صنعت تهویه در محاق واردات بی رویه

تاسیسات نیوز: «نمایشگاه تاسیسات و تهویه مطبوع» درحالی در مهرماه برگزار می‌‌شود که انتظار می‌‌رود این نمایشگاه محلی برای به نمایش گذاشتن آخرین پیشرفت‌‌های صنعت تهویه مطبوع باشد تا مصرف‌‌کنندگان و فعالان صنعت ساختمان بتوانند با آشنایی بیشتر در این حوزه بتوانند انتخاب مناسب‌‌تری برای پروژه‌‌های خود داشته باشند و همچنین دریچه‌‌های صادرات این محصول به سایر کشورها باز شود.
با این حال، چندی پیش در خبرها داشتیم که چنانچه مجری برگزاری نمایشگاه شرایط مشارکت جمعی اعضای انجمن در نمایشگاه تاسیسات و تهویه مطبوع را نپذیرد، اعضای انجمن تولیدکنندگان سیستم‌‌های تهویه مطبوع ایران نیز از شرکت در نمایشگاه انصراف خواهند داد.
درخصوص این موضوع و سایر مسائل این صنعت، متن گفت‌‌وگو با مهدی بستانچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان سیستم‌‌های تهویه مطبوع ایران را در ادامه می‌‌خوانید:

  در خبرها داشتیم که ممکن است اعضای انجمن تولیدکنندگان سیستم‌‌های تهویه مطبوع از حضور در نمایشگاه امسال انصراف دهند، علت چه بود و آیا مشکل حل شده است؟
نمایشگاه تاسیسات و تهویه مطبوع می‌‌تواند بسیار مهم باشد، چراکه صنعت تهویه مطبوع در زندگی امروزه جایگاه ویژه‌‌ای در اختیار دارد. تاکنون ۲۲ دوره نمایشگاه تاسیسات و تهویه مطبوع در کشور برگزار شده، اما ساختار جانمایی و غرفه‌‌بندی در نمایشگاه تاسیسات همواره با اعتراضاتی همراه بوده است. برنامه‌‌ای که در انجمن تولیدکنندگان سیستم‌‌های تهویه مطبوع برای حل این موضوع داشته‌‌ایم، این است که مطابق سنوات قبل اعضای انجمن به صورت متمرکز در یک سالن حضور داشته باشند و جانمایی اعضا توسط انجمن صورت بپذیرد، اما از آنجایی که اولویت‌‌های شرکت برگزارکننده با اولویت‌‌های انجمن متفاوت است، به همین دلیل شرکت برگزارکننده نمایشگاه در گام اول از ارائه سالن اختصاصی برای انجمن خودداری کرد که این موضوع باعث شد تا اعضای انجمن نیز واکنش نشان دهند و از حضور در نمایشگاه با این شرایط انصراف دهند.
اما درنهایت با رایزنی‌‌های انجام شده، قرار شد تا شرکت برگزارکننده نسبت به تخصیص سالن اختصاصی برای اعضای انجمن موافقت کند و این مشکل برطرف شود تا اعضای انجمن تولیدکنندگان سیستم‌‌های تهویه مطبوع نیز بتوانند به بهترین شکل در این نمایشگاه حاضر شوند.

  نیاز سالانه بازار داخل در حوزه صنعت تهویه مطبوع چقدر است و آیا صنعت تهویه مطبوع در داخل کشور توان تامین نیاز بازار را دارد؟
یکی از مشکلاتی که هرساله در جریان برگزاری نمایشگاه تهویه مطبوع شاهد آن هستیم این است که غرفه‌‌های زیادی به شرکت‌‌های واردکننده کالای تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌‌کند. این در حالی است که واردات برخی کالاها در حوزه صنعت تهویه مطبوع به داخل کشور ممنوع است، اما با این حال شاهدیم که برخی از این محصولات قاچاق در این غرفه‌‌ها عرضه می‌‌شود.
صنعت تهویه مطبوع با قدمتی نزدیک به ۸۰ سال در کشور به‌‌عنوان یکی از صنایع قدیمی شناخته می‌‌شود و میزان تولید نیز بسیار بیشتر از نیاز کشور است. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان فعال این صنعت در داخل کشور از تمام ظرفیت تولیدی خود بهره نمی‌‌برند (تولیدکنندگان به صورت میانگین تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌‌کنند) و این نشان‌‌دهنده ظرفیت مازاد این صنعت در داخل کشور است، این موضوعات باعث شده تا بحث واردات کالای قاچاق اهمیت ویژه‌‌ای پیدا کند.
البته انجمن هیچگاه مخالف واردات در این نبوده، اما انتظار داریم واردات در این حوزه بی‌‌رویه و آسیب‌‌زننده نباشد و از واردات کالای بی‌‌کیفیت نیز جلوگیری شود، چراکه علی‌‌رغم مشکلات موجود در حوزه استاندارد در این صنعت، تولیدکنندگان داخلی مطابق استانداردهای موجود اقدام به تولید محصول باکیفیت می‌‌کنند. این در حالی است که واردات کالای بی‌‌کیفیت تهویه مطبوع به شکلی انجام می‌‌شود که متاسفانه در بسیاری از موارد با عنوان برندهای مطرح آمریکایی و ژاپنی در بازار عرضه می‌‌شود و مشکلات زیادی را برای مصرف‌‌کنندگان ایجاد می‌‌کند.

  چه تعداد شرکت تولیدی فعال در کشور وجود دارد و آیا توانسته‌‌اید از ظرفیت علمی دانشگاه‌‌ها در این صنعت بهره ببرید؟
در حال حاضر حدود ۵۰۰ شرکت تولیدی فعال در حوزه صنعت تهویه مطبوع در کشور وجود دارد که برخی از این شرکت‌‌ها قدمتی بیش از ۵۰ سال را دارند که نشان‌‌دهنده ریشه‌‌دار بودن این صنعت در کشور است. در سال‌‌های اخیر در انجمن تفاهم‌نامه‌‌هایی با دانشگاه‌‌ها، مرکز آموزشی اتاق بازرگانی اتاق تهران و… داشته‌‌ایم که هدف ما ایجاد ارتباط بین این مراکز و صنعت تهویه مطبوع بوده است و توانسته‌‌ایم با اقدامات انجام‌‌شده در این حوزه ارتباط خود را با این نهادها حفظ کنیم.

  آیا نمایشگاه توانسته نسبت به جذب سرمایه‌‌گذاران خارجی و یا خریداران خارجی اقدامی انجام دهد تا باعث ایجاد رونق بیشتر این صنعت و استفاده از حداکثر ظرفیت تولید در این صنعت شود؟
موضوع استاندارد یکی از موضوعات اساسی در زمینه صادرات محصول است، چراکه در داخل کشور استاندارد قابل اتکایی برای این صنعت وجود ندارد؛ ولی با فرض اینکه استانداردی هم وجود داشته باشد، کشورهای همسایه استانداردهای ما را قبول نمی‌‌کنند، چراکه عمدتا استانداردهای اروپایی مورد قبول این کشورها است و این در حالی است که به واسطه تحریم‌‌ها نیز شرکت‌‌های گواهی‌‌‌‌دهنده استاندارد نیز حاضر به ارائه گواهی استاندارد به شرکت‌‌های ایرانی نیستند و علی‌‌رغم اینکه محصولات تولیدی ما دارای کیفیت لازم هستند، اما تحریم‌‌ها اجازه اخذ گواهینامه استاندارد را به شرکت‌‌های ایرانی نمی‌‌دهد.
بنابراین جمیع این موضوعات مشکلات بسیاری را برای این صنعت به وجود آورده و علی‌‌رغم توان بالای این صنعت در حوزه تولید و صادرات، میزان صادرات به اندازه‌‌ای نیست که قابل اتکا باشد و اندک صادرات این محصولات به کشورهای عراق و امارات درحال انجام است.
با توجه به پتانسیل بالایی که در زمینه صادرات این محصول وجود دارد، انتظار این است که دولت باید پای کار بیاید و با رایزنی و رفع تحریم‌‌ها، شرکت‌‌های ارائه‌‌دهنده استاندارد آنها را مجاب کند تا به شرکت‌‌های ایرانی گواهینامه استاندارد بدهند تا شرکت‌‌های داخلی بتوانند از پتانسیل و ظرفیت موجود برای صادرات این محصول که توانایی ارزآوری دو تا چهار میلیارد دلار در سال را دارد، به نحو احسن استفاده کنند.
با این حال ما در انجمن در تلاشیم تا با انجمن‌‌های مشابه در کشورهای اطراف مانند روسیه مذاکراتی داشته باشیم تا استانداردهای ما را قبول کنند، ولی این موضوع زمانبر خواهد بود و دولت باید برای تسریع این امر در کنار انجمن باشد.

  الحاق انجمن تولیدکنندگان سیستم‌‌های تهویه مطبوع به اتاق ایران و همچنین ثبت روز ملی صنعت تهویه مطبوع در تقویم مشاغل و صنوف چقدر می‌‌تواند روی صنعت و فعالان این صنعت موثر باشد؟
در گذشته به عنوان یک صنعت مستقل شناخته نمی‌‌شد، در حالی که در دنیای امروز این صنعت به عنوان یک شخصیت مستقل و واحد در بین صنایع مختلف شناخته می‌‌شود، بنابراین فکر می‌‌کنیم این دو اتفاق کمک کرده تا مردم و به‌‌خصوص مسئولان مختلف این صنعت بزرگ و با پتانسیل بالا را به عنوان صنعت مستقل بشناسند تا در آینده بتوانیم از ظرفیت‌‌های این صنعت بهره لازم را ببریم.

  انتظار شما از دولت چهاردهم چیست؟
امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید و وزرای جدید، بتوانند ارتباط خوبی را با تشکل‌‌ها شکل بدهند و از ظرفیت‌‌های موجود در این حوزه در راستای رفع مشکلات و نیازهای خود بهره ببرند تا زمینه برای پیشرفت صنایع نیز فراهم شود.
صنایع مختلف توانایی بالایی دارند تا بتوانند در جهت اشتغال‌‌زایی و ارزآوری کمک کنند، اما به این شرط که شرایط لازم برای فعالیت حداکثری آنها و امکان حضور صنایع مختلف در بازارهای صادراتی فراهم شود تا شاهد اتفاقات ویژه‌‌ای هم برای صنایع و هم برای دولت باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;