آنچه از انواع دربهای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک باید بدانیم

امروزه درب های اتوماتیک بصورت گسترده برای ساختمانهای مدرن اداری، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه اطلاعات بسیار سودمندی از انواع این دربها و اینکه هر کدام در کجا مورد استفاده قرار می گیرد و مزیت ها و معایب آنها را با یکدیگر مقایسه می نماییم.
به گزارش تاسیسات نیوز، قصد داریم انواع درب های ریلی کشویی را باهم مقایسه کنیم.
  • درب اتوماتیک کشویی
  •  درب نیمه اتوماتیک کشویی
  •  درب دستی کشویی
درب اتوماتیک
این دربها در بین مردم به اسم‌های مختلفی نامیده می شوند. درب اتوماتیک در بین عامه به درب برقی شیشه ای یا درب اتوماتیک چشمی دار نیز معروف می باشد. این نوع درب اتوماتیک با استفاده از چشمی و رادارهایی که در داخل و بیرون در وصل می‌شود حضور افراد را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک در را باز می‌کند و می بندد. معروف ترین نوع این اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای درب دورما آلمان، دانکر آلمان،  کرماس ترکیه، لرزه و براشلس چین و تایوان می باشد.
درب  نیمه اتوماتیک
این دربها با دست باز می شوند و فقط در هنگام  بسته شدن با نیروی فنر بسته می شوند. مکانیزم عملکرد این نوع درها به این صورت است که به صورت دستی و با نیروی انسانی در را حرکت داده و باز می‌کنید. سپس از درب عبور کرده و پس از رها نمودن درب با نیروی فنر به صورت اتوماتیک در بسته می شود. عملکرد دربهای نیمه اتوماتیک ریلی مشابه آرام بند درب آهنی می باشد که در بسیاری از ساختمان ها برای درب ورودی کوچه نصب شده است و تنها تفاوت این است که درب ریلی به صورت کشویی به کنار حرکت می کند و درب آهنی حیاط به صورت لولایی باز و بسته می شود. درهای نیمه اتوماتیک با مکانیزم های ساخت nhn ژاپن، کینگ کره و گزه المان موجود است.
درب دستی
درب ریلی دستی شیشه ای را حتما در بسیاری از فروشگاه ها دیده اید. این دربها به صورت manual و با نیروی دست باز و بسته می شوند. مکانیزم درب های کشویی دستی معمولا شامل یکسری ریل و کاور است که ساخت ایران می باشد.
درهای ریلی کشویی درب های اتوماتیک که برای بانک‌ها بیمارستان ها و ورودی شرکت ها و اداره ها و مغازه ها نصب می شوند و چه درهای نیمه اتوماتیک که برای مطب‌ها هتل ها و مانند آن نصب می شود و چه درهای دستی که معمولاً برای حمام سرویس بهداشتی ویلاها سونا و جکوزی و مغازه ها نصب می شوند همگی معمولاً به صورت شیشه ای می باشد برای در صورت تمایل مشتری می‌توان آن را به صورت چوبی و یا ام دی اف و انتقال آن نیز اجرا نمود.
مثلاً شما تصور کنید یک از دو متری دارید می‌توانید این عرض را به دوقسمت یک متری ثابت و متحرک تقسیم کنید که درب متحرک با عرض یک متر به صورت کشویی کنار می‌رود بر روی درب ثابت یک متری قرار میگیرد و مجدد به جای خودش باز می گردد
حال تصور کنید شما بخواهید عرض ۲ متر را به صورت کامل باز شده داشته باشیم می توانیم دو عدد درب شیشه ای با عرض یک متر که از وسط به دو سر باز می شوند نصب نمایید ولی موردی که هست باید در روی دیوارهای دو سمت به اندازه یک متر فضا داشته باشید که این دو درب ریلی به دستم باز می شوند روی دیوارها قرار بگیرد و در هنگام بسته شدن مجدد به جای خودشان بازگردد.
مثال دیگر تصور کنید یک در با عرض ۴ متر دارید می‌توانید  به چهار قسمت یک متری تقسیم نمایید که دو در با عرض یک متر وسط متحرک و در با عرض یک متر در کنارها ثابت می باشد و این دو در به وسطی به صورت ریلی کشویی به کنار باز نشود و روی دردهای ثابت قرار می‌گیرند و مجدد موقع بسته شدند حرکت می‌کند و به جای خود باز می‌گردد به دردهایی که به این صورت حرکت می کنم و از وسط باز می‌شوند درب سنترال می‌گویند.
مثال دیگر تصور کنید با عرض ۶ متر دارید و می‌توانید آن را ۶ لت شیشه ای با عرض یک متر در نظر بگیرید که از این شش لت ۲لت جانبی ثابت باشند و چهار لت وسطی متحرک باشد این درب نزدیک درب سنترال می‌باشد و از وسط باز می شود و تفاوت آن این است که دو عدد لت متحرک درب به هر سمت حرکت می کند و روی هم قرار می گیرد به این نوع درب ها درب تلسکوپی می گویند و تعداد درهایی که لایه لایه روی هم قرار می گیرند می تواند دو یا سه لایه باشد.
نکته دیگری که برای درب های اتوماتیک وجود دارد این است که ارتفاع این درها معمولا بین دو تا دو و نیم متر در نظر گرفته می‌شود و برای جاهایی که ارتفاع سقف بلند است از دو یا دو و نیم به بالا به صورت شیشه ثابت نصب می شود که بین شیشه های ثابت کتیبه گفته می شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;