کدهای ساختمانی اخلاقی نیست، آیین‌نامه‌ای است

محمد صدر هاشمی نژاد، فعال اقتصادی با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق مهندسی گفت: در طول تمام سال هایی که در حوزه های عمرانی فعالیت می کردیم، همواره این یک موضوع ناخودآگاه در ذهن ما بود که حق نداریم و هیچ‌گاه نباید چارچوب ‌ها و اصول مهندسی را خدشه ‌دار کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، صدر هاشمی با بیان این مطلب تصریح کرد: در حال حاضر کدهای ساختمانی اخلاقی نیستند، بلکه این کدها آیین ‌نامه‌ای و تعریف شده هستند.
به طور مثال آئین‌نامه ۲۸۰۰ و یا سایر کدها را تعریف کرده ‌اند که در کشور ما با لحاظ کردن این شرایط و با توجه به امکان زلزله‌خیزی و موقعیت آب و هوایی باید به این کدها توجه شود.
این پیمانکار راه ‌سازی و سدسازی کشور ادامه داد: اما یک داستان رعایت این کدها توسط افراد است که می‌توانند آنها را رعایت کنند و یا رعایت نکنند.
در صورتی که به این ضوابط و کدها توجه نکنند، هرچند در برخی موارد ممکن است به عنوان تخلف برای آنها مشکل ساز شود، اما در عین حال ممکن است از کنار آنها به راحتی عبور کنند.
صدر هاشمی نژاد با بیان اینکه توجه به اخلاق یک باور اجتماعی است، تصریح کرد: یک مسئله‌ای باید در مغز مردم برود و آن اینکه «مگر می‌شود من تقلب کنم؟» و این یک باور اجتماعی است.
وی تاکید کرد: وقتی در جامعه‌ای باورهای اجتماعی قوی وجود داشته باشد و ارتکاب بزه‌ و خلاف عرف عمل کردن بسیار غیرعادی به نظر می رسد، همه به ‌طور طبیعی عادت می‌کنند که طبق اصول اخلاقی عمل کنند و به ‌ندرت پپدا می ‌شود که یک فرد کار غیرمتعارفی انجام دهد.
صدر هاشمی نژاد ادامه داد: در زمان گذشته علیرغم اینکه شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت و حتی مردم کمتر روزنامه می‌خواندند، اگر فردی یک تخلف انجام می داد، اسم این فرد و عمل وی در تمام محافل و مجالس گفته می‌شد. اما امروز صدها کار عجیب و غریب در کشور انجام می‌شود و روزبه‌روز هم اوضاع بدتر می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;