آنچه در مورد آزمون نظام مهندسی باید بدانیم

به گزارش تاسیسات نیوز، افرادی که اطلاعات کمی در مورد مهندسی دارند، شاید فکر کنند عضویت نظام مهندسی تنها با اتمام تحصیلات، میسر می‌شود؛ اما اگر کمی از قوانین نظام مهندسی سر در بیاورید، متوجه می‌شوید که برای عضویت نظام مهندسی باید از یک فیلتر اساسی به نام آزمون نظام مهندسی بگذرید. قبولی در این آزمون به شما کمک می‌کند به عنوان یک مهندس به رسمیت شناخته شوید و شرایط شغلی خود را بهبود دهید. نکات مهمی وجود دارد که به موفقیت شما در آزمون نظام مهندسی کمک می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با این آزمون بیشتر آشنا کنیم.
برای عضویت نظام مهندسی باید از زمان و مکان آن اطلاع یابید. این آزمون دو بار در سال برگزار می‌شود. بر اساس یک روال قدیمی، معمولاً این آزمون یک بار در نیمه اول سال و یک بار در نیمه دوم سال برگزار می‌شود. برای شرکت در این آزمون حدود دو ماه قبل می‌توانید برای ثبت‌نام اقدام کنید. آزمون نظام مهندسی معمولاً در هر استان و اغلب شهرها یا مراکز استان‌ها برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند در نزدیک‌ترین مراکز امتحانی، حضور یابند. البته این موضوع قبل از برگزاری آزمون و در زمان ثبت‌نام مشخص می‌شود.
شرکت‌کنندگان در آزمون نظام مهندسی
شاید این سوال برای شما پیش آید که با چه مدرکی می‌توانم در این آزمون شرکت کنم؟ شرکت‌کنندگان در آزمون نظام مهندسی همگی مهندسانی هستند که از رشته‌های تحصیلی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه‌کشی و ترافیک فارغ‌التحصیل شده‌اند و قصد دارند در بازار مسکن به جایگاه خوبی دست یابند.
تحصیلات داوطلبان در آزمون نظام مهندسی
تحصیلات یکی از نکات مهمی است که در عضویت نظام مهندسی اهمیت می‌یابد. بر اساس آخرین تغییرات نظام مهندسی در سال ۱۴۰۳ شما پس از گذشت ۳ سال از کارشناسی، ۲ سال از کارشناسی ارشد و یک سال از دکتری می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. یعنی بلافاصله پس از پایان تحصیلاتتان اجازه ندارید با مدرک جدیدتان در این آزمون شرکت کنید.
حیطه‌های آزمون نظام مهندسی
آزمون نظام مهندسی در سه حیطه اصلی نظارت، اجرا و محاسبات برگزار می‌شود. مدت زمان پاسخگویی به سوالات آزمون نظارت و اجرا معمولاً ۱۵۰ دقیقه و سوالات آزمون محاسبات ۲۱۰ دقیقه است. آزمون نظارت و اجرا معمولاً در یک روز برگزار می‌شوند؛ اما آزمون طراحی و محاسبات در روز بعد برگزار می‌شود.
قبولی در آزمون نظام مهندسی
جالب است بدانید که شرط قبولی در آزمون نظام مهندسی کسب نمره ۵۰ از ۱۰۰ است. در این آزمون هیچ امتیاز یا رتبه‌ای اهمیت ندارد. تمامی داوطلبان برای این که به عنوان یک مهندس به رسمیت شناخته شوند و عضویت نظام مهندسی را اخذ کنند، موظف به کسب نمره ۵۰ هستند. یعنی باید به نصف سوالات پاسخ صحیح دهند. پس رتبه شما در مقایسه با دیگر شرکت‌کنندگان، اهمیتی در قبولی شما نخواهد داشت.
شانس قبولی در آزمون نظام مهندسی
آنچه در مورد آزمون نظام مهندسی باید بدانیم
مؤسسات مختلف در مورد شانس قبولی در آزمون نظام مهندسی صحبت‌های زیادی می‌کنند. مهندسان و مدیران زیادی عقاید متفاوتی در مورد شانس قبولی در این آزمون دارند. اما طبیعتاً شانس قبولی در آزمون نظارت و اجرا بالاتر است. به طوری که بر اساس آمارهای قبولی، در آزمون نظارت و اجرا از هر ۱۰۰ نفر ۳۰ الی ۴۰ نفر قبول می‌شوند؛ اما در آزمون طراحی و محاسبات از هر ۱۰۰ نفر تنها ۳ الی ۵ نفر موفق می‌شوند به ۵۰ درصد سوالات پاسخ صحیح دهند.
اعتبار و ارزش قبولی در آزمون نظام مهندسی
شنیدن این که احتمال قبولی در آزمون نظام مهندسی چندان هم بالا نیست، بسیاری از فارغ‌التحصیلان را مأیوس می‌کند. اما چه چیزی باعث می‌شود که هر بار تعداد زیادی برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کنند؟ قبولی در آزمون نظام مهندسی موجب به رسمیت شناخته شدن شما در جامعه مهندسان می‌شود. شما می‌توانید حق امضا بگیرید و در بسیاری از شرکت‌ها، دفاتر فنی، مؤسسات و … مشغول به کار شوید. به علاوه، با قبولی در این آزمون، اختیاراتی به شما داده می‌شود که به پایه و درجه شما بستگی دارد. اعتبار پروانه اشتغال نظام مهندسی ۳ سال است.
درجه پروانه اشتغال نظام مهندسی
با قبولی در آزمون نظام مهندسی، نه تنها حق عضویت نظام مهندسی را کسب می‌کنید، بلکه می‌توانید بر اساس تجربه خود اختیارات و شرایط بهتری داشته باشید. سازمان نظام مهندسی به مهندسان باتجربه و متخصص‌تر اعتبار بیشتری می‌دهد و آن‌ها را از بقیه مهندسان جدا می‌کند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید بر اساس سابقه عضویت در نظام مهندسی، شرایط شغلی بهتری داشته باشید. بر اساس تغییرات نظام مهندسی در سال ۱۴۰۳ و مطابق با ماده ۱۱ آئین‌نامه اجرایی این سازمان، پس از گذشت ۴ سال از تاریخ اخذ پایه ۳ نظام مهندسی، شما می‌توانید به پایه ۲ ارتقا پیدا کنید و پس از ۵ سال می‌توانید از پایه ۲ به پایه ۱ برسید. پس از پایه ۱ می‌توانید به درجه مهندس ارشد برسید که نتیجه سال‌ها زحمت و تجربه است!
آزمون جزوه باز!
آزمون نظام مهندسی به صورت جزوه باز است. شما هیچ محدودیتی نخواهید داشت و می‌توانید هر کتاب یا جزوه‌ای به همراه خود داشته باشید. فقط باید بتوانید به ۳۰ سوال از ۶۰ سوال آزمون پاسخ صحیح دهید! البته جزوه باز بودن آزمون نظام مهندسی به دلیل سخت بودن یا پیچیده بودن سوالات نیست. جزوه باز بودن این آزمون، بیشتر به این دلیل است که سوالات از قوانین نظام مهندسی و مباحث مقررات ملی ساختمان و دیگر کتب مرجع طراحی می‌شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;