آجرهای شیشه‌ای برای کاهش مصرف انرژی ساخته شد

گروهی از دانشمندان مواد با ابداع نوعی آجر شیشه‌ای، راه حل مناسبی برای کاهش نیاز به انرژی روشنایی، گرمایش و تهویه هوا بدون نیاز به افزایش ضخامت لایه عایق ارائه کرده‌اند.
به گزارش تاسیسات نیوز،  محققان آزمایشگاه فدرال علم و فناوری سوئیس (Empa) و دانشگاه فناوری اسلواکی با استفاده از گرانول‌های ایروژل سیلیس، آجر شیشه‌ای ایروژلی ساختند که یک ماده شفاف و عایق حرارتی است.
این آجر نه تنها آسایش بصری دارد، بلکه با افزایش استفاده از نور خورشید و کاهش مصرف نور مصنوعی به صرفه جویی در هزینه‌های گرمایش و روشنایی نیز کمک می‌کند.
مجریان این پروژه می‌گویند که آجر آنها با برخورداری از بالاترین عملکرد عایق در بین آجر‌های موجود، دارای خاصیت انتقال نور است. این آجر شیشه‌ای آیروژلی برای مکان‌هایی کاربرد دارد که نیازمند استفاده از نور روز، محافظت در برابر تابش شدید نور و حفاظت از حریم خصوصی هستند مانند ادارات، کتابخانه‌ها و موزه‌ها.
ایروژل ماده‌ای جذاب که به دلیل وزن سبک و عایق بودنش، معروف است، می‌تواند کاربرد‌های مختلفی از جمله عایق کاری ساختمان‌ها و حتی فناوری فضایی ناسا داشته باشد.
محققان Empa پروژه خود را سال‌ها پیش به امید کشف راهی برای استفاده مستقیم از این ماده در ساختمان سازی آغاز کردند.
پژوهشگران طی سال‌های اخیر تلاش کرده اند از فناوری‌های متنوع دوستدار محیط زیست، برای ساخت و ساز استفاده کنند. همین گروه از محققان سال ۲۰۱۷، با ادغام مواد عایق به طور مستقیم به یک آجر ساختمانی، آجر ایروژلی یا آجر هوایی ساختند.
ایروژل یکی از مواد مناسب برای جایگزینی بتن است که به طور فزاینده‌ای در بخش ساخت و ساز محبوب می‌شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;