آیا از تکالیف مالیاتی خود چیزی می‌دانید؟

مالیات بر درآمد مشاغل یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که بر اساس آن، درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال کسب می‌کند، پس از کسر معافیت‌ها، هزینه‌ها و استهلاکات، مشمول این نوع مالیات است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این نوع مالیات را افرادی پرداخت می‌نمایند که اصطلاحا به آن‌ها کسبه، اصناف، پیشه‌وران و صنعت گران گفته می‌شود، همچنین سایر افرادی که به صورت شخص حقیقی بابت درآمد حاصل از اشتغال که به‌طور انفرادی یا با مشارکت مدنی فعالیت می‌کنند نیز مشمول این نوع مالیات می‌شوند. صاحبان مشاغل بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی از قبیل نوع و یا حجم فعالیت به شرح ذیل گروه‌بندی می‌شوند.
گروه اول: مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا سی برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی‌ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هرکدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد. (گفتنی است براساس بند هـ تبصره ۸ بودجه سال ۱۳۹۸ عبارت «ده برابر» در متن تبصره ماده(۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی آن برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به عبارت «سی برابر» اصلاح شده است).
گروه دوم: مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا سی برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی‌ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد. هرکدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد.
گروه سوم: مودیانی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند، جزء گروه سوم محسوب می‌شوند.
اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مکلف به انجام تکالیفی از جمله ثبت‌نام در نظام مالیاتی، صدور صورتحساب و درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله در صورتحساب‌ها و قراردادها، استفاده از صندوق مکانیزه فروش، ارائه صورت معاملات فصلی، نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک فعالیت‌های شغلی خود با رعایت اصول و ضوابط تنظیم دفاتر تجاری، تنظیم و ارائه اظهارنامه بر اساس دفاتر و اسناد مذکور در مهلت مقرر قانونی و در نهایت پرداخت مالیات تکلیفی هستند.
به طور کلی، تکالیف مودیان گروه سوم در خصوص نگهداری دفاتر و یا اسناد و مدارک به این صورت است که صاحبان مشاغلی که در گروه سوم قرار می‌گیرند، مکلف‌اند برای هرسال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا و خدمات و نیز اسناد هزینه انجام شده را نگهداری و خلاصه درآمد و هزینه سالانه خود را در چارچوب فرم «خلاصه درآمد و هزینه سالانه گروه سوم» تهیه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم کنند. لیکن طبق دستورالعمل اخیر سازمان امور مالیاتی کشور، برخی صاحبان مشاغل واجد شرایط در گروه سوم می‌توانند از نگهداری اسناد و مدارک مذکور و ارائه اظهارنامه معاف شوند که در ادامه، شرایط لازم برای بهره‌مندی مودیان از این دستورالعمل را بررسی می‌کنیم.
یکی از تسهیلات ارائه شده به برخی صاحبان مشاغل در گروه سوم، ابلاغ دستورالعمل مالیات مقطوع در راستای تکریم و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ است. مطابق این دستورالعمل، مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۳۹۷، بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۶، به صورت مقطوع تعیین می‌شود، بدین صورت که مودیان با میزان مالیات قطعی تا ۲۵ میلیون ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین شده است.
همچنین مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۲۵ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال با ۵ درصد افزایش، مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۵۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال با ۹ درصد افزایش و مودیان با میزان مالیات قطعی بالاتر از ۱۰۰ میلیون ریال با ۱۵ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین شده است.
لازم به توضیح است موارد فوق مربوط به کلیه صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم است که مجموع فروش کالا و خدمات آن‌ها در سال ۱۳۹۷ حداکثر سی برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم (مبلغ ۸٫۲۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال) باشد.
مودیانی که تمایل به استفاده از این شرایط را دارند، می‌بایست از طریق سیستم الکترونیکی( طبق فرم مربوطه) از طریق پایگاه اینترنتی www.tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند. مودیان در صورت تکمیل و ارسال فرم مربوطه، از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند بود.
صاحبان مشاغل مذکور در صورتی که سال ۱۳۹۷ اولین سال فعالیت آنها است (در سال ۱۳۹۶ فاقد فعالیت باشند) و همچنین صاحبان مشاغل مشارکتی که در طی سال ۱۳۹۷ شرکای آنها تغییر نموده باشد، (تغییر هر یک از شرکا) مشمول مفاد این دستورالعمل نبوده و مکلف به انجام تکالیف قانونی از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند.
همچنین در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع دستورالعمل فوق را به صورت یکجا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود که در این صورت، عدم پرداخت به‌موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسید های مقرر، مشمول پرداخت جریمه خواهد بود.
برای اطلاعات بیشتر در مورد تکالیف مالیاتی اینجا کلیک کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;