ميانگين صادرات نفت ايران؛ روزانه 5/1 ميليون بشكه

به گزارش تاسیسات نیوز ،  بيژن زنگنه، وزير نفت كشورمان اعلام كرد كه صادرات نفت خام ايران به‌طور ميانگين به روزانه 5/1 ميليون بشكه رسيده است. وي در حاشيه چهاردهمين نشست بين الملي انرژي در مسكو با اعلام اين خبر در ادامه اظهار اميدواري كرد كه كشورهاي عضو سازمان اوپك براي افزايش توليد نفت ايران جا باز كنند.زنگنه كه پيش از اين عدد و رقمي از ميزان صادرات نفت ايران نمي‌داد اين بار به‌طور صريح از افزايش صادرات نفت ايران به 5/1 ميليون بشكه خبر داد. وي چندي پيش در خلال بازديد از نمايشگاه بين المللي نفت كه در تهران برگزار شد، از دادن پاسخ صريح به سوال خبرنگاران درباره ميزان صادرات نفت ايران امتناع كرد و گفت: «مقدار صادرات نفت ما همان مقداري است كه در بازار موجود است». وي در ادامه اظهار كرد: «ايران براي افزايش صادرات نفت خود منتظر اجازه‌ كشورهاي ديگر نمي‌ماند». وزير نفت در اين باره گفت: با وجود تحريم‌هاي غرب، ايران امسال و سال آينده توليد و صادرات نفت خود را افزايش مي‌دهد و بر اساس برنامه ميان‌مدت ظرف 3 تا 4 سال آينده توليد نفت و ميعانات گازي را به 5 ميليون و ٧٠٠ هزار بشكه در روز مي‌رساند. اين در حالي است كه آژانس بين المللي انرژي در تازه‌ترين گزارش خود از كاهش صادرات نفت ايران در ماه آوريل به يك ميليون و 110 هزار بشكه نفت خبر داده ‌است. اين مركز ميزان صادرات نفت ايران را در ماه فوريه يك ميليون و 620 هزار بشكه اعلام كرد. رويترز طي گزارشي با اعلام اين خبر ادعا كرده بود كه ايران سعي دارد با كاهش صادرات نفت خود به بندي از توافق موقت با گروه 1+5 كه ايران را به نگه داشتن سقف صادرات خود حدود يك ميليون بشكه متعهد مي‌كند، پایبند باشد.

با اين حال انتشار اخباري از كاهش صادرات نفت ايران به واكنش مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران منتهي شد.دراین رابطه، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تشريح دلايل كاهش صادرات نفت ايران از وجود موانع متعدد پيش روي صادرات نفت كشور خبر داد و اعلام كرد: وضعيت صادرات نفت كشور وارد مرحله ثبات شده است. وي در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره دلايل كاهش صادرات نفت خام ايران براي دومين ماه متوالي، گفت: صادرات نفت ايران داراي شرايط و مولفه‌هاي مختلفي است.قمصری با اعلام اينكه در برخي از ايام سال به دليل تعميرات اساسي و دوره اي پالايشگاه‌ها، صادرات نفت ايران هم دستخوش تغييراتي مي‌شود، تصريح كرد: از اين رو يك پالايشگاه مشتري نفت ايران ممكن است در يك ماه چند محموله نفت از ايران وارد كند و در ماه بعد هيچ محموله نفتي از ايران خريداري نكند.اين مقام مسوول با تاكيد بر اينكه علاوه‌بر اين ممكن است بارگيري يك محموله در روزهاي پاياني ماه انجام شود و عملا آمار آن در ماه ديگر ثبت شود، اظهار کرد: بر اين اساس ممكن است صادرات نفت در يك ماه با افزايش چندين هزار بشكه اي و براي ماه بعد با كاهش مشابه روبه‌رو شود. قمصري با يادآوري اينكه قراردادهاي صادرات نفت ايران با كشورهاي مختلف همچون چين، ژاپن، كره جنوبي، هند و تركيه داراي متوسط سالانه است، گفت: از اين رو يك پالايشگاه ممكن است در يك روز 300 هزار بشكه و در روز ديگر 100 هزار بشکه نفت از ايران خريد كند، اما عملا متوسط صادرات روزانه در طول يك سال 180 هزار بشكه در روز باشد.مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي هم موانع صادرات نفت به‌طور كامل پيش روي ايران برداشته نشده است، بيان كرد: اما وضعيت صادرات و فروش نفت خام ايران از حالت گذشته خارج شده است.

اين مقام مسوول، افزود: در شرايط فعلي يك شرايط ثبات در وضعيت صادرات نفت ايران حاصل شده و ديگر شاهد كاهش‌هاي قابل توجه در توليد و صادرات نفت كشور نيستيم.وي در پايان خاطرنشان كرد: پيش بيني مي‌شود وضعيت فروش و صادرات نفت ايران در برخي بازارها در ماه‌هاي پيش رو با افزايش بيشتري روبه‌رو شود.

 اوپک برای نفت ایران جا باز کند

وزیر نفت با اظهار امیدواری به اینكه كشورهاي عضو سازمان اوپك براي افزايش توليد نفت ايران آماده شوند، گفت: «اعضاي سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت(اوپك) فضا را براي افزايش توليد نفت ايران باز خواهند كرد.» زنگنه در ادامه اظهار كرد: فكر مي‌كنم آنها اين كار را خواهند كرد و در اين باره مطمئن هستم‌. آنها در ديدارهاي رو در رو به من گفته‌اند كه با ما همكاري خواهند كرد و فضا را براي بازگشت نفت ايران به بازار بازخواهند كرد.شايد اين قسمت از سخنان وزير نفت را بتوان پاسخي به عبدالله النعيمي، وزير نفت عربستان دانست كه به تازگي هرگونه برنامه براي كاهش توليد نفت اين كشور براي بازگشت نفت ايران و عراق به بازار را رد كرده و گفته‌است: خريداران، نفت ما را مي‌خواهند، بنابراين چرا آن را كاهش دهيم؟! زنگنه در ادامه خاطرنشان كرد:«نگران اعضاي اوپك به صورت تكي نباشيد و به مجموع توليد توجه كنيد.»در حالي كه به نظر مي‌رسد شركاي نفتي ايران در اوپك چندان از افزايش توليد نفت ايران استقبال نمي‌كنند، پيش‌تر نيز زنگنه به اعضاي سازمان اوپك در باره بازگشت بشكه‌هاي نفت ايران به بازار هشدار داده بود. وي در اجلاس صد و شصت و چهارم اوپك اعلام كرد: مشكلات ايران به عنوان يكي از اعضاي موسس اوپك‌در حال حل شدن است و ما به زودي توليد نفت خود را افزايش مي‌دهيم، ثبات بازار و پايداري درآمدهاي قابل پيش‌بيني براي اعضاي اوپك، اقتضا مي‌كند، آن كشورهايي كه در اين مدت توليد نفت‌شان را بيشتر كرده‌اند، بازگشت ايران را مد نظر قرار دهند.زنگنه خطاب به اعضاي اوپك تاكيد كرد: «اعضايي كه در سال گذشته بيشتر توليد كرده‌اند بايد بدانند كه هم اكنون وقت آن است كه براي بشكه‌هاي ايران جا باز كنند.» دو كشور ايران و عراق دو عضو سازمان اوپك هستند كه سعي مي‌كنند با رفع تحريم‌ها و بحران‌هاي داخلي توليد نفت خود را به حداكثر برسانند.

تمام اين كش و قوس‌ها در حالي است كه آژانس بين‌المللي انرژي در تازه‌ترين گزارش خود با بازنگري در برآورد روند رشد تقاضاي جهاني نفت خام، پيش بيني كرد، اوپك بايد در ادامه سال ٢٠١٤ نفت بيشتري توليد و روانه بازارهاي جهاني كند.به گزارش خبرگزاري رويترز، آژانس بين المللي انرژي اعلام كرد كه اوپك براي حفظ سقف توليد روزانه ٣٠ ميليون بشكه اي خود و تامين نياز روزافزون بازار بايد امسال نفت بيشتري روانه بازار كند.به تحلیل «دنياي اقتصاد» شايد در حال حاضر تنش بين ايران و اعضاي اوپك چندان اهميت نداشته باشد به‌خصوص با توجه به تحركات سياست خارجه و دعوت عربستان به عنوان مهم‌ترين عضو اوپك از وزير امور خارجه ايران، محمد جواد ظريف اين نكته قابل چشم پوشي است. در شرايط كنوني شايد بي نتيجه ماندن دور اخير مذاكرات هسته‌‌اي با گروه 1+5 بزرگ‌ترين نگراني بر سر راه افزايش توليد نفت ايران باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;