مصرف بی رویه کولرهای گازی

 

KN6-10098

: همین چند وقت پیش بود که در هر کانال تلویزیون (( بابا برقی )) ظاهر می شد تا به همه کوچک ها و بزرگ ها یادآوری کند که هرگز یادشان نرود لامپ اضافه را خاموش کنند، اما حالا با بروز مشکلی که در سطرهای آینده شرح آن نوشته خواهد شد،  به نظر می رسد بابا برقی باید فکری به حال شعر جدیدی بکند که به جای لامپ از مردم بخواهد مثلا کولر گازی اضافه را خاموش کنند!

به اعتقاد کارشناسان انرژی، بعد از گذشت مدت ها از اجرای برنامه های آموزشی برای مردم و البته حمایت اساسی وزارت نیرو از طرح بزرگی با عنوان توزیع لامپ های کم مصرف در کنار فرهنگ سازی مناسب و همکاری خوب مردم، معضل استفاده بی رویه از برق در ساعات شب تقریبا حل شده است؛ یعنی مشترکان خانگی که در ساعات شب خود را به عنوان پرمصرف ترین مشترکان شناسانده بودند، با فرهنگ سازی مناسب و البته استفاده از امکاناتی مثل لامپ های کم مصرف همکاری بزرگی با وزرات نیرو داشته اند تا چیزی در حدود دو هزار مگاوات از اوج مصرف برق در شب کاهش پیدا کند.

پس از این موفقیت بود که مسئولان تامین برق کشور با کاهش مصرف برق در شب، خود را با مشکل بزرگ تری مواجه دیدند. آن هم وقتی بود که مصرف برق شب کاهش یافت و میزان مصرف برق در روز خود را نمایان کرد و ساعاتی از روز به خصوص ساعات ظهر در ایام گرما خود را به عنوان (( پیک )) یا (( قله )) جدید مصرف برق در تمام ساعات شبانه روز معرفی کرد. به طوری که وقتی غول مرحله اول شکست داده شد، تازه غول بزرگ مرحله دوم که خطرناک تر هم بود، سر از مخفی گاه خود بیرون آورد تا تهدیدی جدی را متوجه تامین برق کشور کند.

اگر در ساعات شب این مردم عادی و مشترکان خانگی بودند که می توانستند با فرهنگ سازی رسانه ها از مصرف برق بکاهند، حالا در ساعات اوج مصرف برق در روز این مشترکان خانگی نیستند که بار مصرف برق را به تنهایی به دوش می کشند، بلکه ادارات، اصناف و مغازه ها هم هستند که با استفاده بی رویه از برخی لوازم پرمصرف برقی مانند کولرهای گازی و البته استفاده از وسایل اداری قدیمی که از راندمان مصرف برق بسیار پایینی برخوردارند و آشنا نبودن با فرهنگ درست استفاده از برخی تجهیزات، به نقش اول این سناریوی جدید تبدیل شده اند. این مسئله ای است که به شدت مسئولان کشور را هم نگران کرده است تا جایی که وزیر نیرو با ابراز نگرانی از جابه جایی پیک مصرف برق از شب به روز، همکاری سازمان های ذیربط برای جلوگیری از ورود کالاهای پرمصرف انرژی به کشور را خواستار شد.

مجید نامجو، این مسئله را ناشی از دلایل مختلف به ویژه استفاده بی رویه از وسایل انرژی بر و پرمصرفی مانند کولرهای گازی در فصل تابستان می داند کولرهای گازی در فصل تابستان می داند و از سازمان ها و موسسه هایی که مسئول مبارزه با قاچاق کالا هستند، می خواهد که از ورود کالاهای پرمصرف انرژی به کشورمان جلوگیری کنند زیرا معضلی بزرگ برای کشور در حال و آینده ایجاد خواهد کرد. به گفته وی، جابه جایی پیک بار مصرف معضلی است که در حال اتفاق افتادن است و وزارت نیرو با نگرانی از این مشکل به طور کامل شرایط را رصد می کند و در حال برنامه ریزی برای مدیریت مصرف برق در طول روز است.

 

 

بهزاد به ما چه می گوید

اما اگر بخواهیم جزییات بیشتری از رصد کردن شرایط و برنامه ریزی برای مدیریت کردن مصرف برق در طول روز  بدانیم، باید سراغ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی برویم تا اطلاعات و جزئیات بیشتری را در اختیارمان قرار دهد.

محمد بهزاد با انتقاد از رواج استفاده بی رویه از وسایل پرمصرف در کشور، می گوید : در حال حاضر یکی از چالش های اصلی، مصرف بی رویه برق کولرهای گازی است که پیک مصرف برق را از ساعات شب به روز انتقال داده و هر کدام از این کولرها چیزی حدود چهاربرابر کولرهای آبی مصرف برق دارند که اگر قصد داریم مصرف برق در ساعات روز را مهار کنیم، باید توجه ویژه ای به این کولرها داشته باشیم.

وی با اشاره به موفقیت طرح توزیع لامپ های کم مصرف در کاهش مصرف برق و به ویژه در کاهش پیک مصرف برق در ساعات شب، یادآور می شود : در دو سال گذشته حدود 100 میلیون لامپ کم مصرف توزیع کرده ایم که حدود 200 میلیارد تومان یارانه برای این کار پرداخت شده است و خوشبختانه این اقدام باعث شد دو هزار مگاوات از پیک مصرف برق در شب کاهش پیدا کند.

معاون وزیر نیرو در عین حال تصریح می کند : قصد داریم این برنامه را برای پیک روز هم ادامه دهیم و در این زمینه استفاده از وسایل و تجهیزات با مصرف بهینه انرژی از جمله کولرها و آبگرمکن های خورشیدی در اولیت قرار دارند، اگر چه فعلا در ابتدای راه هستیم، ولی این طرح قابل استفاده خواهد بود. در این زمینه حتی به دنبال کولرهایی رفته ایم که با گاز شهری کار می کنند و در تابستان که اوج مصرف برق است و مشکلی در تامین گاز برای مردم نداریم، می توانیم از گاز به جای برق استفاده کنیم و بخشی از کولرها را به جای استفاده از برق با گاز راه اندازی کنیم.

بهزاد در خصوص اقدامات عملی صورت گرفته در زمینه کولرهایی که با گاز کار می کنند، توضیح می دهد : موتورهایی که با گاز کار می کنند، اکنون با ظرفیت پنج کیلو وات موجود هستند و می توان برق خانه ها را با کمک آنها تامین کرد. همین موتورها وظیفه تامین انرژی برای کولرها را هم به دوش می کشند .  علاوه بر موارد فوق، روی کولرهای گازی نیز در حال کار هستیم تا به جای برق با گاز کار کنند.

وی با اشاره به برنامه های وزارت نیرو برای اصلاح الگوی مصرف برق در کشور می افزاید : امسال از سوی مجلس شورای اسلامی 1500 میلیارد تومان اعتبار تصویب شده که بتوانیم شبکه های توزیع را اصلاح کنیم؛ تلفات را حداقل 5/1 درصد کاهش داده و درباره اصلا الگوی مصرف برنامه ریزی کنیم که از جمله این برنامه ریزی ها، استفاده از وسایل مناسبی مانند کولرها و آبگرمکن های خورشیدی به منظور کاهش مصرف برق می باشد.

فراموش نکنید

تلاش های مسئولان وزارت نیرو قابل ستایش است ولی با در نظر گرفتن شرایط فعلی جامعه به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به آرمان مورد نظر فاصله داریم زیرا تا زمانی که کاهش مصرف برق برای مصرف کنندگان به دغدغه ذهنی تبدیل نشود، تا زمانی که مردم با چشم و هم چشمی با یکدیگر و تنها برای شیک تر کردن محیط منزل یا محل کارشان کولرهای آبی را با کولرهای گازی چشم نواز و زیبا عوض کرده و در عوض زیر سرمای بی اندازه کولرهای گازی در محیط های کوچک به خود بلرزند، تازمانی که برنامه های خوب، ولی بلند پروازانه وزارت نیرو برای حمایت از تجهیزات برقی کم مصرف، مثل کولرهایی که با انرژی خورشیدی و یا گاز شهر کار می  کنند به نتیجه نرسد، تا زمانی که ادارات دولتی و غیر دولتی به این نتیجه نرسند که تعویض تجهیزات برقی پرمصرف با کم مصرف هزینه ای کمتر از هزینه پرداخت های فیش برق برای شان خواهد داشت و سرانجام تا زمانی که زیر ساخت ها و ابزارهای لازم برای صرفه جویی اختیار مردم نباشد و بازار ایران بی محابا به روی محصولات بی کیفیت خارجی بازباشد، نمی توان همچون کشورهای دیگر نسبت به کاهش مصرف برق در کشور امیدوار بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;