كشاورزان اصفهانی لوله انتقال آب زاینده‌رود به یزد را شكستند

 

 

كشاورزان با آوردن زن و فرزندانشان به محل تجمع تراكتورها، حتی شب‌ها با روشن كردن آتش در كنار تراكتورها می‌مانند و نان خود را هم همانجا می‌پزند.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز،  در دوران ریاست جمهوری خاتمی بود كه بحث انتقال آب زاینده‌رود به یزد و استفاده كشاورزان یزدی از این آب به گوش رسید.

این طرح در ابتدا با مخالفت شدید اصفهانی‌ها به ویژه كشاورزان شرق اصفهان همراه شد اما سرانجام دولت وقت با اطمینان به كشاورزان و جلب نظر آنها كار خود را انجام داد و پس از لوله‌گذاری، آب زاینده‌رود از اصفهان به یزد منتقل شد.

هرچند قرار بود كه این آب تنها برای مصرف كشاورزی به یزد منتقل شود اما رفته رفته صنایع این استان هم از این آب بهره بردند.

در سال‌های گذشته به دلیل خشكسالی زاینده‌رود، كشاورزان شرق اصفهان برای كشت محصولات خود با مشكل كمبود شدید آب مواجه هستند به طوری كه بسیاری از آنها دست از كشاورزی كشیده و یا به شغل‌های كاذب روی آورده‌اند یا برای كار به شهرهای اطراف مهاجرت كرد‌ه‌اند.

اما از حدود 40 روز پیش، كشاورزان در شرق شهرستان اصفهان، شیوه جدیدی از اعتراض را آغاز كردند و با تجمع تراكتورهای خود در كنار جاده شرق، به نوعی اعتراض خود را به موضوع خشكسالی نشان داده‌اند و با نصب پلاكاردهایی خواستار حق‌آبه خود هستند كه از زمان صفویه و توسط شیخ بهایی مشخص شده است.

كشاورزان با آوردن زن و فرزندانشان به محل تجمع تراكتورها، حتی شب‌ها با روشن كردن آتش در كنار تراكتورها می‌مانند و نان خود را هم همانجا می‌پزند.

به گزارش نیمروز، اما روز جمعه در پی اعتراضات پی در پی كشاورزان شرق اصفهان به عدم تخصیص آب برای كشت، این اعتراضات با روشی متفاوتر به اوج خود رسید.

كشاورزان شرق اصفهان، در این راستا لوله انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد را شكستند تا از طریق هم مانع انتقال آب به این استان در شرایط خشكی زاینده‌رود شوند و هم به مسئولان این پیام را بدهند كه در بازگرفتن حق طبیعی خود جدی و مصمم هستند.

این مسئله در حالی اتفاق می افتد كه به رغم كاهش منابع آبی زاینده‌رود و محروم ماندن بخش كشاورزی از این حق آبه چندصد ساله خود كه گواه آن مدارك مستند تاریخی است، بخش صنعت استان سهم خود از آب زاینده‌رود را با كمترین تنشی در این سالها دریافت كرده است و همین موضوع سبب اعتراض بسیاری از كشاورزان استان نیز شده است؛ چرا كه اگر منابع آبی در استان كم شده است این كاهش سهم در دریافت آب باید برای تمام گروه‌های دریافت كننده آب از زاینده‌رود یكسان اعمال شود اما در سال‌های گذشته به ویژه در دو سال اخیر این اتفاق در حوزه تخصیص آب صورت نگرفت.

دولت دهم و مدیریت استان اصفهان به اولویت، شرب، صنعت و كشاورزی برای تخصیص آب زاینده‌رود اعتقاد دارد و بر اساس همین اعتقاد نیز امسال كشت پاییزه به كشاورزان اصفهانی به ویژه در شرق اختصاص نیافت.

كشاورزان اصفهانی كه از وضعیت معیشتی خود به واسطه عدم كشت، ناراضی هستند و در این شرایط متزلزل اقتصادی كشور روزهای خوبی را سپری نمی‌كنند، در اعتراض به انتقال آب زاینده رود به استان یزد، در شرق اصفهان لوله انتقال آب را شكستند تا شاید از این رهگذر توجه مسئولان استان را به وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی كه اكنون در آن به سر می‌برند، نشان دهند.

كشاورزان اصفهانی طی نامه‌ای به استاندار اصفهان اعلام كردند كه در صورت حل نشدن مشكل خود و ندادن حق‌آبه آنها، روز دوشنبه 7 اسفندماه از انتقال آب زاینده رود به دیگر نقاط جلوگیری خواهند كرد.

البته در این زمینه اسماعیلی معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان امروز در خصوص این اقدام اعلام نظر كرد كه دغدغه خاصی در این مورد وجود ندارد.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;