تولید بخاری با بازده 90 درصدی

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان گروه انرژی های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو موفق به طراحی و ساخت بخاری «زیست توده سوز» که با محیط زیست سازگاری لازم را دارا و نزدیک به 90 درصد بازدهی دارد.

 

 

 

 

“مهدی رضایی” کارشناس گروه انرژیهای تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو از طراحی و ساخت بخاری زیست توده سوز در این پژوهشگاه خبر داد و افزود: تامین انرژی از ضایعات چوبی و کشاورزی یکی از اهداف اصلی طراحی و ساخت این دستگاه است.

 

 

 

 

زیست توده (به زبان انگلیسی: Biomass) یا بیومس یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می آید.
به گفته این مقام مسئول، بسیاری از مناطق کشور برای تامین انرژی و سیستم گرمایش که از هیزم و چوب درختان استفاده می شود، بنابراین در این مناطق می توان از این بخاری بهره برد؛ این نوع بخاری در همه نقاط کاربرد دارد، اما در اختیار داشتن سوخت مناسب اهمیت دارد.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: استفاده از چوب درختان برای تامین انرژی با وجود بازده حرارتی پایین، آلودگی زیادی را نیز وارد چرخه محیط زیست می کند.

 

 

 

 

رضایی افزود: کشورمان ضایعات چوبی زیادی دارد که بلااستفاده مانده و هدر می رود و نیاز است که در فرآیندی از آنها استفاده بهینه صورت گیرد.

 

 

 

 

وی گفت: براساس این پروژه با استفاده از ضایعات مزبور، سوختی به نام « پلت » تولید می شود که نسبت به چوب معمولی انرژی بالاتری دارد؛ همچنین از دیگر مزایای این سوخت، اینکه زمان کاربرد آن در بخاری زیست توده سوز بازده حرارتی بالایی را ایجاد می کند.

 

 

 

 

کارشناس گروه انرژیهای تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو ضمن یادآوری خودکار بودن این بخاری اظهار داشت: محفظه سوخت آن فلزهایی قرار گرفته که عمل تغذیه بخاری به خوبی انجام می گیرد و فن هایی در بخاری تعبیه شده که بازده را افزایش می دهد.

 

 

 

 

وی اظهار کرد: بازده حرارتی بالا و آلودگی کمتر از مزایای این بخاری که در ایران طراحی و ساخته شده به حساب می آید و در مقایسه با نمونه های مشابه کشور اتریش و چین در آزمایش ها مشخص شد که همتراز با تولید نوع اتریشی و بالاتر از بخاری چینی است.

 

 

 

 

رضایی اضافه کرد: این بخاری از قابلیت گرم کردن یک فضای 50 مترمربعی برخوردار است و با کانال کشی می توان به همه اتاق ها به صورت یکنواخت گرما رسانید و آب گرم تامین کرد.

 

 

 

 

آمارهای منتشر شده نشان می دهد بازده احتراق بخاری سنتی 10 درصد است، در حالی که بازده حرارتی بخاری زیست توده تا 90 درصد اعلام شد.




منبع: ایرنا






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;