ترکیبات آروماتیکی بنزین پایه متانولی جدید، کاهش قابل ملاحظه دارد

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران طی جوابیه ای به نامه دبیر انجمن خودروسازان ایران به معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره موضوع توقف تولید بنزین پایه متانولی واکنش نشان داد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، متن جوابیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به این شرح است: «از سال 1980 متانول به صورت تجاری در ترکیب بنزین با نسبت های 3، 5، 15، 30 و 85 درصد مورد استفاده قرار گرفته است که جهت اطلاع به سایت شرکت methanex به آدرس اینترنتی www.methanex.com مراجعه شود.

با توجه به افزایش تقاضای بنزین، حجم بالای تولید متانول در داخل کشور و واحدهای جدیدالاحداث در دست اقدام، رعایت شاخص‌های زیست محیطی، مزیت‌های اقتصادی و تنوع سبد سوخت در بخش حمل و نقل، پس از بررسی های آزمایشگاهی متعدد نمونه بنزین متانولی با مشخصات گوگرد 20 پی پی ام، مرکاپتان 1.7 پی پی ام، عدد اکتان 90، محتوای بنزن صفر، آروماتیک 13 درصد حجمی، آزمایش خوردگی a1 و مکمل‌های بازدارنده به منظور کنترل فشار بخار و جلوگیری از فرایند دو فازی با همت متخصصان داخلی در مقیاس آزمایشگاهی در حال تولید است.

درباره مزیت استفاده از این نوع بنزین می توان به عدد اکتان بالا (134-129) و نسبت اکسیژن به کربن بالا در ترکیب بنزین متانولی، راندمان بالای انرژی و کاهش قابل ملاحظه ترکیبات آروماتیکی که منجر به بهبود آرام سوزی و کاهش قابل ملاحظه انتشار ترکیباتCO ، HC و PM خواهد شد، اشاره کرد.

15 درصد حجمی متانول، عدد اکتان بنزین پایه را حداقل 6 واحد و نفتای پایه را با افزایش 35 درصد 66 واحد افزایش و انتشار آلایندگی را به میزان قابل توجه کاهش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، چین با وجود ظرفیت پالایشی و زیر ساخت‌های تکنولوژی از متانول استفاده می‌ کنند.

مسلماً به دلایل کاهش هزینه تولید بنزین، حجم بالای منابع ذغال سنگ و پتانسیل های وارداتی از خاورمیانه و اهرم‌های کنترل قیمت بنزین توسط دولت مرکزی و توسعه و تنوع سازی سبد سوخت با توجه به تقاضای آتی است که بیش از 3 میلیون تن متانول جایگزین بنزین شده و 18 تا 22 استان (تصویر 3) از ترکیب متانول در حمل و نقل استفاده می کنند که به عنوان نمونه بیش از 770 جایگاه و 14 میلیون خودرو در استان shanxi از این سوخت استفاده می‌نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;