آب گران می شود

 آب گران می شود

به‌نظر مي‌رسد چالش كم‌آبي و هزينه‌هاي انتقال آب باعث شده تا دولت به فكر افزايش درآمد ناشي از قبوض آب و فاضلاب باشد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، حمیدرضا جانباز، مشاور وزير نيرو گفت: «تبصره 80 قانون بودجه سال 92 كشور به دولت اجازه مي‌دهد تا به استناد ماده يک قانون هدفمندي يارانه، افزايش قيمت در بخش آب انجام شود و این افزایش بین پنج تا 20هزار ریال است.» هم‌اکنون هر مترمکعب آب 288تومان محاسبه می‌شود.

به گفته مشاور وزیر نیرو در بودجه امسال افزایش 5 تا 20 هزارریالی قیمت آب پیش بینی شده است. به اين ترتيب بايد در ماه‌هاي آتي شاهد افزايش نرخ آب در قبوض تا 7برابر قیمت فعلی باشيم. به گفته حميدرضا جانباز، در فصل منابع آب بودجه‌93، اعتبار 133طرح آبرسانی و 233طرح تاسیسات فاضلاب 37درصد کاهش یافته است. اين در حالي است كه دولت پيش از اين بر قيمت برق و گاز نيز افزوده بود. در همين حال هم‌کدسازی تلفن‌های درون استانی از مصوبات دقیقه 90 دولت گذشته بود که سرانجام با روی کار آمدن دولت جدید به کما رفت و جلوی اجرای آن گرفته شد. این طرح که در ظاهر کاهش هزینه‌های ارتباطی برای مشترکان استانی و حذف هزینه‌های جابه‌جایی برای شهرهای درون یک استان را به‌دنبال دارد یک بار دیگر هم به کما رفته و جلوی اجرای آن گرفته شده بود.

 

اما به‌نظر مي‌رسد چالش كم‌آبي و هزينه‌هاي انتقال آب باعث شده تا دولت به فكر افزايش درآمد ناشي از قبوض آب و فاضلاب باشد. به گزارش مهر، حمیدرضا جانباز، مشاور وزير نيرو گفت: «با سرمایه گذاری بخش خصوصی عمليات اجرايي 2 طرح فاضلاب فردا آغاز مي‌شود. اين دو طرح شامل اجراي پروژه فاضلاب مهريز با اعتبار 420 ميليارد ریال و اجراي طرح فاضلاب شهر بافق يزد با اعتبار یکهزار و 70 ميليارد ریال شامل تصفيه خانه فاضلاب و شبكه با بهره گيري از سرمایه بخش خصوصي است.»

 

اما يكي از نكات مهمي كه درخصوص آب وجود دارد، قيمت تمام شده آن است؛ دليلي كه مي‌تواند مجوز لازم را به دولت دهد تا قيمت آب را افزايش دهد. جانباز نيز درباره قيمت تمام شده آب مي‌گويد: «براساس صورت‌هاي مالي مصوب سازمان حسابرسي در سال 91، قيمت تمام شده آب در بخش شهري با احتساب هزينه انتقال در مجموع 9 هزار ریال به ازای هر مترمکعب است در حالي كه قیمت متوسط فروش آب در بخش خانگي شهري كه بيشترين تعداد مشتركان را دارد، هم اکنون به ازاي هر مترمكعب 2880 ریال محاسبه می شود.» به گفته مشاور وزير نيرو،‌ براساس 3 روش محاسبه، سهم هزينه آب در سبد خانوار از طريق تقسيم كل درآمد از فروش خانگي به آحاد مشتركان 0.27درصد، از روش تقسيم كل درآمد حاصل از فروش بر تعداد كل خانوارها 0.33 درصد و بر اساس گزارش بانک مركزي با عنوان «شاخص بهاي كالا و خدمات مصرفي در مناطق شهري» 0.55 درصد از مجموع هزينه‌هاي سبد خانوار است.

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: «تبصره 80 قانون بودجه سال 92 كشور به دولت اجازه مي‌دهد تا به استناد ماده يک قانون هدفمندي يارانه، افزايش قيمت در بخش آب انجام شود و این افزایش بین پنج تا 20هزار ریال است.» مشاور وزیر نیرو با بيان اينكه اكنون 41 درصد از جمعيت شهر تهران امكان استفاده از خدمات دفع فاضلاب را دارند گفت: «با استفاده از توان بخش خصوصي تلاش مي‌شود پوشش فاضلاب در تهران توسعه یابد.» مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب کشور درباره آخرين وضعيت بودجه بخش آب و فاضلاب كشور نیز گفت: «در بخش آبرساني در فصل منابع آب 133 طرح آبرساني با اعتبار 11 هزار و 900 ميليارد ریال و در بخش عمران شهري 233 طرح اجراي تاسيسات فاضلاب داريم كه اعتبار آن در سال 93 در مقایسه با سال 92 بيش از 37‌درصد كاهش يافته است. اعتبار تكميل زيرساخت‌هاي مسكن مهر نیز در سال 93 حدود دو هزار ميليارد ریال پیش بینی شده که در سال 92 حدود یکهزار و 660 میلیارد ریال بوده است.» مشاور وزير نیرو جمعيت زيرپوشش شبكه آبرساني شهري را 55 ميليون نفر و جمعیت روستايي زیرپوشش این شبکه را 16.6 ميليون نفر عنوان كرد.

 

از سوي ديگر طرح پرچالش هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت بعد از دو مرحله وقفه و تعلیق بار دیگر به اجرا گذاشته می‌شود اما هنوز رویکرد دولت در ارتباط با اجرای این طرح که می‌تواند هزینه ارتباطی مردم را افزایش دهد، مشخص نیست. به گزارش تسنیم، هم‌کدسازی تلفن‌های درون استانی مدتي است از برنامه اجرايي دولت خارج شده است. این طرح کاهش هزینه‌های ارتباطی برای مشترکان استانی و حذف هزینه‌های جابه‌جایی برای شهرهای درون یک استان را به‌دنبال دارد.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;