آشنایی با قوانین مشاعات آپارتمان ها

تاسیسات نیوز: قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بررسی قوانین مشاعات ساختمان برویم، می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که اصلاً مشاعات چیست و کدام بخش‌های ساختمان جزو مشاعات محسوب می‌شوند.
به صورت کلی در زندگی آپارتمان‌نشینی، شما دو نوع مالکیت را تجربه می‌کنید. مالکیت نوع اول برای بخش‌هایی است که اختصاصی هستند و به خود شما تعلق دارند. واحد مسکونی شخصی، انباری و پارکینگ جزو واحدهای خصوصی هستند که به شما تعلق دارند.
مالکیت اختصاصی به این صورت است که در سند شما ثبت شده و شما به صورت کاملا رسمی مالک تمامی این بخش‌ها هستید و کسی جز شما نمی‌تواند ادعایی برای مالکیت این موارد داشته باشد.
اما نوع دیگری از مالکیت که در ساختمان وجود دارد، مالکیت بخش‌های مشترک و عمومی ساختمان است. به فضاهایی که شامل این نوع از مالکیت می‌شوند، مشاعات گفته می شود که به معنی مشترک بین تمامی ساکنین است.
در ادامه چند مورد از مهم‌ترین قسمت های مشاعات ساختمان ها را به شما معرفی می‌کنیم تا با آنها بیشتر آشنا شوید:
  • پشت بام ساختمان
  • درب ورودی ساختمان
  • زمین ساختمان
  • راهروهای ساختمان
  • آسانسور ساختمان
  • پنجره‌های راهرو
  • راه پله ها
  • ورودی پارکینگ
  • پارکینگ اضافی
  • موتورخانه ساختمان
  • انشعابات مشترک مانند کنتور برق و…
  • تاسیسات مشترک مانند کنتور آب مشترک و…
  • حیاط ساختمان
  • لابی ساختمان
  • باغچه و بخش های مشابه
موارد گفته شده به صورت کلی جزو مشاعات و بخش‌های مشترک یک ساختمان محسوب می‌شوند که قوانین کلی برای آنها وجود دارد و کسی نمی تواند برای این بخش‌ها، ادعای مالکیت داشته باشد؛ مگر اینکه در سند آن فرد، مالکیت قسمتی از مشاعات یا تمامی این بخش‌ها ذکر شده باشد. همچنین هزینه های موردنیاز برای مشاعات بین تمامی ساکنین تقسیم می شود. مثلا هزینه نظافت راه پله باید توسط تمامی ساکنین پرداخت شود.
قوانین مشاعات ساختمان چیست؟
حالا که با مشاعات ساختمان آشنا شدید و متوجه شدید که این موارد شامل چه بخش‌هایی می‌شوند، بهتر است به سراغ بررسی قوانین مشاعات ساختمان برویم تا با قوانین استفاده از این قسمت‌ها آشنا شوید.
لازم است بدانید که رعایت قوانین مشاعات ساختمان توسط تمامی ساکنین واجب است؛ یعنی اگر یکی از ساکنین، قوانین مشاعات ساختمان را رعایت نکرد، بقیه افراد می‌توانند استشهاد دسته‌جمعی درست کرده و از فرد خاطی شکایت کنند تا بتوانند او را ملزم به رعایت قوانین مشاعات ساختمان کنند.
در ادامه با قوانین مشاعات ساختمان آشنا خواهید شد.
قوانین استفاده از پشت بام ساختمانقوانین استفاده از پشت بام ساختمان
قوانین مشاعات ساختمان برای پشت بام
پشت بام ساختمان‌ها، یکی از مشاعاتی است که متعلق به تمامی ساکنین بوده و همه ساکنان یک آپارتمان می‌توانند به اندازه مساوی در آن سهیم باشند. به همین خاطر قوانینی برای این بخش وجود دارد که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنید:
  1. هیچکدام از ساکنان حق این را ندارند که همه یا قسمتی از پشت بام را تصرف کنند یا وسایل خودشان را در این قسمت انبار کنند.
  2. در صورت وجود مشکل در پشت بام و نیاز به تعویض مواردی مانند ایزوگام پشت بام، تمامی ساکنان موظف هستند که هزینه‌ای را متناسب با سهم خود یا متراژ خانه پرداخت کنند؛ مگر اینکه یکی از ساکنین باعث این خرابی شده باشد که در این صورت نیاز است شخص موردنظر هزینه را به‌تنهایی پرداخت کند.
  3. در صورت نیاز به نصب هرگونه امکاناتی مانند نصب آنتن مرکزی و…، نیاز است که بین تمامی صاحبان ساختمان رای‌گیری انجام شود و در صورت موافق بودن تمام ساکنین، این کار انجام شود.
  4. شستن فرش، استفاده از پشت بام یا راهروی منتهی به آن به عنوان انباری و موارد مشابه، همگی تخلف محسوب می‌شوند و هیچکدام از ساکنین حق این کار را ندارند.
  5. همانطور که گفتیم در صورتی که پشت بام نیاز به تعمیر داشته باشیم، تمامی ساکنین موظف هستند سهم خود را بابت هزینه تعمیر پرداخت کنند و هیچکدام از ساکنین مانند طبقات اول و دوم نمی‌توانند بگویند این موضوع به آنها ربطی ندارد.
این موارد از مهمترین قوانین مشاعات ساختمان برای پشت بام هستند که باید آنها را رعایت کنید تا هیچگونه مشکلی برای ساکنین پیش نیاید و همگی در صلح کامل کنار هم زندگی کنند.
قوانین استفاده از پارکینگ ساختمانقوانین استفاده از پارکینگ ساختمان
قوانین مشاعات ساختمان برای پارکینگ
پارکینگ یکی از بخش‌های دیگر ساختمان است که جزو مشاعات محسوب می‌شود و ساکنین ساختمان، باید قوانین مربوط به این بخش است را رعایت کنند. در ادامه با هم قوانین مربوط به مشاعات پارکینگ ساختمان را بررسی خواهیم کرد:
  1. در هنگام خرید یا نوشتن اجاره نامه، نیاز است که پارکینگ یا مکان آن، به صورت دقیق مشخص شود تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.
  2. استفاده بدون اجازه از پارکینگ شخص یا واحد دیگری مجاز نیست و اگر مدتی یکی از واحدها خالی باشد و سایر ساکنان از آن پارکینگ استفاده کنند؛ صاحب واحد موردنظر پس از بازگشت می تواند اجاره استفاده از پارکینگ را مطالبه کند.
  3. در صورت خالی بودن یک پارکینگ در ساختمان و استفاده نکردن واحد موردنظر از پارکینگ، شما می‌توانید با مالک پارکینگ توافق کرده و پارکینگ را از او اجاره کنید. برای این موضوع بهتر است یک اجاره نامه نوشته شود و تمامی موارد مشخص باشد تا مشکلی ایجاد نشود.
  4. اگر شخصی از پارکینگ یک واحد استفاده کند و خودروی خود را از آنجا خارج نکند، صاحب پارکینگ می‌تواند این موضوع را با مدیر ساختمان مطرح کند تا با صحبت این افراد مشکل حل شود؛ اما در صورتی که شخص خاطی خودروی خود را برندارد، صاحب پارکینگ می‌تواند شکایت خود را به دادگستری تحویل دهد تا برای فرد خاطی مجازاتی مانند زندان و جریمه در نظر گرفته خواهد شد.
  5. اگر یکی از ساکنان بخواهد از پارکینگ برای برگزاری مراسم مانند جشن و عروسی و… استفاده کند، باید این موضوع را با تمامی اهالی ساختمان مطرح کند. در صورتی که هیچکدام از همسایگان با این موضوع مشکلی نداشتند، فرد می‌تواند مراسم را در پارکینگ برگزار کند. در غیر این صورت برگزاری مراسمات و استفاده شخصی از پارکینگ مجاز نیست.
  6. استفاده از پارکینگ به عنوان انباری به صورتی که این کار برای سایر ساکنان ساختمان مشکل ایجاد کند و فضای پارکینگ آنها را نیز اشغال کند، غیرمجاز است و ساکنان می توانند از فرد موردنظر درخواست کنند که وسایل خود را بردارد و حتی می‌توانند از فرد خاطی شکایت کنند.
  7. شستن فرش، خودرو یا تعویض روغن خودرو در پارکینگ ممنوع بوده و تخلف محسوب می شود؛ اما اگر از نظر ساکنان ساختمان مشکلی نداشته باشد و همگی با این کار موافق باشند، به صورت توافقی مشکلی ندارد.
این موارد جزو مهمترین قوانین مشاعات پارکینگ هستند که تمامی اهالی ساختمان باید آنها را رعایت کنند. مواردی نظیر نظافت پارکینگ و روشنایی پارکینگ و … نیز بر عهده کلیه واحدهای مالک پارکینگ ساختمان می شود.
قوانین استفاده از حیاط خلوت در ساختمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;