اهمیت فیلترها و تمیزکننده‌های هوا

فیلترها و تمیزکننده‌های هوا نقش بسیار مهمی را در تامین کیفیت مناسب هوای داخل ساختمان ایفا می‌کنند. فیلترها وسایلی هستند که با به کارگیری یک محیط واسطه ذرات معلق موجود در هوا را از آن جدا می‌کنند. تمیزکننده‌های (تصفیه‌کننده‌های) هوا نیز با استفاده از روش‌های دیگر آلاینده‌های موجود در هوا را از آن تفکیک می‌کنند.

·        هزینه سالم‌سازی هوای آلوده

·        هزینه تعویض و نصب مجدد فیلترها

·        افزایش هزینه انرژی مصرفی به واسطه استفاده از فیلترهای با بازدهی بالاتر

·        هزینه تعمیر و نگهداری کویل‌ها و کانال‌ها

به عنوان مثال، فیلترهای یک‌بار مصرف کاغذی که در کوره‌های اماکن مسکونی و اماکن تجاری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار ارزان‌قیمت هستند، ولی این نوع فیلترها هیچ تاثیری بر کیفیت هوای داخل ندارند. تنها کاری که فیلترهای کاغذی انجام می‌دهند ان است که میزان آلودی ورودی به تجهیزات را کاهش می‌دهند. این فیلترها همچنین به منظرو حفاظت از بادزن‌ها و کویل‌ها و جلوگیری از تجمع آلودگی‌ها در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، چرا که کثیف شدن بادزن‌ها و کویل‌ها منجر به کاهش بازده کارکرد آن‌ها خواهد شد. مساله‌ای که وجود دارد آن است که فیلترهای کاغذی قابلیت فیلتر کردن ذرات ریز معلق در هوا و بنابراین حفاظت از افراد ساکن در ساختمان و تامین هوایی سالم برای تنفس را ندارند.

اهمیت فیلترها و تمیزکننده‌های هوا

نگهداری از فیلترها در سیستم‌های HVAC از جمله مسایلی است که در اغلب موارد توجه کافی بدان نمی‌شود. فیلترها از جمله وسایلی هستند که به راحتی کثیف شده و احتمال گرفتگی آن بسیار بالاست. از طرفی، تجمع گرد و غبار و آلودگی‌هایی که بر روی تیغه‌های بادزن، کویل‌ها و سطوح کانال موجب کاهش بازدهی سیستم می‌شود. این در حالی است که در این شرایط آلاینده‌هایی که برای سلامت انسان خطر دارند از هوای ارسالی به داخل ساختمان جدا نمی‌شوند.

طی مطالعات انجام گرفته بر روی تعدادی از ساختمان‌هایی که با مشکل کیفیت هوای داخل مواجه بودند، مشخص شد که تنها در ۱۳٫۲ درصد از این ساختمان‌ها کیفیت فیلترهایی که در سیستم‌های HVAC مورد استفاده قرار گرفته است در حد قابل قبول است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;