بهره اوپک از حاشیه سود تولید نفت

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، نفت طی 6 ماه بیش از 50 درصد از ارزش خود را از دست داده است در چنین شرایطی تنها تولیدکنندگانی می‌توانند به تولید نفت ادامه دهند که هزینه زیادی صرف استخراج نفت نکنند؛ در این بین از آنجا که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کمترین هزینه را برای تولید صرف می‌کنند، نسبت به دیگر تولیدکنندگان نفت از حاشیه سود بیشتری برخوردارند.

در حال حاضر، منابع نفتی به دو دسته متعارف و نا متعارف تقسیم می‌شود که هزینه تولید در منابع متعارف بسیار کمتر از منابع نا‌متعارف است. نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس از منابع متعارف استخراج می‌شود و از آنجا که بخش اعظمی از این منابع در خشکی قرار گرفته هزینه تولید در آنها بسیار پایین است؛ بر همین اساس این کشورها حتی اگر قیمت نفت به کمتر از سطح کنونی برسد باز توان تولید خواهند داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، کشورمان کمترین هزینه را برای استخراج نفت می‌پردازد. براساس این گزارش، ایران در میادین موجود در خشکی بین 3 تا 5 دلار برای هربشکه و در میادین دریایی خلیج فارس بین 5 تا 6 دلار برای هر بشکه هزینه می‌کند. این در حالی است که این هزینه حتی در برخی میادین واقع در منطقه‌ای موسوم به مناطق نفت خیز جنوب به کمتر از 2 دلار هم می‌رسد.

در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز وضع بر همین منوال است. به خصوص عربستان، عراق و کویت با هزینه‌ای بین 4 تا 6 دلار یک بشکه نفت را تولید می‌کنند. هزینه تولید نفت در امارات متحده عربی با کمی تفاوت به دلیل واقع شدن برخی میادین این کشور در آب‌های عمیق بیش از 7 دلار برآورد می‌شود. البته ونزوئلا و اکوادور دو عضو دیگر اوپک هزینه بیشتری برای تولید نفت می‌پردازند، هزینه تولید نفت در این کشورها حدود 20 دلار است و همچنان تولید نفت در این کشورها نیز در سطح قیمت‌های کنونی به‌صرفه است. بر همین اساس کشورهای عضو اوپک که عموما کشورهایی با اقتصاد وابسته به نفت هستند همچنان به تولید خود ادامه داده و حتی در شرایط قیمتی کنونی که این کشورها را با کسری بودجه مواجه کرده است می‌توانند با ادامه سرمایه‌گذاری‌ها به تولید نفت خود افزوده و از طریق افزایش صادرات درآمد کسب کنند.این در حالی است که در منابع متعارف نیز هزینه تولید متفاوت است. به‌طور مثال، هزینه تولید نفت در میادین نفتی دریای شمال(نفت برنت) به دلیل واقع شدن در آبهای عمیق حدود 50 دلار برآورد می‌شود. گفته می‌شود تعداد دکل‌های فعال در این میادین سیر نزولی پیدا کرده‌اند.

اما وضع در منابع نامتعارف به شکل دیگری است. منابع نامتعارف که شامل نفت ماسه‌ای و نفت شیل است، عمدتا در آمریکا و کانادا قرار گرفته و پر‌هزینه‌ترین نفت دنیا به حساب می‌آیند. این منابع از ریزش قیمت نفت بیشترین آسیب را دیده‌اند به‌طوری‌که بر‌اساس برخی گزارش‌ها تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی کانادا حدود 41 درصد کاهش یافته و همچنین از تعداد دکل‌های حفاری میادین نفتی شیل به شکل قابل توجهی کاسته شده است، به‌طوری‌که روز گذشته اعلام شد تعداد دکل‌های میدان داکوتای شمالی، یکی از بزرگ‌ترین‌ میادین نفتی شیل، به کمترین تعداد ظرف 2 سال گذشته رسیده است. آمار دقیقی از هزینه تولید در منابع نا‌متعارف وجود ندارد؛ اما براساس برخی بررسی‌ها هزینه تولید در میادین نفت ماسه‌ای کانادا کمی کمتر از 40 دلار برای هر بشکه برآورد می‌شود و در میادین شیل بین 100 تا 40 دلار متغیر است. اما میادین اصلی شیل که بیشترین تولید نفت را به خود اختصاص داده‌اند نسبتا هزینه کمتری (حدود 50 دلار) دارند. بر همین اساس به نظر می‌‌رسد به زودی شاهد افت تولید از میادین نفتی نا‌متعارف باشیم.






انتهای پیام 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;