عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي تهران: شهرداري تهران كليد نظارت بر ساخت وساز را واگذار كند

سازمان نظام مهندسي تهران يك گام جديد براي به دست گرفتن نبض ساخت وساز در پايتخت، برداشت. اين سازمان كه ماه گذشته با تدوين ضابطه مخصوص گودبرداري، مهندسان ناظر را مكلف كرد 24ساعت قبل از شروع گودبرداري، دفتر بازرسي سازمان را مطلع كنند تا بر صحت اصول گودبرداري ساختمان نظارت داشته باشد، اكنون قصد دارد همه مسووليت نظارت بر همه مراحل احداث بناي مسكوني و غيرمسكوني را از شهرداري تهران پس بگيرد.

    به گزارش «دنياي اقتصاد» در حال حاضر شهرداري هاي مناطق بعد از آنكه پروانه ساختماني صادر مي كنند در طول ساخت وساز با فرستادن اكيپ هاي گشت ساختماني به محل، اقدام به كنترل براي انطباق سازه به محتواي پروانه مي كنند و در صورت رويت خلافي، حكم صادر مي كنند.

    در اين باره عضوهيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران اعلام كرد: براساس قانون نظام مهندسي ساختمان مسووليت نظارت ساختمان ها به عهده اين سازمان است و وظيفه قانوني شهرداري در اين زمينه به عنوان مرجع صدور پروانه ساختماني، فقط محدود به کنترل اختياري ظرفيت اشتغال مهندسان است. اما با وجود اين تاکيد قانوني، تاکنون شهرداري تهران با اين پيش فرض که نظام مهندسي ساختمان سازماني جوان است، از واگذاري امر نظارت به اين سازمان خودداري کرده و باور عمومي در دستگاه مديريت شهري براين امر استوار بود که سازمان نظام مهندسي ساختمان از قوام و تجربه لازم براي نظارت برساختمان ها برخوردار نيست .

    وي با منطقي توصيف کردن دغدغه مسوولان شهري در اين زمينه در عين حال تاکيد کرد: اما با گذشت کمتر از دو دهه از راه اندازي سازمان نظام مهندسي ساختمان ازيک طرف و با توجه به اينکه اخيرا معاونت خدمات مهندسي دراين سازمان ايجاد شده است، مي توان ادعا کرد بسترهاي لازم براي انتقال مسووليت نظارت ساخت وساز از دستگاه مديريت شهري و شهرداري به سازمان نظام مهندسي فراهم شده است. حجت ا… عزيزي باييان اينکه پيش تر دستگاه مديريت شهري نيز از واگذاري امر مسووليت نظارت ساختمان ها به اين سازمان ابرازرضايت کرده بود و اجراي آن را مشروط به آماده شدن زيرساخت هاي لازم دانسته بود، گفت: اکنون زمان آن رسيده که همچنان که در قانون نظام مهندسي ساختمان، تاکيد شده است مسووليت امر نظارت ساختمان ها به اين سازمان سپرده شود. عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران ادامه داد: تجربه ثابت کرده است حوادث ناشي از ضعف نظارت بر ساخت وسازها عملکرد شهرداري را زير سوال برده است، اما چنانچه مسووليت نظارت ساخت وساز ها به افراد متخصص واگذارشود نه تنها نظارت ها واقعي مي شود، بلکه با وقوع هر اتفاقي در فرآيند ساخت وساز انگشت اتهام به سمت شهرداري نشانه نمي رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;