آنچه قبل از خرید تیرآهن باید بدانید

قیمت و کیفیت مصالح ساختمانی به این دلیل که در مقیاس‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار مهم است چون می‌تواند هزینه نهایی را بسیار تغییر دهد. البته تکنولوژی این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است؛ این روزها سایت‌هایی وجود دارند که به صورت آنلاین اطلاعات کافی مصالح را در اختیار شما قرار می‌دهند و هزینه‌های دقیق را برآورد می‌کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، تصور کنید برای یک پروژه‌ی ساختمانی یا برای تولید یک سازه‌ی صنعتی، نیازمند مصالحی با کیفیت عالی (میلگرد، ورق سیاه، ورق رنگی، ورق روغنی و …) در ابعاد بالا هستید اما در مورد چگونگی تشخیص کیفیت آن‌ها اطلاعات کافی ندارید؛ یک اشتباه کوچک می‌تواند تمام محاسبات شما را به هم بریزد و هزینه‌های بالایی را به شما تحمیل کند. در نهایت نتیجه نیز با آنچه می‌خواستید بسیار متفاوت خواهد بود.
البته تکنولوژی این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است؛ این روزها سایت‌هایی وجود دارند که به صورت آنلاین اطلاعات کافی مصالح را در اختیار شما قرار می‌دهند و هزینه‌های دقیق را برآورد می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم نکات مهم برای تهیه‌ی تیرآهن مرغوب را بررسی کنیم اما پیش از آن نیاز است به موارد دیگری نیز بپردازیم.
تیرآهن چیست؟
تیرآهن (به انگلیسی:Beam  و یا Steel Joist) از عناصر اصلی سازه‌های ساختمانی و به نوعی دلیل استحکام آن است و کاربردهای مختلف و مهمی دارد؛ این مصالح برای حمل نیرو و بارهای وارده‌ی ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را اصلی‌ترین ابزار ساختمان‌سازی و پارامترهای مهندسی سازه دانست.
از تیرآهن در پروژه‌های گوناگون صنعتی و عمرانی استفاده می‌شود.
تیرآهن انواع و ابعاد گوناگونی دارد و طبق استانداردهای مختلفی ساخته می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
انواع تیرآهن کدامند؟
تیرآهن استاندارد در انواع گوناگونی ساخته می‌شود (به انگلیسی: I-beam و H-beam) :
تیرآهن IPE: این نوع که طبق استانداردهای ایران و اروپا تولید می‌شوند، ضخامت بال ثابت و شکلی شبیه حرف انگلیسی بزرگ I دارند.
 
تیرآهن INP: نوع دیگری از انواع تیرآهن است که طبق استاندارد چین و روسیه تولید می‌شود و مانند نوع IPE ظاهری I شکل دارد اما ضخامت بال‌های آن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن، کاهش پیدا می‌کند.
تیرآهن IPB: تیرآهن IPB به علت بال‌های پهنی که نسبت به دو نوع قبلی دارد (شبیه حرف انگلیسی بزرگ H) «هاش» هم گفته می‌شود. این نوع از تیرآهن که عمدتاً در کره‌ی جنوبی و ترکیه تولید می‌شود، به دلیل مقاومت بسیار بالای آن در ابرسازه‌ها و ساختمان‌های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن هاش خود دو نوع دارد: HEA و HEB
تیرآهن لانه زنبوری نوع دیگری از تیرآهن است که در ساخت پل‌ها، سقف سوله‌ها و به طور کلی هر سازه‌ای با عرض بیش از ۸ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شکل تیرآهن به دلیل پهانی بالای آن، وزن زیادی پیدا می‌کرد که برای حل این مشکل، در صفحه‌ی اصلی آن حفره‌هایی به شکل شش‌ضلعی‌هایی ایجاد شد تا از وزن آن کاسته شود.
همچنین تیر آهن در ابعاد مختلفی نیز ساخته می‌شود؛ ابعاد استاندارد تیر آهن اغلب ۱۲، ۱۴ و ۱۶ متر هستند. البته این مقدار متغیر است.
تیر آهن ساده اغلب به صورت شاخه‌ای و تیر آهن نوعِ هاش به شکل کیلویی به فروش می‌رسد.
قیمت تیرآهن
نوسانات بازار مانند هر صنف دیگری بر قیمت مصالح نیز تأثیرگذار است. قیمت تیر آهن متناسب با قیمت آهن تغییر می‌کند و این تغییرات تحت تأثیر قیمت جهانی آهن، میزان تقاضا، تولید روز و … اتفاق می‌افتد. البته نباید از هزینه‌های انتقال، سوخت و همچنین تورم چشم‌پوشی کرد.
سایت‌های خرید و فروش آنلاین آهن این روزها کار تهیه‌ی آن را بسیار ساده کرده است. این سایت‌ها با کارخانه برندهای معتبر تولید مصالح، همکاری می‌کنند و خدمات ویژه‌ای در کنار فروش مصالح در اختیار خریدار قرار می‌دهند تا رضایت و آرامش خاطر او را فراهم کنند. در ادامه طور کامل در این مورد صحبت می‌کنیم.
قیمت تیرآهن با توجه به برند تولیدکننده‌ی آن نیز متغیر است. برای مثال تیر آهن ذوب آهن اصفهان قیمتی متفاوت با تیرآهن اهواز دارد.
تیرآهن چه کاربردی دارد؟
این مصالح ساختمانی به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ستون برای حفظ استحکام آن، به عنوان نعل درگاه، به عنوان تیر در پوشش سقف‌ها، در ساختار پل‌ها و … از انواع تیرآهن استفاده می‌شود. برای جلوگیری از خم شدن سقف و تحمل بار وارده‌ی ساختمان، تیرآهن از عناصر اصلیِ مورد استفاده است.
پنج نکته‌ی مهم که پیش از خرید تیرآهن باید بدانید
  1. با توجه به نیازتان، انتخاب کنید. انتخاب نوع تیرآهن وابسته به هدف شما و نوع استفاده از آن است پس هوشمندانه انتخاب کنید و مشورت بگیرید.
    به نوسانات قیمت‌ها توجه کنید و حتما پیش از خرید از تغییر قیمت‌ها اطلاعات کافی را به دست بیاورید.
    اگر می‌خواهید خرید اینترنتی انجام بدهید می‌توانید از توصیه‌های رایگان کارشناسان سایت مربوطه بهره بگیرید.
    از مراکز و دفاتر معتبر و برندهای شناخته شده خرید کنید.
    به توصیه‌های متخصصان در هنگام استفاده از تیرآهن توجه کنید. انواع تیرآهن کاربردهای متنوعی دارند و نباید به جای یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.
خرید آنلاین مصالح ساختمانی
تیرآهن هم مانند هر کالای دیگری بازار آنلاین دارد. سایت‌هایی برای پخش مصالح ساختمانی وجود دارد که به شما کمک می‌کند درباره‌ی مصالح و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ی ساختمانیتان، اطلاعات دقیقی را به دست بیاورید. این مجموعه‌ها علاوه بر راهنمایی برای انتخاب، قیمت به روز مصالح مانند قیمت میلگرد، قیمت ورق ، قیمت آهن و تیرآهن و … را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند. همچنین برای اطلاع از قیمت‌های امروز (لحظه‌ای) اغلب شماره‌ی تماسی در نظر گرفته شده‌است که در ساعات اداری پاسخگوی مشتریان سایت خواهد بود.
روش معمول سفارش
روش سفارش از سایت‌های فروش آنلاین آهن و سایر مصالح و ابزار ساخت و ساز (میلگرد و آهن و ورق‌های گوناگون مانند ورق گالوانیزه یا ورق اسیدشویی) اغلب الگوی ثابتی دارد. ابتدا لازم است در سایت مورد نظر ثبت نام کنید و پس از ثبت سفارش، از سوی واحد فروش سایت هماهنگی‌های لازم با شما انجام می‌گیرد. البته برخی از این سایت‌ها اطلاعات تماس را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به صورت تلفنی نیز بتوانید پس از مشاوره‌ی رایگان با کارشناسان، سفارش خود را ثبت کنید.
بسیاری از افراد، همچنان مشاوره و خرید حضوری را ترجیح می‌دهند که این امکان نیز در اغلب این دفاتر وجود دارد.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;