نبود نظارت به دلیل هزینه های بالای نظام مهندسی

عضو شورای اسلامی استان زنجان گفت: هزینه نظام مهندسی برای شهرهای کوچک بسیار بالا است.

به گزارش تاسیسات نیوز، جلال محمدی صبح پنج شنبه در جلسه شورای اسلامی استان که با حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه خدماتی که تا به امروز در روستاهای این شهرستان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ارائه شده، بسیار مشهود بوده است، افزود: در بسیاری از روستاهای این شهرستان شاهد تهیه و اجرای طرح هادی هستیم.
وی با اشاره به اینکه برخی از روستاهای این شهرستان نیاز به بازنگری در طرح‌های هادی است، تصریح کرد: اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که آیا هزینه این بازنگری بر عهده دهیاری‌ها است و یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید این هزینه را متقبل شود، هر چند دهیارهای توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.
نایب رییس شورای استان زنجان با یادآوری اینکه هزینه تعرفه مهندسی و نقشه‌برداری ساختمان‌ها قبل از این به واسطه اینکه این کار توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شد، کمتر بود، ادامه داد: این در حالی است که امروز که این موضوع به حوزه نظام مهندسی سپرده شده، هزینه این تعرفه‌ها در شهرهای کوچک بسیار بالا بوده و همین مسئله باعث شده است تا شاهد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهری و نیز برخی از روستاهای بزرگ باشیم.
با توجه به بالا رفتن هزینه تعرفه نظام مهندسی، نظارت‌ها نیز به درستی انجام نمی‌شود
محمدی با تاکید بر اینکه با توجه به بالا رفتن هزینه تعرفه نظام مهندسی، نظارت‌ها نیز به درستی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که امروز شاهد مرتفع نشدن آن هستیم، این است که صدور اسناد واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به چه صورت انجام می‌شود.
وی با اشاره به اجرای طرح اقدامی ملی تولید مسکن در اکثر شهرهای استان، بیان کرد: در شهرهای کرسف، سهرورد و گرماب در خصوص تهیه زمین برای اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن اقدامی از سوی راه و شهرسازی انجام نشده است که در این زمینه مشکلاتی در حوزه اراضی ملی را نیز باید به این دغدغه‌ها اضافه کرد.
عضو شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه زلزله اخیر باعث وارد آمدن آسیب به بافت‌های فرسوده شهر نوربهار شده و انتظار داریم مساعدت لازم از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ارائه تسهیلات در این زمینه انجام شود، خاطرنشان کرد: در بحث احداث خانه برای اقشار کم‌درآمد در قالب مسکن محرومان نیز این آمادگی را داریم که در شهرهای این شهرستان نسبت به احداث این خانه‌ها اقدام شود.
محمدی با اشاره به لزوم بازنگری در طرح هادی برخی روستاها، گفت: با بازنگری مجدد زمینه ساخت و ساز بهتر و بیشتر فراهم می‌شود.
وی با انتقاد از بالا بودن هزینه نقشه در شهرهای کوچک، گفت: پیش از این نقشه مورد نیاز مردم توسط بنیاد مسکن تهیه می‌شد و هزینه‌ای در برنداشت اما با توجه به اینکه با هدف کیفی کردن فعالیت‌ها این کار به نظام مهندسی واگذار شده هزینه در شهرهای کوچک بسیار بالا رفته است.
محمدی خاطر نشان کرد: با بودن هزینه نقشه کشی در شهرهای کوچک صرفه اقتصادی ندارد و موجب افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز شده است.
عضو شورای اسلامی خرم‌دره بر ضرورت اطلاع‌رسانی اقدامات صورت گرفته توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تاکید کرد.
صالحی‌نژاد با تاکید بر اینکه یکی از ضرورت‌های حوزه مسکن، بیان شفاف اقدامات صورت گرفته در خصوص کارهای صورت گرفته توسط اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان است، گفت: معتقدیم این اطلاع‌رسانی به خوبی انجام نشده است.
وی افزود: اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در خصوص ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت در روستاها اقداماتی انجام داده است که شاید در گذشته این امکان وجود نداشت اما متاسفانه هیچ‌کدام از این اقدامات بیان نشده و به همین خاطر مردم از این اقدامات بی‌اطلاع هستند.
این عضو شورای اسلامی استان زنجان ادامه داد: اگر قرار باشد خدمات ارزنده‌ای با هزینه‌ها و اعتبارات قابل توجه در مناطق روستایی انجام شود اما در نحوه اطلاع‌رسانی این خدمات کوتاهی صورت گرفته و یا آن طور که باید این خدمات به سمع مردم نرسد، به مثابه آن است که هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
صالحی‌نژاد با بیان اینکه مردم باید خروجی همه این اقدامات را لمس کنند، خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن در شهرستان خرم‌دره، حضوری ملموس و موثر داشته است.
عضو شورای شهرستان خدابنده همچنین خواستار تسریع در صدور سند و ساخت منزل مسکونی برای اقشار کم درآمد شد.
لزوم پرداخت هزینه‌های مربوط به طرح جامع روستاها توسط دولت
عضو شورای شهرستان سلطانیه نیز خواستار پرداخت هزینه‌های مربوط به طرح جامع روستاها توسط دولت شد و گفت: دهیاری توان پرداخت این هزینه را ندارد.
امیر علی قربانی بهسازی نشدن برخی معابر شهرک‌های جدید، آماده نبودن زیر ساخت‌های سایت کارگاهی گوزلدره و کمبود نیرو در سلطانیه که منجر به طولانی شدن استعلامات شده را از مشکلات این شهرستان برشمرد و گفت: تصریح کرد: باید تدابیری اتخاذ کرد تا در پی مهاجرت معکوس روستاییان قیمت اراضی بالا نرود.
دیگر عضو شورای استان نیز کمبود اعتبارات را مانع تسریع در بهسازی و آسفالت معابر برشمرد.
محمود عبدالهی از عملکرد سلیقه‌ای بانک‌ها در پرداخت سلیقه‌ای تسهیلات به مردم انتقاد کرد و گفت: وحدترویه ای در این زمینه وجود ندارد و پروسه پرداخت تسهیلات طولانی است.
وی همچنین تاکید کرد: باید با بازنگری در طرح‌های هادی محدود روستاها افزایش یابد تا ساخت و ساز تسهیل گردد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;