انواع منهول پلی اتیلن

منهول که به آن آدم رو نیز گفته می‌شود، یک تونل یا گودال عمودی است که چند خط فاضلاب ورودی و خروجی زیر زمینی را به هم وصل می‌کند و دسترسی به خطوط فاضلاب های طولانی و تاسیسات و شبکه‌های انتقال فاضلاب شهری و خانگی را آسان می‌نماید. 
به گزارش تاسیسات نیوز، منهول در لوله کشی‌های مربوط به گاز، آب، فیبرهای نوری، مخابرات، برق و … نیز استفاده می‌شود و جنس های مختلفی دارد و از متریالهای گوناگونی اعم از سنگ، آجر، بتن، پلاستیک، پلی اتیلن، کامپوزیت یا فایبرگلاس ساخته می‌شود که در این مقاله ما در مورد “منهول پلی اتیلن” صحبت می‌کنیم.
منهول پلی اتیلن از پلی اتیلن تک جداره (روتاری) یا پلی اتیلن دو جداره (اکستروژن) ساخته می‌شود و قطرهای متفاوتی دارد و ارتفاع آن از ۵۰ سانتی متر تا ۱۳ متر، قابل تنظیم می‌باشد.
امروزه در اروپا بیش از ۸۰ درصد منهول‌های استفاده شده، منهول پلی اتیلن می‌باشد و در ایران استفاده از این نوع منهول در حال افزایش است و سیر صعودی دارد. ویژگی‌ها و مزیتهای خاص و فوق العاده منهول پلی اتیلن باعث شده است از آن در صنعت آب و فاضلاب بیشتر استفاده شود و بازدهی خوبی داشته باشد.
انواع منهول پلی اتیلن
منهول پلی اتیلن از نظر کاربرد، جنس بدنه و شکل ظاهری به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود.
منهول پلی اتیلن تک جداره
منهول پلی اتیلن تک جداره که به آن روتاری یا دوار نیز گفته می‌شود، معمولا به صورت یک قطعه واحد در سایزهای کوچک و یا یک قطعه تشکیل شده از قطعات دیگر تولید می‌شود.
این نوع منهول جایگزین مناسبی برای مدلهای بتنی می‌باشد و در سیستم ‌های فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی استفاده می‌شود. منهول تک جداره در ۳ قطر ۸۰۰ میلی متر، ۱۰۰۰ میلی متر و ۱۲۰۰ میلی متر و دارای ارتفاع از ۸۰ سانتی متر تا ۱۰ متر تولید می‌شود.
منهول پلی اتیلن دو جداره
منهول پلی اتیلن دو جداره یک جداره اضافه تر در داخل لوله دارد و نسبت به دیگر مدل‌ها، مقاوم تر است و دوام بیشتری دارد.
منهول پلی اتیلن گذر مستقیم
منهول پلی اتیلن گذر مستقیم از نظر آب بندی کاملا مطمئن و ایمن می‌باشد و دارای چندین اتصال ورودی و خروجی است.
از این مدل برای انشعاب گیری و تجمیع اتصالات خانگی استفاده می‌شود. منهول پلی اتیلن گذر مستقیم برای استفاده در لوله‌هایی تا قطر ۷۰۰ میلیمتر بسیار مناسب می‌باشد و می‌توان از آن در لوله‌های سرباز و داخل لوله‌ها و پلیت های پلی اتیلن نیز استفاده نمود.
منهول پلی اتیلن ریزشی
منهول پلی اتیلن ریزشی در دراپ‌های با ارتفاع بیشتر از ۶۰ سانتیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و حداکثر ارتفاع مجاز برای استفاده از آن ۳ متر می‌باشد.
منهول پلی اتیلن جانبی
منهول پلی اتیلن جانبی در تاسیسات شبکه‌های فاضلاب استفاده می‌شود و برای لوله‌های دارای قطر داخلی ۸۰۰ میلی متر و بالاتر مناسب است.
مزایا و معایب
منهول پلی اتیلن دارای مزایا و معایب زیادی می‌باشد که در زیر به آنها اشاره شده است.
مزایا
– نصب سریعتری نسبت به مدلهای دیگر دارد.
– دارای مقاومت و دوام بالایی در برابر ضربه، فشار، سایش، خوردگی، مواد شیمیایی، نفوذ و نشت مایعات، محیط‌های خورنده و مهاجم می‌باشد.
– نیازی به تعمیر ندارد و در صورت نیاز، به راحتی تعمیر می‌شود.
– هزینه‌های اجرایی پروژه‌های بزرگ را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
– قیمت پایینی دارد.
– دارای ضریب زبری پایینی می‌باشد.
– از طول عمر بالایی، حدودا ۵۰ سال، برخوردار است.
– در مناطق مرطوب مانند شهرهای شمالی و مناطق جنوب کشور ماندگاری بالایی دارد.
– قابل بازیافت می‌باشد.
معایب
– در صورت ترک خوردن، ترک‌ها بسیار سریع منتشر می‌شوند.
– فشار زیاد درون سیستم و شبکه فاضلاب را نمی‌تواند تحمل کند.
– در مقابل آتش مقاومتی ندارد.
قسمت های مختلف منهول پلی اتیلن
منهول پلیاتیلن دارای ۳ بخش و قسمت اصلی می‌باشد که عبارتند از:
بخش بالایی یا تیپر
بخش بالایی یا تیپر یک بخش و قسمت مجزا است که به بالای منهول متصل می‌شود و از طریق آن می‌توان به داخل منهول دسترسی پیدا کرد. بخش بالایی منهول یک دریچه ورودی با قطر ۶۰۰ میلی متر دارد که این دریچه تا ۱۰۰۰ میلیمتر قابل تغییر می‌باشد.
بخش میانی یا رایزر
بخش میانی یا رایزر دایره ‌ای شکل است و فرمی لوله مانند دارد که امکان رسیدن به کفی را فراهم می‌کند. این قسمت باید حتما در برابر فشار شعاعی خاک، آب زیر زمینی و نیروهای برشی ناشی از نشست خاک اطراف، مقاومت داشته باشد. بخش میانی پله‌هایی یکپارچه با بدنه دارد و مطابق با استانداردهای جهانی طراحی شده است.
بخش پایینی یا کفی
بخش پایینی یا کفی مهمترین بخش منهول است و به صورت سکودار و یکپارچه ساخته می‌شود. این قسمت در برابر فشار آبهای زیر زمینی و بارهای عمودی بسیار مقاوم می‌باشد و لوله‌های شبکه به آن متصل می‌شوند. پس از جایگذاری منهول روی سطح محل گودبرداری و ترازبندی شیب، لوله‌ها به بخش پایینی متصل می‌گردند.
قیمت
قیمت منهول پلی اتیلن به عوامل زیادی نظیر قطر، طول، ارتفاع، نوع، مدل، نصب یا عدم نصب پله، تعداد ورودی و خروجی آدم رو، فلنج دار بودن یا نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها، مرغوبیت و کیفیت مواد استفاده شده، میزان باری که روی منهول وجود خواهد داشت و یکپارچه یا مجزا تولید شدن آن بستگی دارد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;