تنش آبی در کردستان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، استان کردستان در کنار 10 استان دیگر کشور در گروه استان‌های دارای «تنش آبی» قرار گرفته است و گویا بحران کم آبی در استان مشهور به سرزمین آب‌های خروشان و چشمه‌سارهای فراوان، جدی است.

بر این اساس، 11 استان کشور شامل آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با «تنش آبی» گزارش شده‌اند.
اگرچه مشکلات کم آبی کردستان جدی است، اما شهر 450 هزار نفری سنندج بیش از سایر شهرها درگیر کم‌آبی است؛ به‌طوری‌که زنگ خطر هشدارها مبنی بر صرفه‌جویی در این شهر به صدا درآمده و شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در اطلاعیه‌ای اولویت تامین آب در سنندج را آب شرب اعلام کرده است.
در این اطلاعیه آمده است: به‌دلیل کاهش نزولات جوی و افت شدید مخزن آب سد قشلاق سنندج و اولویت تامین آب شرب شهر از محل سد یاد شده، امکان تامین آب برای مصارف کشاورزی در سال‌جاری در مسیر پایاب و حاشیه سد وجود ندارد.
زنگ خطر کم آبی و بحران آب در شهریور سال گذشته در سنندج به صدا درآمد و تا جایی پیش رفت که قرار شد آب شهروندان این شهر جیره‌بندی شود که با کاهش دمای هوا و کاهش میزان مصرف آب، بحث جیره بندی منتفی شد.
این در حالی است که در گذشته کردستان به سرزمین آبشارها، رودخانه‌های خروشان و چشمه‌های طبیعی معروف بود و با میانگین 500 میلیمتر بارش در سال، از استان‌های پر آب کشور محسوب می‌شد.
مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: بارش باران در سه شهرستان قروه، دهگلان و کامیاران کمتر از حد انتظار بوده و این سه شهرستان با مشکل کم آبی مواجه هستند.
محمدطالب حیدری میانگین بارش باران از اوایل پاییز سال 93 تا 15 فروردین سال جاری را در کردستان 367 میلی متر عنوان کرد و گفت: این رقم از کاهش 5/ 7 درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در مجموع در استان تنش آبی داریم این تنش را در شرق استان بیشتر از غرب دانست.
به گفته مسوولان حوزه آب کردستان، 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی و تنها 10 درصد آن در بخش شرب مصرف می‌شود.
این در حالی است که نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده است با توجه به بارش‌های کم در سال آبی جاری، حدود 72 روستای شهرستان بیجار به مرز هشدار رسیده‌اند.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قروه نیز گفته است: احداث خانه باغ‌ها با چاه‌های غیرمجاز باعث کم‌آبی در این شهرستان شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت نیز در سفری به شهرستان دهگلان در سال گذشته اعلام کرد مشکلات موجود در حوزه آب نتیجه کم‌کاری بخش دولتی و همچنین کشاورزان است و همه به یک اندازه در این زمینه مقصر هستیم. استاندار کردستان نیز با اشاره به خشکسالی‌های گذشته و کاهش میزان نزولات جوی که منجر به کم‌آبی در بسیاری از مناطق کشور ازجمله کردستان شده است، گفت: پیگیری مشکلات مربوط به کم‌آبی از اولویت‌های استان است.
عبدالمحمد زاهدی میزان نزولات جوی استان را در سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته مناسب‌تر دانست، اما گفت: این بارش‌ها سفره‌های زیر زمینی را پر نمی‌کند و مشکل کم‌آبی همچنان وجود دارد. او با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به کم آبی را از طریق دیدار با مسوولان ارشد کشور و نامه‌نگاری‌هایی با آنان پیگیری کرده و می‌کنم، افزود: در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری این مسائل را منعکس کردم. مشکل کم آبی تنها مختص کردستان نیست و بسیاری از استان‌های کشور درگیر این موضوع هستند.
کاهش نزولات جوی، برداشت‌های بی رویه از منابع آبی، وجود چاه‌های غیرمجاز و عدم صرفه‌جویی در مصرف آب، نگرانی‌هایی را در این حوزه در کشور و به‌خصوص استان کردستان ایجاد کرده و مسوولان را وادار به بازنگری در شیوه مصرف آب به‌خصوص در حوزه کشاورزی کرده است.
نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط گفت: هم‌اکنون کردستان در زمینه آب شرب و کشاورزی با بحران جدی روبه‌رو است.
سالار مرادی اظهار کرد: باید تلاش شود وزارت نیرو و مسوولان شورای‌عالی آب قانع شوند و حداکثر سهمیه‌ای را که در استان نیاز داریم به ما بدهند و این مهم در سند آمایش نیز باید مورد توجه باشد.
براساس این گزارش، درحالی‌که کشور با بحران آب مواجه شده‌است، اما برای حفظ منابع آبی موجود تلاشی نمی‌شود، «کانی بل» واقع در منطقه اورامان استان کردستان به‌عنوان چشمه‌ای خروشان با دبی فراوان که تامین‌کننده حجم زیادی از آب منطقه بود به‌دلیل ساخت سدی در مجاورت آن تخریب شده و این منبع آبی در معرض نابودی است.
چشمه بل یا به کردی «کانی بل» با آبدهی بیش از سه هزار لیتر در ثانیه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های غرب کشور در شهرستان سروآباد است که با آبگیری سد داریان، در زیر ستونی از آب به ارتفاع 112 متر ارتفاع غرق شده است و به‌دلیل آمیخته شدن با آب پشت سد از بین می‌رود.
انتظار می‌رود در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، مسوولان با اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع وضعیت موجود آب را برای مردم تشریح کنند و با همراهی و همگامی دو طرف از این بحران عبور کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;