آشنایی با هوشمندسازی ساختمان

اگر تا به حال برای شما هم پیش آمده است که مجبور شده‌اید به خانه خود برگردید تا از بستن شیر آب، درب و یا خاموش بودن کولر مطمئن شوید،احتمالا به هوشمند سازی ساختمان و کنترل از راه دور اجزا آن نیز فکر کرده‌اید. در یک خانه هوشمند و با بهره‌گیری از لوازم متصل و یکپارچه، می‌توانید در هر جایی که باشید بر خانه خود نظارت کنید.
دوربین‌ها و سنسورهای به شما اجازه می‌دهد تا از طریق گوشی هوشمند بر وضعیت خانه و پارامترهای مختلف آن نظارت داشته باشید و سناریوهای مختلف مورد نظر خود را با پیوستگی بخش‌های مختلف ساختمان پیاده‌سازی و اجراکنید.
خانه هوشمند چیست؟
عبارت «خانه هوشمند» برای توصیف یک ساختمان، شامل یک شبکه ارتباطی برای اتصال لوازم مختلف خانه که اجازه می‌دهد تا کنترل، نظارت و دسترسی کاملی به قسمت‌های مختلف خانه خود داشته باشید، استفاده می‌شود. دستگاه‌های هوشمند به اینترنت متصل می‌شوند و بسیاری از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند به شما اجازه می‌دهد تا از طریق Wi-Fi از آنها دسترسی داشته باشید و آنها را کنترل کنید. در یک خانه هوشمند بسیاری از فرایندها بر اساس داده‌هایی که از سنسورها دریافت می‌گردد به صورت خودکار و بر اساس سناریوهای مختلف اجرا می‌گردد.
خانه هوشمند چه کارکردهایی دارد؟
کاهش مصرف یکی از دستاوردهای مهم در خانه‌های هوشمند است. با هوشمندسازی ساختمان‌ها، در مدت زمان کوتاهی کاهش هزینه انرژی، آب و برق را بر روی قبض‌های خود مشاهده خواهید کرد. همچنین اگر نگران امنیت خانه خود هستید، هوشمندسازی امنیت خانه، خیالتان را تا حدود بسیار زیادی آسوده خواهد کرد، چرا که هم در مواقع خطر به موقع هشدارهای مربوطه را دریافت خواهید کرد و هم از راه دور، در هر جایی که باشید، بر خانه، لوازم و شاید حیوانات خانگی خود نظارت خواهید داشت.
سهولت و سبک زندگی مدرن یکی دیگر از دستاوردهای هوشمندسازی ساختمان‌هاست. با این کار از انجام کارهای تکراری در خانه معاف خواهید شد و سیستم‌های هوشمند خانه‌تان، دما، نور، روشنایی مطلوب و حتی موسیقی دلخواهتان را برای شما تدارک خواهند دید.
محصولات خانه هوشمند چیست؟
یک خانه هوشمند می‌تواند شامل بخش‌های مختلفی باشد. سیستم‌های روشنایی، گرمایش و سرمایش، دوربین‌های نظارتی و امنیتی، درب‌ها و دستگیره‌ها و کلید و پریز تنها بخش‌هایی از خانه شما هستند که می‌توانند هوشمند باشد. اگر کمی بلند پروازانه فکر کنیم می‌توانیم از این حدود فراتر برویم و تمامی وسایل خانه مانند یخچال، فریز، پلوپز، ماکروویو و سیستم‌های صوتی و تصویری و غیره را هم در بستر خانه هوشمند یکپارچه کنیم. در این صورت هرگز نیاز نیست برای کنترل مسیر معکوس را طی کنید و به خانه برگردید. اما لازم است تا هوشمندی از جایی شروع شود. نقطه آغاز شما برای هوشمندی خانه‌تان کجاست؟
دزدگیر اماکن:
دزدگیر اماکن دستگاهی پیشرفته برای اعلام سرقت است که حتی می توان بدون نیاز به کابل هم آن را نصب کرد. این دستگاه دارای چندین چشمی الکترونیکی است که با شناسائی کوچکترین حرکت در محیط شما، به سرعت با به صدا در آوردن آژیر امنیتی اعلام سرقت کرده و همچنین امکان تماس گیری با شما در صورت حضور نداشتنتان در محل را داراست.
دزدگیر اماکن که از آن با نام های زیر نیز یاد می شود، سیستم ضد سرقت برای پیشگیری و اعلان سرقت از اماکنی مانند منزل، خانه، مغازه، فروشگاه، بویتک، سوپرمارکت، ویلا، سوله، سالن تولید کارخانه و انبارهایی با اجناس ارزشمند است.
سیستم صوتی هوشمند:
سیستم صوتی هوشمند یکی دیگر از قابلیت های خانه هوشمند است که به واسطه ی آن، می توانیدکنترل سیستم های صوتی و تصویری و یا تجهیزات تکمیل کننده آن را به عهده بگیرید. با استفاده از سیستم صوتی هوشمند، امکان پخش موزیک های متفاوت در نقاط مختلف ساختمان وجود دارد و یا با کمک این سیستم صوتی هوشمند بسیار پیشرفته می توان از بالاترین سطح کیفی صدا و نور بهره برد.
ممکن است در خانه هوشمند شما چندین تلویزیون وجود داشته باشد در نتیجه برای هر یک از آنها سیستم صوتی و تصویری مجزایی تهیه کرده باشید. درخانه هوشمند خود می توانید انتقال صدا و تصویر دستگاه های صوتی و تصویری، از یک نقطه به نقطه دیگر را، بدون نیاز به سیم کشی اضافه انجام دهید.
در سیستم هوشمند، موسیقی در تمام قسمت ها و مناطق مختلف ساختمان قابل شنیدن است. با در اختیار داشتن پنل لمسی و یا به کمک ریموت کنترل سیستم هوشمند می توان تمامی دستگاه های صوتی و تصویری مانند تلویزیون، ویدیو و… را به صورت کامل و از هرنقطه از ساختمان تحت کنترل و مدیریت قرار داد. در واقع اینگونه به نظر می رسد که هر کدام از قسمت های خانه (نظیر پذیرایی، اتاق خواب، لابی، آشپزخانه و…)، دارای یک سیستم پخش موسیقی مجزا و مربوط به خود هستند. حال آنکه این پردازنده مرکزی سیستم هوشمند است که موسیقی را به صورت مستقل و با توجه به سلیقه کاربر پخش می کند.
برخی از امکانات سیستم صوتی هوشمند
از دیگر امکانات سیستمهای صوتی و تصویری هوشمند میتوان به ضبط صدای شخص و پخش آن در زمانهایی که استفاده از آن مورد نیاز می باشد، اشاره نمود. این بخش از امکانات سیستم هوشمند ساختمان به جهت افزایش ایمنی و امنیت ساکنان از اهمیت بالایی برخوردار می گردد. برای مثال می توان با ضبط پیام هشدار ورود غیرمجاز به ساختمان و یا پیامی مبنی بر انتشار نشت گاز، میتوان با اطلاعرسانی به موقع امنیت بالایی را برای ساکنین ساختمان فراهم کرد.
همچنین به واسطه این سیستم صوتی هوشمند میتوان دستگاههای صوتی و تصویری را از طریق کلیدهای هوشمند چندکاره، تبلت و یا از طریق برنامهریزی و تعیین زمان بندی به صورت خودکار فعال کرد.
توجه شود که تمامی این امکانات و نحوه استفاده از آن ها در ساختمان به طراحی که به سیستم هوشمند ساختمان مرتبط است مربوط می باشد و طراح میتواند متناسب با مقتضیات پروژه، از امکانات بیشتری در طراحی سناریوها استفاده کند.
منبع جام جم آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;