۷۰ کوره در کارخانه‌‌‌ های سیمان خاموش شدند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: زمانی که تولید کاهش پیدا کند و بازار با کمبود روبه‌‌‌رو شود، بالطبع بازار رفتار غیرمنطقی از خود به نمایش خواهد گذاشت. بنابراین تنها راه برای ساماندهی بازار افزایش تولید است و لازمه این موضوع نیز تامین انرژی پایدار برای کارخانه‌‌‌های سیمان است.
به گزارش تاسیسات نیوز، علی‌‌‌اکبر الوندیان اظهار داشت: صنعت سیمان ایران در حال حاضر در ۳۰۰ روز کاری خود دارای حدود ۹۰ میلیون تن ظرفیت عملیاتی است، اما نتوانسته‌‌‌ایم از این ظرفیت به طور کامل استفاده کنیم و برای مثال در سال گذشته تنها ۷۶ میلیون تن کلینکر تولید کردیم. از این میزان برابر آمار موجود در طی سال های اخیر در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰ میلیون تن در داخل کشور مصرف شده و در سال ۱۴۰۲ نیز مصرف سیمان در داخل کشور با افزایش حدود ۱۰ درصدی به ۶۶ میلیون تن رسیده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ به واسطه آرامش موجود در بازار داخلی، توانستیم حدود ۱۳ میلیون تن نیز صادرات سیمان داشته باشیم که برای کشور ارزآوری خوبی داشته، اما با توجه به ناترازی انرژی در سال جاری، ممکن است برخی از بازارهای صادراتی را از دست بدهیم که این موضوع نیز می‌‌‌تواند به این صنعت آسیب وارد کند.

موانع ایجاد بازارهای پایدار صادراتی
الوندیان همچنین گفت: با توجه به رکود اقتصادی، ظرفیت صنعت سیمان کشور مازاد بر تقاضای کنونی داخل است؛ بنابراین باید شرایط به نحوی فراهم شود که مازاد تولید به صورت پایدار صادر شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که در حال حاضر عوارض بر صادرات کلینکر ۱۰ برابر افزایش یافته است.
به گفته وی؛ از طرفی هزینه‌‌‌های بندری برای این محصول نیز به شدت افزایش یافته و همچنین برخی مواقع مسئولان محلی با اتخاذ تصمیمات محلی مانع از صادرات مازاد این محصول می‌‌‌شوند که این موضوعات مانع از ایجاد بازارهای پایدار صادراتی برای این محصول می‌‌‌شود.
تاثیرات برق بر روند تولید سیمان
الوندیان درباره تاثیرات برق بر روند تولید سیمان در سال‌‌‌های اخیر توضیح داد: در سال‌های اخیر (از ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱ و از سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲) از نظر میزان تامین برق صنعت سیمان روند مثبتی را طی کرده‌‌‌ایم، در سال ۱۴۰۲ نیز مساعدت خوبی از سوی وزارت صمت و وزارت نیرو صورت گرفت و توانستیم رشد ۱۰ درصدی تقاضای داخلی در سال ۱۴۰۲ را به راحتی تامین کنیم و برخلاف سال جاری، تابستان آرامی را طی کنیم. علی‌‌‌رغم افزایش مصرف سیمان در داخل کشور توانستیم تعهدات مربوط به بازارهای صادراتی را نیز حفظ کنیم.

۷۰ کوره در کارخانه‌‌‌های مختلف خاموش شده‌‌‌اند
دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان ادامه داد: در سال جاری اما برخلاف سال‌‌‌های اخیر مخصوصا از اوایل تیرماه در بحث تامین انرژی محدودیت‌‌‌های بسیاری برای صنعت سیمان اعمال شد و تنها حدود ۵۰ درصد تابستان سال گذشته برق دریافت کرده‌‌‌ایم. در حالی که روند تقاضا در صنعت سیمان رو به افزایش است و به واسطه کاهش تامین برق، تاکنون ۷۰ کوره در کارخانه‌‌‌های مختلف خاموش شده‌‌‌اند.

افزایش تولید تنها راهکار ساماندهی بازار است
دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان با بیان اینکه افزایش تولید تنها راهکار ساماندهی بازار است، تاکید کرد: زمانی که تولید کاهش پیدا کند و بازار با کمبود روبه‌‌‌رو شود، بالطبع بازار رفتار غیرمنطقی از خود به نمایش خواهد گذاشت، اما کارخانه‌‌‌های سیمان سعی کرده‌‌‌اند تا نیاز بازار را تا حد امکان پوشش دهند. اما در برخی موارد با توجه به اینکه برای برخی از مناطق محدودیت‌‌‌های زیادی را برای کارخانه‌‌‌های سیمان ایجاد می‌‌‌کنند؛ بنابراین قادر نخواهند بود ۱۰۰ درصد نیاز بازار را تامین کنند که در ادامه ممکن است مشکلاتی را در کوتاه‌‌‌مدت ایجاد کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;