تاثیر هوش مصنوعی در صنعت HVAC

سیستم‌های هوشمند علاوه بر تشخیص سریع‌تر مشکلات، رفاه و آسایش را بهبود می‌دهند و در میزان مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کنند.
وقتی صحبت از هوش مصنوعی می‌شود، معمولاً نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد، فیلم‌های سینمایی است که کامپیوترها و ربات‌های هوشمند را به تصویر می‌کشند؛ فیلم‌هایی نظیر ادیسه فضایی و ترمیناتور از جمله آن‌هاست.
در حقیقت، تا جایی که به صنعت HVAC مربوط می‌شود، هوش مصنوعی در حال حاضر فرصت‌هایی را برای بهبود حفظ و نگهداری تاسیسات، رفاه و صرفه‌جویی انرژی ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال، برخی از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از مدل‌سازی پیش‌بینی‌شده برای پیش‌بینی زمان اتفاق یک مشکل استفاده می‌کنند و در نتیجه زمان کافی برای تعمیر قبل از خراب شدن کامل را به پیمانکاران می‌دهد.
برخی دیگر از سیستم‌ها از هوش مصنوعی برای پایش و تحلیل شرایط داخل یک محیط و همچنین محیط بیرونی استفاده می‌کنند و به‌طور مرتب شرایط را بر اساس داده‌های به دست آمده، تطبیق می‌دهند. این کار نه‌تنها باعث رفاه ساکنین می‌شود، بلکه هزینه انرژی را نیز برای مالکان ساختمان کاهش می‌دهد.
هوش مصنوعی برای صنعت HVAC مفید و سودمند است، زیرا این امکان را فراهم می‌کند که تجهیزات بدون نیاز به نیروی انسانی به‌صورت اتوماتیک کار کنند.
یکی از این سیستم‌های هوشمند در صنعت HVAC سنسور ۳D i_See نام دارد. این سنسور از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا چیزهای موجود در اتاق را تشخیص دهد و به‌طور اتوماتیک دمای جریان هوا را با سطح قابل قبول تطبیق دهد. این تکنولوژی امکان تصمیمات هوشمندانه را برای محصولات می‌دهد.
سنسور ۳D i_See که در بخش داخلی واحدهای مسکونی و تجاری در دسترس خواهد بود، می‌تواند موقعیت اشیاء در اتاق را با میزان حرارت‌شان تشخیص دهد و به‌صورت اتوماتیک جریان هوا را به حالت آسایش و بهره‌وری بالا از نظر انرژی تغییر دهد. به‌طور کلی، سیستم‌هایی که مجهز به این سنسور هستند، می‌توانند مصرف انرژی را کاهش دهد.
ورود هوش مصنوعی به عرصه تاسیسات این امکان را به تکنسین‌های صنعت HVAC می‌دهد که دیگری نیاز به حدس و گمان زدن و آزمون و خطا کردن ندارند. هوش مصنوعی خیلی راحت مشکلات موجود را به تکنسین‌ها نشان می‌دهد.
ترجمه: سعید سعیدی
منبع www.achrnews.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;