آنچه که از آزمون نظام مهندسی باید بدانیم

برگزاری آزمون نظام مهندسی و آشنایی نسبی با آن و چگونگی ورود به بازار کار و نحوه اخذ پروانه اشتغال به کار از جمله مواردی به شمار می آید که مورد توجه جامعه مهندسان است.
به گزارش تاسیسات نیوز، نظارت بر طراحی و اجرای صحیح و اصولی ساخت و سازها بر اساس مقررات ملی ساختمان، یکی از مهمترین مباحث نظام مهندسی است .
از این رو، برگزاری آزمون، توسط سازمان نظام مهندسی کشل کشور با همکاری دفتر مقررات ملی ساختمان زیر نظر وزارت راه و شهرسازی  برگزار می شود تا مهندسان پس از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسان، امکان همکاری با این سازمان را داشته باشند.
پروانه اشتغال بکار مهندسی در ۴ درجه و به ترتیب با عنوان‌های «پایه۳»، «پایه۲»، «پایه۱» و «ارشد» صادر می‌شود. برای دریافت پایه ۳ متقاضیان باید در آزمون شرکت نمایند و برای ارتقا به پایه‌های بالاتر سنوات، سوابق کاری و شرکت در دوره‌های مربوطه ضروری است.
آزمونهای نظام مهندسی در رشته‌های هفتگانه مهندسی و به تفکیک ذیل اجرا می شود؛
۱– آزمون‌ نظام مهندسی در رشته عمران (سه صلاحیت)
 عمران نظارت
عمران اجرا
 عمران محاسبات
۲- آزمون نظام مهندسی در رشته معماری (سه صلاحیت)
معماری نظارت
 معماری اجرا
 معماری طراحی
۳-  آزمون نظام مهندسی  در رشته تاسیسات برقی (دو صلاحیت)
تاسیسات برقی نظارت
 تاسیسات برقی طراحی
۴-  آزمون نظام مهندسی  در رشته تاسیسات مکانیکی (دو صلاحیت)
 تاسیسات مکانیکی نظارت
 تاسیسات مکانیکی طراحی
۵-  آزمون نظام مهندسی نقشه‌برداری
۶- آزمون نظام مهندسی شهرسازی
۷- آزمون نظام مهندسی ترافیک
آزمون در تمامی رشته‌ها و صلاحیت‌ها بجز صلاحیت معماری طراحی بصورت تست‌های چهارگزینه‌ای می‌باشد، معمولا در هر آزمون ۶۰ سوال طرح می‌شود و حد نصاب قبولی در این آزمون کسب نمره ۵۰ درصد است. توجه داشته باشید در آزمون بعلت عدم محدودیت ظرفیت، رقابتی بین داوطلبان  وجود ندارد و داوطلبان می‌بایست حد نصاب قبولی (۵۰ درصد) را در این آزمون کسب نمایند، همچنین این آزمون نمره منفی هم دارد و در واقع هر ۳ سوال غلط یک سوال صحیح را حذف میکند.
این آزمون جزوه باز و به اصطلاح «open book» هست بنابراین کلیه منابع را می‌توانید بهمراه خود سر جلسه آزمون برده و از آن‌ها استفاده نمایید.
سازمان نظام مهندسی هر ساله در دو نوبت اقدام به برگزاری آزمون جهت اعطای پروانه اشتغال به کار پایه ۳ به پذیرفته شدگان این آزمون می کند . ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۹۹ برای علاقه مندان ورود به حرفه مهندسان در رشته های معماری ، عمران ، تاسیسات مکانیکی ، تاسیسات برقی ، شهرسازی ، نقشه برداری و ترافیک با صلاحیت های نظارت ، طراحی ، اجرا و محاسبات به صورت اینترنتی انجام می شود .
علاقه مندان به شرکت در این آزمون می بایست ابتدا با مراجعه به سایت معاونت مسکن و ساختمان دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون ۹۹ را دانلود کرده و مطالعه نمایند و پس از بررسی تمامی شرایط عمومی و اختصاصی می توانند نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند . هم چنین این دسته از داوطلبان برای اطلاع از نتایج خود نیز باید به این سامانه مراجعه کنند .
لازم به ذکر است، بسیاری از آموزشگاه ها جهت آشنایی تکمیلی با رشته های مختلف مهندسی، دوره های تکمیلی مناسبی برای ورود به بازار کار برگزار می کنند که جهت افزایش مهارتهای این گروه از جامعه بسیار مناسب است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;