ضرورت افزایش سهم مهندسان از بازار ساختمان

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان با اشاره به مهمترین برنامه ها و اهدافی که در دوره هشتم باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حال حاضر مهمترین موضوع در سازمان های نظام مهندسی، موضوع اشتغال اعضا است.
مهدی رضایی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز در کشور ما وضعیت اقتصادی به سمت و سویی پیش می رود که تمرکز سرمایه ها از بازار ساختمان به سمت بازارهای دیگر متمایل شده است، قاعدتا باید تلاش کنیم تا بازار ساختمان را به سمتی ببریم که از رونق خود فاصله نگیرد و در عین حال سهم جامعه مهندسی را از بازار صنعت ساختمان افزایش دهیم.
انجام فعالیت های مهندسی توسط کانال های غیرتخصصی
وی با انتقاد از اینکه بخش عمده ای از فعالیت های موجود در صنعت ساختمان، اکنون از طریق کانال هایی غیر از کانال های تخصصی مهندسی انجام می شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم رویکردی را در پیش بگیریم که این وضعیت را به سمت و سوی مناسبتری پیش ببرد، باید به سراغ این موضوع برویم که سهم جامعه مهندسی از صنعت ساختمان و بازار ساختمان افزایش پیدا کند.
رضایی همچنین با تاکید بر ضرورت تخصصی شدن خدمات مهندسی بیان کرد: فعالیت هایی که اکنون از سوی جامعه مهندسی انجام می گیرد، باید به سمت و سوی تخصصی شدن و تفکیک بازارها ببریم که بتواند جوابگوی مهندسان رشته های مختلف باشد.
اشکال در نحوه ارائه خدمات مهندسی
وی در عین حال در پاسخ به اینکه به تداوم اصلاحات در سازمان نظام مهندسی ساختمان چقدر اعتقاد دارید، گفت: آنچه که به عنوان اصلاحات در سازمان نظام مهندسی و یا جامعه مهندسی و به طور کلی بازار مهندسی مد نظر است، بحث مثبتی است.
منتهی اینکه رویکرد ما به این اصلاحات به چه شکلی باشد و یا این اصلاحات انجام شده را مثبت بدانیم و یا آنها را فاقد اثربخشی تلقی کنیم، بحث دیگری است.
رضایی با بیان اینکه با انجام اصلاحات در سازمان نظام مهندسی موافق هستم، به مشکلات موجود در این سازمان اشاره کرد و گفت: اشکالات زیادی در نحوه ارائه خدمات مهندسی و آن چرخه اداری و غیراداری در پیرامون این موضوع وجود دارد که این اشکالات باید برطرف شود.
تضمین کیفیت، نقاط کور بازار خدمات مهندسی را از بین می‌برد
وی یادآور شد: آنچه که تاکنون انجام شده و یا در حال انجام است و بخشی از آن هم به اجرا درآمده، نیازمند آن است که با افزوده شدن یک بخش مهمی به عنوان تضمین کیفیت، به سمت تکمیل پیش برود. یعنی ما باید مجموعه هایی مثل مجموعه بیمه را با یک ساز و کار مشخص در این بازار وارد کنیم که خدمات ارائه شده از طرف ارائه دهنده تضمین شود.
رضایی با تاکید بر اینکه این تضمین کیفیت می تواند بسیاری از آن نقاط کوری را که باعث رانت های مختلف و ارتباطات متعارف در بازار کنونی می شود، از بین ببرد، تصریح کرد: عملا اصلاحات در سازمان نظام مهندسی با این موضوع کامل می شود.
به گفته این مسئول، در غیر این صورت، نتیجه ای که بخواهد بدون این تضمین کیفیت به دست بیاید، یک امر ناقصی است که در برخی از موارد نه تنها نمی تواند مشکلات و چالش های موجود را برطرف کند، بلکه آنها را تشدید هم می کند.
وزارتخانه فصل الخطابی را برای شورای مرکزی مشخص کند
وی همچنین درخصوص وضعیت فعلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: برای وضعیتی که در شورای مرکزی پیش آمده، باید فصل الخطابی پیدا کرد، در غیر این صورت این شرایط به طور قطع نه به صلاح شورای مرکزی و نه سازمان های نظام مهندسی استان ها است و ادامه این وضعیت نیز نتیجه ای را در برنخواهد داشت.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان تاکید کرد: وزارتخانه راه و شهرسازی می تواند درباره این فصل الخطاب تصمیم گیری و آن را مشخص کند و اقدامات لازم را درباره آن انجام دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی هم که وزارتخانه نمی خواهد به این صورت عمل کند، بهتر است اقدام جایگزینی را انجام دهد که تعیین تکلیف برای این وضعیت به طور قطع الزامی است و این تعیین تکلیف می تواند شامل تثبیت وضعیت و یا به طور کلی تغییر وضعیت باشد.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;