آفتابگردان های خورشیدی

به گزارش تاسیسات نیوز، Solar Sunflower همان‌طور که از نامش برمی‌آید خورشید را ردیابی کرده و با پمپ کردن آب از طریق کانال‌های خود (رگ‌ها) همانند یک گیاه خود را خنک می‌کند. 



جدای از ظاهر زیبا، این آفتابگردان‌های خورشیدی از فنّاوری‌های نوینی بهره می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال آن‌ها از فناوری به نام HCPVT (فوتوولتاییک متمرکز بسیار کارامد/گرمایی) برای تولید برق و آب داغ از برق خورشیدی استفاده می کنند.



اساسا این روش دربرگیرنده بازتابنده‌ها برای متمرکز کردن خورشید و نیز پیل‌های فوتوولتاییک با راندمان بسیار بالا (پیل های گالیوم-آرسنید) برای تبدیل انرژی خورشیدی متمرکز شده به برق می باشد.

 

 

با اینکه فوتوولتاییک ها و برق حرارتی خورشیدی امروزه در صنعت برق خوررشیدی جدید نیست، اما افتابگردان های خورشیدی این فناوری ها را در شیوه ای نوین تلفیق کرده و یک پیشرفت مهم مهندسی ارایه می کند.

 

 

طبق گفته جیان لوکا آمبروستی – رئیس تیم تحقیقاتی – بازتابنده های آفتابگردان نور خورشید را تا حدود 5000 خورشید متمرکز می کند. به عبارت دیگر تفاوت بین تکنولوژی پرتو مرده و یک ردیف خورشدی در چگونگی زاویه بندی بازتابنده هاست. برای مثال در یک آزمایش Airlight از باتابنده ها برای ذوب یک منفذ در یک لامپ آهن استفاده کرد.

 

 

پیل های فوتوولتائیک مورد استفاده افتابگردان بیشترین دمای حدود 105 درجه سلسیوس دارند که بسیار کمتر از دمای ذوب آهن است.



برای متمرکز کردن این، آفتابگردان از یک سیستم سرمایش آب داغ که توسط همکاران IBM پروژه ابداع شده استفاده می کنند. اساسا این سیستم شامل قطعات سیلیکون پک شده با کانال های سیال میکرونی است که پشت پیل ها قرار می گیرد. آب از میان این کانال ها پمپ می شود تا کل گرما را جذب کند.

 

 

فناوری های نو و کارامد همین جاست: به جای انتقال کل آب داغ از میان یک رادیاتور برای توزیع گرما (و به هدررفتن آن)، تیم از آب داع به عنوان خود منبع برق برای گرم کردن خانه ها یا فرایندهای صنعتی استفاده می کند. نتیجه نهایی وسیله ای است که علاوه بر 21 کیلووات انرژی گرمایی، حدود 12 کیلووات برق هم تولید می کند.

 

 

مانع اصلی اجرای آفتابگردان های خورشیدی هزینه آنهاست. پیل های فوتوولتائیک گالیوم-آرسنید با اینکه بسیار کارامدتر از انواع استاندارد هستند اما ارزان نیستند. اگر هزینه های ساخت و سیستم خنک کن را هم اضافه کنیم سرمایه زیادی لازم خواهد بود.

 

 

بااین‌وجود این‌ها یک جذابیت زیبایی‌شناختی دارند و نوآوری موجود در قلب طرح می‌تواند منجر به پیشرفت‌هایی شود که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. بالاخره اینکه آفتابگردان‌های خورشیدی به فهرست جایگزین‌های بسیار کارامل برای منابع تجدید ناپذیر موجود اضافه می‌شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;