بازیافت حرارت دودکش

 

 

 

 

 

KN2-10129

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان، موفق به طراحی و ساخت سیستمی به منظور بازیابی و استفاده مجدد از انرژی حرارتی دودکش سامانه های گرمایش خانگی و صنعتی شدند.

در دستگاه طراحی شده دودکش بخاری به صورت بخشی از یک مبدل پوسته و لوله در نظر گرفته شده که با استمرار جریان هوای گرم در داخل لوله، هوای سرد توسط دمنده ای با توان 22 وات به داخل پوسته دمیده  می شود.

به گفته صادق شاکری، مجری این طرح؛ با نصب این سیستم می توان حدود 200 وات انرژی و معادل با 31 درصد کل گرمای تلف شده در بخاری را از دودکش آن استحصال کرد. همچنین پس از نصب این سیستم بر روی بخاری های خانگی و در کنار شبیه سازی دینامیکی صورت گرفته، مشخص شد که ضمن افزایش ایمنی نسبت به بخاری های معمولی با توجه به سنسورهای دمایی به کار رفته در آن، بازده بخاری های خانگی به میزانی در حدود 10 درصد افزایش خواهد یافت.

محقق دانشگاه صنعتی اصفهان، صرفه اقتصادی مطلوب، هزینه تمام شده بسیار پائین جهت تجهیز سامانه های گرمایشی به این سیستم و نیز امکان نصب آن بر روی انواع سامانه های گرمایشی دارای دودکش را از دیگر مزایای این سیستم عنوان کرد و افزود: انعطاف پذیری برای تمامی محیط ها از جهات گوناگون جغرافیایی، مسیر حرکت گازهای احتراق، شدت های مختلف شعله سامانه گرمایشی و ….

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;