آمارسازی در بازار مسکن

تاسیسات نیوز: زهرا پیربداقی: التهاب بازار مسکن طی سال گذشته تشدید شد؛ به طوری که در ماه‌های پایانی سال رشد ۶۶ درصدی را تجربه کرد. در این شرایط آمار بازار مسکن از آذر ماه سال گذشته از چشم عموم مردم پنهان بود و سرانجام پس از ۸ ماه مرکز آمار اطلاعات و داده‌ها را منتشر کرد. این در حالی است که هنوز خبری از آمار بانک مرکزی نیست. اگرچه دولت این رویکرد را برای کاهش التهاب و انتظارت تورمی ‌در پیش گرفت، اما به بیراهه رفت، چرا که باید با نوش‌‌‌‌‌داروی کنترل نقدینگی بر تورم مسکن غلبه کند. 
به اعتقاد کارشناسان، این رفتار غیرحرفه‌ای نه تنها اعتبار مرکز آمار را زیر سوال می‌برد، بلکه دلالان در سایه نبود اطلاعات صحیح با ارائه قیمت‌های کاذب به وضعیت بحرانی این بازار دامن می‌زنند. از سوی دیگر زمانی که بازار به نسخه‌ها واکنش مثبت نشان نمی‌دهد، باید سیاست جدید دیگری از سوی تحلیل‌‌‌‌‌گران و کارشناسان بررسی شود که تدوین آن در گرو داده‌ها و اطلاعات رسمی‌ است.

آمار، ابزار اصلی سیاست‌گذاری
در همین زمینه مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی به «خانمان» گفت: ابزار اصلی سیاست‌گذاری، آمار و اطلاعات است. بنابراین اگر داده‌ها و اطلاعات وجود نداشته باشد، قطعا سیاست‌گذار کاری از دستش برنمی‌آید. زمانی که دولت در ارائه آمار تعلل می‌کند، باید در نظر بگیرد که ارائه تصویر از وضعیت بازارهای مختلف در همه کشورهای جهان نقش بسزایی در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی دارد.
وی تاکید کرد: برای اینکه فضای کسب‌‌‌‌‌وکار برای تولید ملی مناسب باشد، باید شفافیت در اقتصاد و سایر بخش‌ها حاکم باشد که این مهم با ارائه آمار و اطلاعات رسمی ‌میسر خواهد بود. همچنین دولت نباید فراموش کند که توسعه اقتصادی از مسیر ارائه داده‌ها می‌گذرد.
پازوکی افزود: همچنین سیاست‌گذاری‌های بخش خصوصی در تولید ملی، زمانی خردمندانه پیش می‌رود که به راحتی به آمار و اطلاعات دسترسی داشته باشد.

تبعات عدم انتشار آمار
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: این داده‌ها باید حداقل باید هر ۱۰۰ روز یک‌بار از سوی مرکز آمار منتشر شود. هر گونه تعلل به ضرر بازارها و درنهایت اقتصاد کشور تمام خواهد شد. چرا که تصمیم مناسبی در برابر چالش‌های موجود نمی‌توان گرفت و همان نسخه‌های ناکارآمد گذشته اجرا خواهد شد.
وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که اکثر بازارها ملتهب هستند و نسخه کارآمدی برای آنها تجویز نمی‌شود، ریشه در منتشر نشدن آمار دارد. به جز اطلاعات محرمانه که شامل مسائل شخصی و امنیت ملی است، آمارهای دیگر باید اعلام شوند.

مردم ایران محرم نیستند!
پازوکی تاکید کرد: در حال حاضر میزان ذخایر ارزی ایران در بانک‌های خارجی مشخص نیست. این در حالی است که کشورهای خارجی در این باره اطلاعات کافی دارند، اما مردم ایران محرم نیستند. یا آمار و اطلاعات کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، استرالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا در سایت‌های اطلاع‌‌‌‌‌رسانی موجود است.
جولان دلالان و سفته‌بازان
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی ارائه آمار شفافیت است، تاکید کرد: هرچه اقتصاد به سوی شفافیت پیش برود، سیاست‌های دولت کارآیی بیشتری خواهد داشت و ردپای سفته‌‌‌‌‌بازان و دلالان در بازارها کمرنگ‌‌‌‌‌تر خواهد شد.

تورم باید کنترل شود، نه اطلاعات
پازوکی با بیان اینکه دولت برای کاهش انتظارات تورمی ‌و التهاب بازار مسکن چنین سیاستی را در پیش گرفته است، گفت: دلیل تورم افسار گسیخته‌ای که با آن مواجه هستیم، رشد نقدینگی است و دلایل دیگری که مطرح می‌شود، تنها بهانه‌ای برای توجیه شرایط بحرانی اقتصاد است.
بنابراین دولت باید با ابزار‌های کارآمد، تورم را کنترل و مهار کند و در نظر بگیرد عدم انتشار داده‌ها نه تنها کمکی به رفع نابسامانی‌ها نمی‌کند، بلکه موجب تشدید تورم هم خواهد شد. چرا که مصرف‌‌‌‌‌کننده پی می‌برد که به علت وضعیت بحرانی اقتصاد، اطلاعات و آمار ارائه نمی‌شود.
وی تشریح کرد: اقتصاد متشکل از بازارهای متخلف است. اگر یک بازار تعادل نداشته باشد، روی بازارهای دیگر اثر می‌گذارد. بنابراین اطلاعات کمک می‌کند تا بازار به سمت شفافیت حرکت کند که درنهایت به نفع مصرف کننده تمام خواهد شد.
پازوکی همچنین افزود: در حال حاضر شاهد هستیم زمانی که بازارمسکن ملتهب می‌شود، بازارهای دیگر نظیر ساخت‌‌‌‌‌وساز و مصالح ساختمانی هم دچار بحران و التهاب می‌شوند. این در حالی است که اگر داده‌ها منتشر شود با سیاست‌‌‌‌‌گذاری صحیح از سوی فعالان اقتصادی و کارشناسان می‌توان از سرایت التهاب به بازارهای دیگر جلوگیری کرد.
درعرض یک ساعت آمار استخراج می شود
همچنین آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی به «خانمان» گفت: وضعیت مسکن فقط با شاخص‌هایی نظیر متوسط قیمت و حجم معاملات سنجیده می‌شود. بنابراین ارائه آمار نقش کلیدی در سیاست‌گذاری‌ها دارد.
وی تاکید کرد: علت تاخیر ۸ ماهه مرکز آمار در ارائه داده‌ها واطلاعات مبهم است و مشخص نیست و باید از مسئولان علل این تاخیر را جویا شد. اما به اعتقاد بنده استخراج آمار چندان زمان‌‌‌‌‌بر نیست و در عرض یک ساعت این داده‌ها را می‌توان استخراج کرد و در اختیار عموم گذاشت.

تاخیر قابل توجیه نیست
بغزیان گفت: تاخیر در ارائه آمار به هیچ وجه قابل توجیه نیست، چرا که شرایط بحرانی بازار مسکن حاکی آن است که سیاست‌گذاری‌های قبلی ناکارآمد بوده و باید راهکار جدیدی برای رفع التهاب این بازار در نظر گرفت. درواقع باید تحلیلگران، کارشناسان و سیاست‌گذاران قبل از اینکه وضعیت بازار مسکن وخیم شود، از حال و روز آن باخبر باشند.

دلالان وارد میدان می‌شوند
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: تاخیر در ارائه آمار به ضرر مردم تمام خواهد شد، زیرا زمانی که آمار شفاف و دقیقی از متوسط معاملات بازا ر و قیمت مسکن وجود نداشته باشد، ناگزیر دلالان وارد میدان می‌شوند و با جوسازی موجب افزایش قیمت و تشدید تورم بازار مسکن خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;