انتخاب صحیح سیستم گرمایشی برای ساختمان

البته اگر قرار است انتخابی آگاهانه صورت بگیرد باید قبل از آن تمامی انواع سیستم‌های گرمایشی متداول در بازار را بشناسید و از نقاط قوت و ضعفشان اطلاع داشته باشید.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ممکن است هزینه زیادی بکنید اما سیستم انتخابی‌تان مناسب خانه شما نباشد و هر کار کنید منزل آن‌طور که باید و شاید گرم نشود.
یا از طرفی دیگر در هزینه اولیه صرفه‌جویی کنید، اما مصرف بالای انرژی در سال‌های استفاده از آن سیستم هزینه‌ بسیار بیشتری روی دستتان بگذارد. در این مطلب می‌خواهیم مروری داشته باشیم بر انواع سیستم‌های گرمایشی متداول و معایب و مزایایشان.
بخاری: مشهورترین و محبوب‌ترین سیستم گرمایشی برای خانه بخاری است. بخاری‌ها انواع مختلفی دارند که در ایران مدل‌های گازی عمومیت بیشتری دارد.
مهم‌ترین ایراد بخاری‌ها در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی این است که دیوار و وسایل نزدیکشان را سیاه می‌کنند. ضمن اینکه معمولا فضای زیادی را اشغال می‌کنند و اگر درست نصب نشوند خطر گازگرفتگی بالایی دارند.
البته با آمدن بخاری‌های برقی-گازی بخش عمده‌ای از این ایرادات برطرف شده، اما این بخاری‌ها معمولا قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های گازی دارند.
بخاری‌ها بهره‌وری انرژی بالایی دارند و اجازه نمی‌دهند گرمای تولید شده به راحتی هدر برود. ضمن اینکه نحوه نصب و راه‌اندازی‌شان آسان است قیمت کمتری دارند. هزینه تعمیر و نگهداری‌شان نیز کم است. همین مزایا بخاری را به انتخاب اول اکثر مردم برای گرمایش خانه تبدیل کرده است
شومینه: شومینه شیک‌ترین سیستم گرمایشی موجود در بازار و در عین حال بی‌استفاده‌ترین آن‌هاست. تمام ویژگی‌های مثبت شومینه در یک کلمه خلاصه می‌شود: زیبایی! بنابراین اگر به جیبتان و گرم شدن خانه‌تان بیشتر از زیبایی اهمیت می‌دهید بهتر است سراغ این سیستم نروید.
شومینه در مصرف انرژی بسیار غیربهینه عمل می‌کند. مصرفش بالاست و نمی‌تواند خوب خانه را گرم کند. ضمن اینکه عمل احتراق شومینه در فضای باز صورت می‌گیرد به همین دلیل استفاده از آن خطر بروز آتش‌سوزی را به دنبال دارد.
استفاده از شومینه مانند این است که بخاری را روشن کنید و پنجره خانه را باز بگذارید! زیرا با روشن کردن شومینه هوای سرد مرتب از دودکش آن وارد و هوای گرم از آن خارج می‌شود. حتی در خانه‌ای که کاملا عایق‌بندی شده مصرف انرژی شومینه نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی ۳۰ درصد بیشتر است.
موتورخانه: سیستم گرمایشی موتورخانه معمولا در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی دارای ۱۲ واحد به بالا کاربرد دارد. در این سیستم آب در موتورخانه گرم می‌شود و از طریق رادیاتور به واحدها منتقل می‌شود.
سپس آب در لوله‌های تعبیه شده در هر واحد به گردش در می‌آید و به مرور گرمایش را از دست می‌دهد. بدین‌ ترتیب خانه گرم می‌شود.
سیستم موتورخانه بهره‌وری انرژی مناسبی دارد. فضایی از خانه‌ شما را اشغال نمی‌کند و توانایی گرمایش مناسبی دارد.
اما این سیستم معایبی نیز دارد. از جمله نیاز به در نظر گرفتن محیطی نسبتا بزرگ برای موتورخانه، عدم انتقال یکنواخت حرارت و نیاز به لوله‌کشی زیاد در مجتمع‌ها. ضمن اینکه هزینه انرژی مصرفی به صورت مساوی بین ساکنین مجتمع تقسیم و در شارژ ماهیانه محاسبه می‌شود، در نتیجه برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان استقلال ندارید.
پکیج: پکیج‌ها از نظر نحوه عملکرد مشابه سیستم موتورخانه عمل می‌کنند، با این تفاوت که در سیستم موتورخانه برای تمامی واحدها از یک مخزن بزرگ استفاده می‌شود ولی در سیستم پکیج این مخزن به مخزن‌های کوچک‌تر تقسیم شده و در هر واحد یکی از آن‌ها قرار گرفته است.
پکیج به خاطر استفاده از سنسورهای هشداردهنده نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی ایمنی بالاتری دارد و بدون بو کار می‌کند. از طرفی چون در این سیستم هر واحد می‌تواند دمای هوا و آب گرم را مستقل از سایر واحدها تنظیم کند بهره‌وری بالاتری دارد.
در ضمن آب در این سیستم هدر نمی‌رود زیرا در آشپزخانه و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید هزینه انرژی مصرفی پکیج نسبت به بخاری بالاتر باشد، اما به خاطر حذف مسیر لوله‌کشی آب، حذف پمپ آب و استقلال در مصرف هر واحد نسبت به موتورخانه بسیار به‌ صرفه‌تر است.
ضمن اینکه هم هزینه تعمیر و نگهداری این سیستم از موتورخانه کمتر است و هم برای تعمیر آن دردسر کمتری خواهید کشید.
گرمایش از کف: سیستم گرمایش از کف یکی از مدرن‌ترین و بهینه‌ترین سیستم‌های گرمایشی حال حاضر محسوب می‌شود. اساس کار این سیستم مانند سیستم پکیج و موتورخانه عبور دادن آب داغ از لوله‌ها و استفاده از گرمایی است که آب از دست می‌دهد. با این تفاوت که لوله‌های مذکور در کف کار گذاشته شده و دیده نمی‌شوند.
این سیستم فضایی را اشغال نمی‌کند و گرمایش یکنواخت است. ضمن اینکه چون دقیقا از کف شروع به گرم کردن فضا می‌کند، گرمای مطلوب‌تری را تولید می‌کند. همچنین به خاطر استفاده از تمام کف، گرمای تولیدی‌اش در مساحتی بسیار بالا پخش می‌شود.
می‌توان آن را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کرد و برای هر اتاق مستقل از اتاقی دیگر برنامه‌ای خاص به آن داد. واحدهای آپارتمانی روی پیلوت به خاطر خالی بودن فضای زیر ساختمان همیشه در زمستان از سرمای شدید کف شکایت دارند.
این سیستم بهترین راه حل برای این مشکل است. این سیستم نیز معایبی دارد. نسبت به سیستم‌های دیگر هزینه راه‌اندازی اولیه آن بالاست، تعمیر آن به راحتی سیستمی مثل پکیج نیست و به محض روشن کردن سیستم خانه گرم نمی‌شود. گاهی اوقات حدود یک ساعت طول می‌کشد تا گرما از مصالح کف عبور کند.
منبع همدان پیام
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;