نکاتی که هنگام خرید کولر گازی دست دوم باید در نظر داشت

کولر گازی دست دوم به نسبت کولر گازی نو و کار نکرده دارای کارایی، راندمان و  کیفیت پایین‌تری است. از مهم‌ترین دلایل این موضوع می‌توان به استهلاک کمپرسور و قطعات جانبی دستگاه اشاره کرد.
برخی از نکاتی که در خرید کولر گازی دست دوم باید به آن توجه داشت به اختصار توضیح داده شده است.
  1. بایداطمینان داشته باشیم که ظرفیت کولر گازی دست دوم با محلی که قرار است در آنجا نصب شود تطابق دارد.
 با استفاده از فرمول ساده متراژ ضربدر عدد ۳۵۰ تا ۶۰۰ میتوان ظرفیت دستگاه را محاسبه کرد.
  1. روی بدنه کولر گازی در یونیت داخلی و خارجی لیبل یا پلاک دستگاه قرار دارد. پلاک کولر گازی معمولا حاوی اطلاعات برند ، مدل ، ظرفیت برودتی، ظرفیت حرارتی، مشخصات برق مصرفی، ظرفیت هوادهی، میزان صدای تولیدی کولر گازی ، وزن دستگاه ، تاریخ ساخت و شماره سریال و … می باشد.
  2. بازدید ظاهری جهت حصول اطمینان از سلامت و فیزیکیکولر گاز ، بدنه یونیت داخلی و خارجی ، لوله ها و فین های کندانسور و اواپراتور و سیم‌کشی‌های داخلی، بسیاری از دستگاه های کولر گازی دارای دمپرهای خروج هوای متحرک هستند که در کولرهای دست دوم شکسته شده و کار نمی‌کنند.
  3. قبل از خرید کولر را تست کنید تست دستگاه کولر گازی دست دوم در مدل پنجره ای و پرتابل فقط با اتصال برق ممکن است. اما در مدل اسپلیت، تست قبل از نصب دشوار تر است، البته بعضی از فروشندگان با اتصال لوله ها و کابل برق تست می کنند لذا در صورتی که اسپلیت را بدون تست کردن تهیه کردید شرط تست پس از نصب و گارانتی کارکرد را با فروشنده طی کنید.
  4. متاسفانه دیده شده که کولر گازی تقلبی و بدون نام و برند تجاری را با برچسبی ساده تبدیل به معتبر ترین برندها کرده و به فروش می رسانند. دقت داشته باشید که اصالت دستگاه قابل بررسی است.
  5. بازدید از پلاک وظرفیت کمپرسور و مطابقت با پلاک ظرفیت درج شده روی پلاک اصلی کولر گازی؛ مشاهده شده است که دستگاه کولر گازی ۱۸۰۰۰ که کمپرسور آن سوخته ،با کمپرسور تعویض شده ۱۲۰۰۰ فروخته شده و مشتری غافل از این قضیه دستگاه را خریداری میکند.
  6. اطمینان از گاز مبرد درون کولر گازی که باید مطابق با پلاک کولر گازی باشد. استفاده از گازهایی بغیر از گاز درج شده روی پلاک میتواند به دستگاه آسیب بزند .
  7. کولر گازی دست دوم در نوع پنجره ای ، اسپلیت ، پرتابل و… باید درون سیستم خود دارای گاز مبرد باشند . تکنسین، گاز کولر گازی اسپلیت را در زمان باز کردن دستگاه از جای قبلی می بایست درون کمپرسور و  کندانسور جمع کند تا در زمان نصب مجدد نیاز به شارژ گاز نداشته باشد.اذعان فروشنده مبنی بر خارج شدن گاز زمان باز کردن لوله کشی کولر اسپلیت قابل قبول نیست و ممکن است دستگاه نشتی داشته باشد.
  8. کاور بدنه را باز کرده و داخل دستگاه را ببینید که ضربه خوردگی و جوشکاری و پرسکاری نشده باشد . احتمال وجود نشتی در قسمت های دخلی دستگاه در صورت تعمیری بودن بالاست.
  9. اطمینان از تطابق پنل بیرونی و داخلی در خرید دستگاه های کولر گازی دست دوم اسپلیت. مشاهده شده است که گاها در انبارها پنل ها جابجا شده و فروشنده پنل داخلی را از برند یا ظرفیت دیگر تحویل خریدار می‌کند.
  10. ریموت کنترل دستگاه را چک کنید فابریک باشد. چرا که برخی از دستگاه های کولر گازی دست دوم که کنترل آنها گم شده یا شکسته و خراب شده دارای ریموت کنترل یدکی و گاها کنترل همه کاره موجود در بازار هستند که بعضی از آپشن‌های کولر گازی را نمی‌تواند فعال کند.
  11. کولر گازی دست دوم معمولا گارانتی ندارد. بهترین گارانتی ها هم با جابجایی دستگاه کنسل می‌شوند، لذا اگر جابجایی توسط شرکت سازنده انجام شود و تایید شود که مناسب برای محیط جدید است ممکن است که گارانتی ادامه یابد.
  12. ادعای فروشنده کولر گازی دست دوم مبنی بر گارانتی شرکتی کولر گازی در مدل اسپلیت دست دوم که از جایی دیگر بدون نظارت شرکت گارانتی کننده باز شده صحیح نیست.
  13. کولر گازی دست دومی که می خرید شسته شده و سرویس شده و تمیز باشد. امکان بروز نشتی در زمان سرویس و شستشوی دستگاه‌های قدیمی بالاست لذا دستگاهی را تهیه کنید که قبلا سرویس شده باشد.
  14. از لوله های مسی ارزان قیمت و دست دوم برای نصب استفاده نکنید چرا که اگر سوراخ باشند نشتی میدهند و اگر دوپهن شده باشند کارایی دستگاه به مشکل می‌خورد.
نتیجه گیری:
به چند دلیل از دستگاه‌های کولر گازی دست دوم استفاده نکنید.
–  مصرف برق بالا – عدم اطلاع از سلامت درونی کمپرسور و ساز قطعات – عدم اطلاع از وضیعت کارکرد در محل قبلی.
– هزینه شارژ گاز بالاست، از وجود گاز در سیستم کولر گازی اطمینان حاصل کنید.
– خرید کولر گازی دست دوم در مدل پنجره ای و پرتابل به مراتب راحت تر از خرید کولر اسپلیت دیواری و کاستی دست دوم است.
– از فروشنده مطمئن خرید کنید و شرایط کارکرد دستگاه را جزء ضمانت فروشنده قرار دهید.
– پلاک دستگاه شناسنامه دستگاه است لذا تطابق مشخصات فراموش نشود.
– اگر تخصص ندارید از شخصی که می‌داند کمک بگیرید و به صحبت های فروشنده صحه نگذارید.
 
منبع عصر ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;