تلاش شورا برای بهره‌برداری شهر از شبکه فاضلاب

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از بحث‌های مهم دیروز شورای شهر تهران به تکمیل هرچه سریع‌تر شبکه فاضلاب شهری اختصاص داشت و براساس لایحه‌ تقدیم شده، قرار شد نظرات کارشناسی کمیسیون‌های شورا در این زمینه اخذ شده و به‌صورت پیشنهاد به وزیر نیرو ارائه شود.

اين بحث از آن لحاظ حائز اهميت بود كه تكميل شبكه فاضلاب از يكسو مي‌تواند سلامت آب مصرفي شهروندان را افزايش داده و از سوي ديگر با بازگشت آن پس از تصفيه، براي مصارف كشاورزي و توسعه آبياري فضاي سبز به‌كار گرفته شود. براساس قانون مصوب مجلس در سال 77 و به استناد اختيارات ناشي از تبصره 3 قانون ايجاد تسهيلات براي توسعه طرح‌هاي فاضلاب و بازسازي شبكه‌هاي آب شهري به شورا اجازه داده مي‌شود كه در راستاي ايجاد تسهيلات براي دسترسي سريع شهروندان به شبكه‌هاي فاضلاب، اتخاذ تصميم كند.

به موجب اين قانون علاوه بر افزايش حق انشعاب كه دولت و وزير نيرو مي‌توانستند انجام دهند، حقي نيز به قائم مقام‌هاي شهرداري داده شده بود. البته گفتني است در سال 77 شورا وجود نداشت و بعد از ايجاد شورا اين حق به شورا انتقال داده شد. اينطور كه رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا در جريان بررسي اين لايحه گفت: به موجب اين لايحه به شركت آب و فاضلاب اجازه داده مي‌شود كه پس از طي مراحل قانوني و تاييد وزير نيرو نسبت به وصول مبالغ قيد‌شده در اين مصوبه اقدام و در جهت اجراي پروژه‌هاي مصوب برنامه 5ساله شركت آب و فاضلاب تهران مصوب شوراي اسلامي شهر تهران هزينه كند.

به‌گفته عليرضا دبير اين مبالغ به‌صورت منطقه‌اي و به فراخور شرايط آن منطقه ديده شده است. در ادامه جلسه مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران درباره طرح‌هاي مطالعاتي گذشته شبكه سراسري فاضلاب پايتخت صحبت كرد. وي گفت: «در سال 82 طي برآوردي كه داشتيم 113سال طول مي‌كشيد كه فاضلاب تهران تكميل شود. آن سال بودجه فاضلاب 800 ميليون تومان و سال 83 يك ميليارد تومان بود. آن سال با پيشنهاد شورا و موافقت دولت بودجه فاضلاب را به 50ميليارد تومان رسانديم و از آن سال ايجاد فاضلاب شروع شد. سال 86 هم تكميل سد ماملو پيش آمد.»

هزينه‌هاي مردم هم ديده شود

رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل نيز مباحثي را در مورد هزينه‌هايي كه شهروندان بايد بپردازند، مطرح كرد. احمد دنيامالي با اشاره به اينكه گفته مي‌شود در يكي دو ماه آينده 56 درصد شبكه فاضلاب درست مي‌شود يك‌وجه موضوع است و اينكه چه تعداد از مردم به اين شبكه متصل مي‌شوند نيز يك وجه ديگر، افزود: «در تبصره‌هاي مختلف هزينه‌هاي مردم را افزايش داديم چه در بحث آب و چه در بحث فاضلاب و به‌نظر مي‌آيد اين حوزه افزايش مرتبط با دولت باشد و كاري كه دولت بايد انجام دهد را ما نبايد انجام دهيم. مردم رضايت كاملي براي متصل شدن به شبكه ندارند و قطعا اين افزايش قيمت‌ها تاثير‌گذار خواهد بود.

مردم هزينه‌هاي داخل ساختماني دارند.» اقبال شاكري ديگر عضو كميسيون عمران هم پيشنهاد داد گزارشي از اجراي تبصره 3 در جلسات بعد توسط مسئولان آب و فاضلاب تهران ارائه شود تا هزينه‌هاي گفته شده تفكيك شده و پيشرفت‌ها نسبت به هزينه‌ها سنجيده شود. وي همچنين تاكيد كرد كه در مورد افزايش انگيزه مردم براي وصل شدن به اين شبكه‌ها نيز بايد گزارشي داده شود با اين هزينه‌ها چه اقداماتي صورت گرفته است. محمدمهدي تندگويان عضو بعدي شورا بود كه در اين زمينه عنوان كرد وحدت‌رويه‌اي در مناطق وجود ندارد و الان مردم هم بلاتكليف هستند. وي اين موضوع را قابل ذكر دانست كه هيچ ضمانت اجرايي براي عدم‌استفاده از آب شرب در ساختمان‌هاي در حال ساخت وجود ندارد.

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي درجلسه ديروز شورا پيشنهاد داد: «مي‌توان از تجربه شهرداري تهران در بلوك‌بندي مناطق استفاده كرد. اين جدولي كه در لايحه آمده خيلي نامتجانس است و اگر ما بتوانيم اين تجربه موفق شهرداري را در آن اعمال كنيم منطقي‌تر خواهد بود.» اسماعيل دوستي هم پيشنهاد بلوك‌بندي را كارساز دانست. محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست سپس در مورد هدررفت آب صحبت كرد.

به‌گفته وي در حوزه آب و فاضلاب هدررفت و نشت آب كه به‌صورت رسمي از سوي شركت آب و فاضلاب تاييد شده 25درصد است؛ از اين‌رو نوسازي شبكه‌هاي آب‌رساني بايد در اولويت كار شركت آب و فاضلاب باشد. نظر حقاني اين بود كه آب باران كه در بام‌ها جمع مي‌شود مي‌تواند هم راهكار مناسبي در بازچرخاني آب باشد به‌گونه‌اي كه سالانه 120 ميليون متر مكعب آب در بام‌ها هدر مي‌رود.

چراكه امروز 3‌ميليون و 200 هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. هادي ساعي نيز از اين مجال استفاده كرد و گفت: «متأسفانه به‌دليل برخي مجادله‌ها بين شهرداري و مسئولان آب و فاضلاب در منطقه22 حيات پارك چيتگر به خطر افتاده كه درخواست دارم هرچه سريع‌تر به اين امر رسيدگي شود.» رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران به 3مغايرت اين لايحه با دستورالعمل نحوه اداره جلسات به تاريخ 19 ارديبهشت سال 92 اشاره كرد.

بنابراين رحمت‌الله حافظي گفت كه براساس مغايرت‌ها، لايحه بايد در اختيار كميسيون‌هاي فرعي و اصلي قرار گيرد تا علاوه بر جمع‌بندي نسبت به آن، اعضا مطالعه‌اي درباره‌اش داشته باشند. در اين جلسه محمد پرورش، مدير آب و فاضلاب شهر تهران به ارائه گزارش آماري از اقدامات شركت آب و فاضلاب تهران پرداخت. وي به نكات زير اشاره كرد:

از سال 90 تا 93 سه‌هزار كيلومتر پروژه اجرا شده كه 700 كيلومتر آن خطوط اصلي و تونل‌ها بوده است. در سال90، 18 درصد مردم تهران به شبكه فاضلاب اتصال داشتند كه اين ميزان تا 6ماه آينده به 56 تا 60 درصد خواهد رسيد. اين در حالي است كه هزينه اين امر تنها 10درصد از منابع دولتي بوده است.بايد فرهنگ‌سازي‌ گسترده‌اي در نصب انشعاب‌ها ايجاد شود.24 درصد از آب تهران، آب بدون درآمد است ولي هدررفت نيست و تنها 11درصد از آب هدر مي‌رود.

گزارش تفريغ بودجه سال93 آماده شد

در يكصد و شصت و سومين جلسه شوراي شهر تهران عليرضا دبير ضمن اعلام آماده بودن گزارش تفريغ بودجه سال93، از ارسال پاسخ شهرداري به بندهاي مورد اعتراض اعضا شورا درخصوص حسابرسي تفريغ بودجه سال92 شهرداري تهران خبر داد.‌ به‌گفته وي مقرر شده اين گزارش به كميسيون‌هاي شورا ارجاع داده شود تا ظرف يك هفته پاسخ بررسي در كميسيون‌ها در صحن اصلي قرائت شود. حافظي اما گفت:

«پاسخ ارائه‌شده شهرداري درباره تفريغ بودجه92 در تاريخ 28 ارديبهشت ماه امسال توسط رياست شورا به كميسيون برنامه و بودجه ارسال شده است. در نهايت پاسخ بدون ارجاع به كميسيون‌هاي شورا در دستور جلسه امروز (يكشنبه) قرار گرفته است. اين رويه دور زدن كميسيون‌ها‌ست و عدم‌ارجاع به كميسيون‌ها پذيرفتني نيست.» وي پيشنهاد داد 2هفته به كميسيون‌ها فرصت داده شود تا پاسخ شهرداري مورد مطالعه قرار گيرد.

تورق تاريخ چمران از 2روز آخر خرداد تا نخستين روز تير

مهدي چمران طبق روال جلسات قبل شورا، در ابتداي جلسه ديروز ضمن تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان به تورق تاريخ پرداخت. وي اظهار كرد: «روز 30خرداد سالروز شهادت 27تن از زائران امام رضا(ع) است كه در سال 73 و در روز عاشورا در سانحه بمبگذاري به دست منافقين به شهادت رسيدند؛ ياد و خاطره‌شان گرامي باد.» به‌گفته وي روز 31خرداد سالگشت عروج ملكوتي ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي استاد حضرت امام است.

رئيس شورا همچنين به سالروز شهادت مصطفي چمران در 31خرداد اشاره كرد. وي اضافه كرد: «خرداد 1360 در ظهر خونين دهلاويه در دشت آزادگان خوزستان شهيد دكتر چمران در خاكريز مقدم دهلاويه با تركش خمپاره 60 دشمن همراه 2يار عزيز و بزرگوار خود روي در نقاب خاك كشيد و زندگي ظاهري او در اين ظهر خونين غروب پذيرفت.» وي گفت كه آخرين روز خرداد روز صدور راي مجلس به عدم‌كفايت بني‌صدر و عزل او از پست رياست‌جمهوري ايران است. همچنين نخستين روز تيرماه نيز روز اصناف و در ضمن يادآور فرمان حضرت امام‌(ره) مبني بر تاسيس سازمان تبليغات اسلامي است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;