منابع انرژي تجديدپذير ايران غني تر از منابع نفتي است

 

وضع ايران از لحاظ منابع انرژي تجديدپذير و خورشيدي بسيار غني تر از منابع نفتي است و پيشرفت هاي خوبي در عرصه توليد انرژي از اين منابع خدادادي دارد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  محمد ساتكين در مصاحبه با راديو اقتصاد گفت: انرژي خورشيدي مادر همه انرژي هاي تجديدپذير محسوب مي شود و فقط انرژي امواج دريا تحت تأثير ماه ايجاد مي شود و انرژي زمين گرمايي هم سهم زمين است.

وي افزود: بقيه انواع انرژي هاي تجديد پذير به طور مستقيم يا غيرمستقيم تحت تأثير تابش خورشيد قرار دارد.

ساتكين گفت: انرژي تجديد پذير شامل مواردي است كه بطور مستمر و بدون دخالت انسان ايجاد مي شود.

وي افزود: برخي كشورها مانند ايسلند و نيوزيلند همه انرژي هاي مورد نياز خود را از منابع تجديد پذير تأمين مي كنند و كشورهاي پيشرفته هم در اين مسير به شدت تلاش مي كنند و در برخي كشورها استفاده از آبگرمكن خورشيدي تقريبا اجباري است.

آقاي ساتكين گفت: اگر يك درصد انرژي خورشيدي كه در صحراها مي تابد به برق تبديل شود مي تواند نياز انرژي برق همه جهان را تأمين كند.

وي افزود: ايران نيز در كمربند تابش خورشيد قرار دارد و منابع انرژي تجديد پذير خورشيد در كشورمان غني تر از ديگر منابع مانند نفت و گاز است.

وي افزود : تابش خورشيد در كشور ما سالي ۳۰۰ روز است كه ۹۰ درصد وسعت كشور را شامل مي شود و متوسط تابش خورشيد ۵ كيلووات ساعت بر مترمربع در روز است.

ايران روي كمربند خورشيدي است و در بيشتر مناطق كشور بيش از ۷۰ درصد قابليت استحصال انرژي خورشيدي وجود دارد.

شرق كشور هم قطب انرژي خورشيدي شناخته شده است.

هم اكنون در كشور ما صفحات خورشيدي يا همان پنل هاي فتوولتاييك در روستاهاي دورافتاده و مناطق سخت گذر كه امكان برق رساني از طريق شبكه سراسري اقتصادي نيست ، استفاده مي شود.

۳۰۰ خانوار روستايي از طريق صفحات خورشيدي برق دار شده است.

در منازل مسكوني شهرها نيز امكان استفاده از اين نيروگاه هاي كوچك به ظرفيت يك تا ۱۲ كيلووات ساعت وجود دارد كه بايد در پشت بام يا حياط خانه نصب شود.

ساتكين اظهار داشت : برق توليدي از اين صفحات خورشيدي به شبكه برق منزل متصل مي شود و بخشي از برق مورد نياز خانواده شهري از نيروگاه كوچك خورشيدي تامين خواهد شد و به همان اندازه از شبكه برق سراسري خودكفا مي شود.

صرفه جويي در مصرف انرژي، حفظ محيط زيست و كاهش انتشار كربن، استفاده از سرمايه هاي كوچك، دفاع غيرعامل براي مناطق مسكوني در زمان حوادث مانند زلزله، سيل و فروش مازاد مصرف به شبكه سراسري از مزيت هاي استفاده از پنل هاي خورشيدي است.

در اغلب كشورهاي اروپايي و كشورهاي پيشرفته هم اكنون از اين صفحات خورشيدي استفاده مي كنند و ايران نيز بايد به اين سمت پيش برود تا هر خانه اي برق مورد نياز خودش را توليد كند.

 

در ۹۰ درصد كشور به جز مناطق شمالي امكان استفاده از پنل هاي خورشيدي وجود دارد.

آلمان، اسپانيا، انگليس، ايتاليا، آمريكا، چين، استراليا كشورهاي پيشرو در استفاده از پنل هاي خورشيدي هستند.

بنابراين گزارش در برنامه پنجم توسعه قرار است ۵ هزار مگاوات از انرژي هاي تجديدشونده استفاده شود و هم اكنون بيش از ۳۰۰ ميليون كيلووات ساعت برق از نيروگاه هاي برق تجديدشونده توليد و وارد شبكه مي شود.

در برنامه پنجم توسعه بيش از هزار مگاوات از نيروگاه هاي تجديدپذير را بخش دولتي و بقيه را بخش خصوصي بايد تاسيس كند.

ايران در استفاده از انرژي‌هاي بادي و خورشيدي سابقه و تجربه بسيار زيادي دارد.

نيازمندي ايران به انرژي‌هاي جديد، روزبروز افزايش مي يابد و با توجه به افزايش قيمت سوخت فسيلي و حفظ محيط زيست، بايد انرژي‌هاي نوين را به ‌تدريج جايگزين سوخت فسيلي كنيم.

خوشبختانه امروزه بهره وري انرژي و توليد انرژي پاك به يكي از موضوع هاي راهبردي كشور تبديل شده است.

بايد همه متخصصان در جهت فناوري هاي نوين و توليد انرژي پاك تلاش كنند چون مقوله انرژي از موضوع هاي مهم در رشد اقتصادي و توسعه و پيشرفت اجتماعي است.

ايران در بين مدارهاي ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالي قرار گرفته است و در منطقه اي واقع شده كه به لحاظ دريافت انرژي خورشيدي در بين نقاط جهان در بالاترين رده ها قرار دارد. ميزان تابش انرژي خورشيدي در ايران بين ۸۰۰ تا ۲۲۰۰ كيلووات ساعت بر مترمربع براورد شده كه البته بالاتر از ميزان متوسط جهاني است. در ايران به طور ميانگين سالانه بيش از ۲۸۰ روز آفتابي گزارش شده كه بسيار قابل توجه است.

گرم كردن آب با استفاده از آبگرمكن هاي خورشيدي شايد آسان ترين و اقتصادي ترين روش باشد. در ايران حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژي مصرفي هر خانوار صرف تأمين آب گرم بهداشتي مي شود كه با داشتن دانش كافي در باره تابش خورشيد، به راحتي و به صورت بسيار مؤثرتر مي توان انرژي خورشيد را براي گرم كردن آب مصرفي منازل و حتي كاربرهاي صنعتي به كار برد و هزينه آب گرم مصرفي را به ميزان قابل توجهي كاهش داد.

پایان پیام/.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;