پنج گام كسب و كار بسوي جهان كم‌كربن

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، همگام با مذاكرات حساس جهاني در خصوص تغيير اقليم، پنچ روشي كه شركت BP از آنها به عنوان بخشي از كسب و كار خود و در راستاي مديريت چالش تغيير اقليم استفاده مي‌كند، در اينجا معرفي مي‌شوند.



شركت BP، يكي از شركت‌هاي پشتيبان اقدامات عملي در خصوص كنترل تغيير اقليم است. اين موضوع مورد تاييد BP است كه افزايش مورد انتظار 25% در انتشار دي‌اكسيد كربن ناشي از سوخت‌هاي فسيلي تا سال 2035، بيش از ميزاني است كه كارشناسان براي محدودسازي اثرات نامطلوب (يعني محدود كردن افزايش دماي ميانگين جهان به 2 درجه سانتي‌گراد) لازم مي‌دانند. اين وضعيت از نظر BP مطلوب نيست ولي معتقد است كه در واقعيت در حال رخ دادن است.



حال پرسش اينست كه BP چه كمكي مي‌تواند بكند؟ اين اقدامات از مشاركت در مباحث مطرح در خصوص يافتن راهكارهاي جهاني تا تحويل انرژي كم‌كربن به مشتريان را شامل مي‌شود.



1. درخواست تعيين قيمت براي كربن


به نظر BP، ميزان تغييرات اقليمي در حدي زياد است كه دولت‌ها بايد اقدام به تعيين يك چارچوب شفاف سياست كربن نمايند. بطور ويژه، نظر BP اينست كه تعيين يك قيمت براي انتشارات كربن- قيمتي كه براي همه‌ي انواع انتشار كربن-چه از دودكش لوكوموتيو، كشتي يا كارخانه باشد و چه از اگزوز يك خودرو، بطور يكسان رفتار نمايد- منجر به جذابيت بيشتر اقدامات كارايي انرژي شده و توان رقابتي منابع انرژي كم‌كربن را افزايش خواهد داد. اينكار با اجراي سيستم تجارت (داد و ستد) كربن يا با تعيين ماليات بر كربن قابل انجام است. شركت BP با اعمال رقمي بعنوان قيمت كربن در ارزيابي پروژه‌هاي بزرگ جديد، خود را براي آينده آماده مي‌كند.



به نظر شركت BP، تغييرات اقليمي را مي‌توان با حفظ نفت و گاز در بخشي از سبد انرژي جهان تا چندين دهه، مديريت نمود. حتي در سناريوي بلندپروازنه “450” آژانس بين‌المللي انرژي نيز كه در آن افزايش دما به 2 درجه سانتي‌گراد محدود مي‌شود، همچنان نفت و گاز مجموعاً 49% از كل سبد انرژي دنيا را در 2030 و 43% را در 2040 تشكيل خواهند داد.



چگونه مي‌توان انتشار آلاينده‌ها را كاهش داد؟


تيم اقتصادي BP چندين روش گوناگون را براي كاهش انتشار دي‌اكسيد كربن در مقياس جهاني و به يك ميزان معين- در اين مورد به ميزان 110 ميليون تن- مورد محاسبه قرار داده است.



2. عرضه گاز طبيعي


نفت بهينه سازي مصرف سوخت صرفه جويي انرژيبا توجه به اينكه به ازاء هر واحد الكتريسيته توليدي، گاز طبيعي تقريباً نصف زغال‌سنگ دي‌اكسيد كربن توليد مي‌كند، اين حامل انرژي مي‌تواند در تامين انرژي جهان نقش فزاينده‌اي ايفا نمايد.




بنابراين، افزايش سهم گاز در مقابل زغال‌سنگ به محدودسازي انتشار گاز‌هاي گلخانه‌اي كمك مي‌كند. در عرضه گازطبيعي بعنوان يك جايگزين پاك‌تر براي زغال‌سنگ، شركت BP نقش كليدي دارد. هم‌اكنون حدود نيمي از سبد پروژه‌هاي بالادستي شركت BP در گازطبيعي است و انتظار مي‌رود كه اين سهم در دهه‌ي آينده افزايش نيز يابد.




هم‌اكنون BP در حال توسعه‌ي زنجيره‌ي پراهميت عرضه‌ي گازطبيعي به جنوب اروپا- شامل پروژه «كريدور جنوبي گاز»- به منظور رساندن گاز از درياي خزر به بازارهاي اروپا است.




علاوه بر اين، BP در حال تامين گازطبيعي براي چين و هند است كه پيش‌بيني مي‌شود اين دو كشور بيش از نيمي از رشد تقاضاي جهاني انرژي را در دوره‌ي 2035-2013 به خود اختصاص دهند. ديگر عمليات توليد گاز شركت، در كشورهاي اندونزي، عمان و ترينيداد و توباگو مي‌باشند. همچنين، شركت BP در قالب برنامه‌هايي براي جلوگيري از نشت متان و كاهش گازهاي فلر، بر روي پروژه‌هايي بمنظور كاهش انتشار آلاينده‌هاي ناشي از عمليات توليد گاز فعاليت مي‌نمايد.




3. نفت بهينه سازي مصرف سوخت صرفه جويي انرژي. تامين انرژي‌هاي تجديدپذير

 

در مناطقي كه بتوان كسب و كارهاي تجاري پايدار از انرژي‌هاي تجديدپذير ايجاد نمود، BP اين موارد سرمايه‌گذاري مي‌نمايند. در بخش سوخت‌هاي زيستي كشور برزيل، شركت BP سرمايه‌گذاري مي‌كند و در سال 2014، ظرفيت بزرگترين واحد توليد اتانول از نيشكر خود را دو برابر كرد.




انتشار گازهاي گلخانه‌اي در چرخه‌ي عمر اتانول نيشكري، 70% كمتر از سوخت‌هاي متداول حمل و نقل است. همچنين، شركت BP علاقمند است در راه‌اندازي 16 مزرعه‌ي بادي با ظرفيت كل 2600 مگاوات الكتريسيته، سرمايه‌گذاري نمايد.

 

4. پيگيري كارايي انرژي نفت بهينه سازي مصرف سوخت صرفه جويي انرژي


شركت BP نيازمند عملياتي جهت يكپارچه‌سازي استفاده‌ي انرژي در واحدهاي كسب و كار و دارايي‌هاي خود و همچنين اجراي فناوري‌هاي و سيستم‌هاي بمنظور بهبود استفاده از انرژي مي‌باشد.




بعنوان نمونه، پروژه سرمايه‌گذاري مشترك (JV) پتروشيمي ژوهاي-3[1]در چين، اولين سايتي است كه شركت BP در آن از آخرين فناوري توليد PTA- كه در توليد لباس، رنگ، بطري‌هاي پلاستيكي و ساير محصولات كاربرد دارد- استفاده مي‌نمايد. در مقايسه با فناوري متداول، پروژه ژوهاي-3 بسيار انرژي كارآمدتر بوده و انتشار گازهاي گلخانه‌اي آن 65% كمتر است.

 

 

اين شركت بمنظور نيل به استفاده‌ي كارآمدتر از سوخت‌ها و روغن موتورها، در قالب همكاري مشترك با توليدكنندگان خودرو و تجهيزات، اقدام به عرضه‌ي محصولاتي بسيار انرژي كارآمدتر و با كارايي بالا به مشتريان مي‌نمايد.



5. حمايت از پژوهش و همكاري‌هاي مشترك

 

همزمان با حضور در مباحث سياستگذاري و سرمايه‌گذاري در انرژي كم‌كربن، شركت BP از پژوهش‌هاي حوزه تغيير اقليم حمايت مي‌كند و در طرح‌هاي مشترك در اين خصوص مشاركت مي نمايد.




يك نمونه، «طرح كاهش كربن»[2] (CMI) در دانشگاه پرينستون آمريكا است كه ماموريت آن «هدايت مسير بسوي يك راه‌حل متقاعد كننده و پايدار براي برنامه‌ي كربن و تغيير اقليم» است.




برنامه‌ي «چالش پايداري انرژي[3]» (ESC) اين شركت، 15 دانشگاه را بمنظور بررسي اثرات بالقوه كمبود منابع طبيعي روي الگوهاي عرضه و تقاضاي انرژي گردهم آورده است. علاوه بر اين، شركت BP با كالج سلطنتي لندن و دانشگاه پرينستون بر روي توسعه‌ي مدل‌هاي ويژه بمنظور ارزيابي اثرات اقليمي محتمل همكاري مي‌كند. شركت BP متشكل از تعدادي شركاي صنعتي- شامل طرح‌هاي اقليمي نفت و گاز- است كه رويهم رفته حدود 20% از نفت و گاز جهان را توليد مي‌كنند و تمركز آنها بر روي اقدامات عملي، به اشتراك‌گذاري تجارب موفق و همكاري است.

 

 

توسعه‌ي حمايت عمومي در سال 2015


“در صورتيكه دولت‌ها كربن را قيمت‌گذاري كنند، اينكار رغبت به استفاده از گزينه‌هاي با انتشار بالاي كربن را كاهش داده و بكارگيري كارآمدترين روش‌هاي كاهش انتشار را بطور گسترده تشويق مي‌كند.”



نامه‌اي از مديران عامل شش شركت بزرگ نفت و گاز


شركت BP مدت‌هاست كه از اقداماتي كه هدف آنها قيمت‌گذاري روي انتشار كربن است حمايت كرده است و در سال 2015 نيز اين حمايت عمومي را افزايش داده است.




در ماه ژوئن، باب دودلي[4] و مديران عامل پنج شركت بزرگ نفتي ديگر، در نامه‌اي به كنوانسيون تغيير اقليم سازمان ملل متحد (UNFCCC) از قيمت‌گذاري كربن حمايت كردند و عنوان نمودند كه: « در صورتيكه دولت‌ها كربن را قيمت‌گذاري كنند، اينكار رغبت به استفاده از گزينه‌هاي با انتشار بالاي كربن را كاهش داده و بكارگيري كارآمدترين روش‌هاي كاهش انتشار را بطور گسترده تشويق مي‌كند».




اين گزينه‌ها شامل كاهش تقاضا براي سوخت‌هاي فسيلي پر كربن، افزايش كارايي انرژي، استفاده از گازطبيعي بجاي زغال‌سنگ، افزايش سرمايه‌گذاري در جداسازي و ذخيره‌سازي كربن، انرژي‌هاي تجديدپذير، ساختمان‌ها و شبكه‌هاي هوشمند، دسترسي خارج شبكه‌اي به انرژي، خودروهاي پاك‌تر و مدل‌ها و رفتارهاي جديد پويايي كسب و كار مي‌شوند.


 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;