرداخت و اظهار داشت: پره توربین ساخته شده از موم را وقتی داخل دوغاب سرامیکی کنیم لایه‌ای از سرامیک بر روی موم ایجاد می‌شود که پس از خشک شدن یک لایه جامد از سرامیک باقی می‌ماند و با ادامه دادن این کار یک لایه ضخیم سرامیکی خشک و محکم دور موم ساخته می‌شود.

 

بهروش افزود: سپس این قطعه سرامیکی که داخل آن قطعه مومی اس، را در یک دستگاهی حاوی بخار آب با دمای بالا (اتوکلاو)، وارد می‌کنیم که موجب ذوب شدن مدل مومی می‌شود. ماده مومی در دمای حدود 70 درجه ذوب می‌شود و یک حفره خالی به شکل قطعه مورد نظر (در اینجا پره توربین) بجا می‌ذارد.

 

این محقق اضافه کرد: در نهایت قطعه سرامیکی به دست می‌آید که دارای حفره‌ای با همان شکل مدل مومی قطعه و به عبارت دیگر دارای شکل قطعه مورد نظر خواهد بود. این همان قالب سرامیکی مورد نظر برای ریخته گری نهایی است. با ریختن مذاب فلزی به داخل قالب سرامیکی، قطعه اصلی که از جنس فلز سوپرآلیاژ است، به دست می‌آید.

پایان پیام

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;