روسیه مکمل ایران در اوپک

به گزارش تاسیسات نیوز، اگرچه کارشناسان با اشاره به دو دلیل عمده کمرنگ شدن نقش عربستان در اوپک و ادعای خصوصی بودن تولید نفت در روسیه، پیوستن این غول نفتی به اوپک را غیرممکن می‌دانند؛ اما چنانچه این کشور رسما وارد اوپک شود، چه اتفاقی برای موقعیت ایران در اوپک رخ خواهد داد؟





خاقانی در پاسخ به این پرسش، با اشاره به انتخابات 29 اردیبهشت ماه سال جاری و حمایت پررنگ مردم از دولت اعتدال و امید، عقیده دارد: با پشتوانه مردمی که دولت دوازدهم به‌دست آورد، روسیه چه عضو اوپک بشود و چه نشود، تغییری برای جایگاه قدرتمند ایران در اوپک ایجاد نمی‌شود زیرا به خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری، نقش ایران در اوپک بیش از پیش تثبیت شد.





با این حال برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند از آنجا که عربستان سعودی به همراه متحدان خود در حاشیه خلیج فارس حدود نیمی از تولیدات اوپک را تشکیل می‌دهند،‌ ورود روسیه به اوپک می‌توانست منجر به ایجاد توازن در قدرت کشورهای عضو شود زیرا ورود روسیه قطعا به اتحاد این کشور با ایران منجر می‌شد.





پیش از این بحث همکاری بلندمدت ایران و عراق در بلندمدت به منظور مقابله با قدرت‌گیری بیش از اندازه عربستان سعودی در اوپک مطرح بود. به این ترتیب چنانچه هر‌کدام از دو کشور ایران و عراق می‌توانستند طی برنامه‌ای بلندمدت روزانه 7 میلیون بشکه نفت خام تولید داشته باشند، مجموع این تولید 14 میلیون بشکه‌ای می‌توانست در مقابل قدرت تولید عربستان سعودی و هم‌پیمانانش اثرگذاری داشته باشد.





با تمام این تفاسیر و با توجه به پیچیدگی‌هایی که عضویت احتمالی روسیه در اوپک به همراه خواهد آورد،‌ کارشناسان ورود رسمی روسیه به اوپک را بعید ارزیابی می‌کنند. آنها عقیده دارند همین همکاری دورادور که باعث شده است روسیه به‌عنوان کشوری قدرتمند در تولید نفت که همواره در مقابل تصمیمات اوپک خودمختار بوده است، با این سازمان همکاری داشته باشد، بهترین حالت همکاری میان این دو است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;