صنعت گاز کشور پیشرو در ساخت نرم افزار، حسگر و سیمولاتور

 

مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران از حضور نرم افزارهاي بومي شبکه ملي انتقال و توزيع گاز، شبيه سازي کاتدي شبکه گاز و همچنين حسگرها، سيمولاتور دينامکي توربين گاز و کمپرسور ايراني در جشنواره پژوهش و فناوري صنعت نفت خبر داد.

 

 

 

به گزارش تاسیست نیوز،  سعيد پاک‌سرشت، مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران در جمع خبرنگارن صنعت نفت در تشريح برنامه هاي اين شرکت براي حضور در جشنواره پژوهش و فناوري صنعت نفت، پژوهش و فناوري را يکي از ارکان موضوع حمايت از کار و سرمايه ايراني و اقتصاد مقاومتي دانست.

مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز در باره تشريح روند انتخاب برگزيده ها در اين شرکت، گفت: يک مرحله کارشناسي در سطح شرکت انجام شد که برگزيده هاي شرکت ملي گاز در نهايت به معاونت پژوهش و فناوري وزارت نفت معرفي شدند.

پاک سرشت در ادامه به نوآوري و اختراعات انجام گرفته در شرکت ملي گاز ايران اشاره کرد و مجموعه پروژه هاي داراي شرايط حضور در جشنواره پژوهش و فناوري صنعت نفت را تشريح کرد.

مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران اولين پروژه داراي اهميت بالا در سال 90 را پروژه توسعه طراحي و ساخت سيمولاتور ديناميکي توربين گاز (GT10B) و کمپرسور (DEMAG- DELAVAL) را در ستاد اين شرکت بيان کرد.

پاک سرشت در باره اهميت راهبردي اين پروژه براي صنعت کشور گفت: ساخت توربين از اولويت هاي نخست و راهبردي شرکت ملي گاز است که با توجه به گستردگي شبکه گازرساني کشور، وجود تجهيزات با فناوري پيشرفته براي انتقال انرژي به ويژه گاز در شبکه گازرساني حائز اهميت است، در اين ميان به کارگيري توربين ها از اهميت بالاتري برخوردار است.

وي يکي از ارکان دستيابي به دانش ساخت و طراحي توربين را کسب دانش شبيه سازي رفتار توربين ارزيابي کرد و افزود: در حال حاضر اين دانش که در سطح بالاي از فناوري قرار دارد براي صنعت گاز کشور محقق شده است.

 

پاک سرشت در تشريح دومين پروژه موفق پايان يافته در سال 90 «تدوين نرم افزار طراحي و شبيه ساز پايا و پويا شبکه ملي انتقال و توزيع گاز طبيعي» را نام برد و افزود: مديريت شبکه ملي گاز با به کار گيري اين نرم افزار با فناوري بومي امنيت انرژي را ارتقا مي دهد.

اين پژوهشگر ارشد صنعت نفت و گاز کشور با ابراز اميدواري در اين باره که نرم افزار بومي «شبکه ملي انتقال و توزيع گاز طبيعي» بنياني براي بومي کردن ديگر نرم افزارهاي موجود در صنعت کشور باشد، تاکيد کرد: امروز ما مدعي هستيم که در حال حاضر نرم افزار بومي را در اختيار داريم که توسعه و ارتقا آن کاملا ايراني است.

مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران در روند تشريح پروژه هاي شرکت متبوعش به همکاري پژوهشي صنعت گاز با دانشگاه ها و شرکت هاي دانش بنيان هم اشاره کرد و گفت: دانشگاه هاي صنعتي شريف و خواجه نصيرالدين طوسي به همراه شرکت هاي دانش بنيان در فرايند پروژه ها همکاري داشته اند.

اين مقام مسئول در شرکت ملي گاز پروژه «ارائه دانش فني، طراحي پايه و تهيه مدارک مناقصه واحد صنعتي توليد ماده بودار کننده به ظرفيت هشتصد تن در سال» را به عنوان سومين پروژه داراي اهيمت خواند و افزود: اين پلن در حال حاضر در مجاورت فاز يک پارس جنوبي در مراحل احداث قرار دارد و پيش بيني مي شود تا پايان سال 92 ساخت اين واحد به اتمام برسد و نياز صنعت گاز کشور به ماده بودار کننده تامين شود.

سعيد پاک‌سرشت «بررسي و ساخت سيستم هاي ثابت و قابل حمل تست و و کاليبراسيون حسگرهاي گاز» را از ديگر فعاليت هاي شرکت ملي گاز از سال 86 تا 90 بيان کرد و اظهار داشت: حسگرهاي شناساني مونو اکسيد کربن و متان با همکاري آزمايشگاه نانو فناوري دانشگاه تهران انجام شد.

 

اين مقام مسئول توانمندي پژوهشگران ايراني در ساخت حسگرهاي گازي را بسيار بالا دانست و افزود: در حال حاضر دانشگاهيان و پژوهشگران ايراني در سطحي از دانش سنسور ها قرار دارند که قادر هستند به صورت انتخابي براي گاز ها حسگر توليد کنند.

طراحي و ساخت دستگاه هشدار دهنده مونو کسيد کربن با قابليت ارتباط با مراکز امدادرساني و مديريت مصرف انرژي، تدوين نرم افزار شبيه ساز سيستم حفاظت کاتدي شبکه هاي گسترده انتقال و توزيع گاز، طراحي و ساخت شير قطع خودکار گاز در فشار 10 ميلي بار به منظور حفظ ايمني مشترکين گاز در زمان بحران و حوادث طبيعي، بهينه سازي کيفيت سيليکاژل کروي نوع (H&WS) مورد نياز شرکت ملي گاز ايران، تدوين دانش فني و امکانسنجي پوشش هاي مورد نانو NI_ PLANAN COMPOSITE بر روي شير آلات و قطعات، تعيين کاتيون هاي موجود در دي اتانول آمين مورد استفاده واحد شيرين سازي با استفاده از I C و بررسي اثر آن در خوردگي واحد شيرين سازي، مميزي و ارزيابي بي خطر ايستگاه هاي فشار گاز استان بوشهر و ارائه راهکارهاي عملي براي افزايش ضريب ايمني آنها، ديگر پروژه هاي پژوهشي برتر شرکت ملي گاز ايران در سال 1390 بود که از سوي سعيد پاک سرشت مدير پژوهش و فناوري اين شرکت در نشست خبري مطرح شد.

نشست خبري تببين دستاوردها و محورهاي چهار شرکت اصلي به منظور حضور در جشنواره پژوهش و فناوري صنعت نفت با حضور مديران پژوهش و فناوري شرکت هاي ملي نفت، گاز، پتروشيمي و پالايش و پخش و پرويز نوري مديرکل امور پژوهشي وزارت نفت، عصر روز چهار شنبه ( 20 دي) به ميزباني روابط عمومي وزارت نفت برگزار شد.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;