خرم: مجلس و دولت از مشکلات مالی تشکل‎های مهندسی غافل هستند

احمد خرم با تشریح سه چالش اساسی که در حال حاضر جامعه مهندسی و صنعت ساختمان کشور با آنها روبه رو هستند، گفت: بیکاری مهندسان، عدم حمایت از NGO های مهندسی و عقب ماندگی در زمینه صنعتی سازی ساختمان سه مسئله مهم امروز ما در کشور است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، وزیر سابق راه و ترابری به تشریح سه معضل و مسئله مهم کشور پرداخت و گفت: مسئله اول این است که در حال حاضر بی بهره ترین قشر در بین جامعه تحصیل کردگان کشور، قشر مهندسی در هفت رشته ساختمان است.
بی برنامگی دولت برای اشتغال مهندسان
احمد خرم در اختتامیه ششمین جشنواره چهره سال ۹۷ راه و ساختمان با ابراز تاسف از اینکه از بین ۶۰۰ هزار نفر مهندس در هفت رشته مهندسی، بیش از ۴۵۰ هزار نفر از مهندسان در رشته خود کار نمی کنند و یا بیکار هستند، از بی برنامگی دولت برای اشتغال جامعه مهندسین کشور انتقاد کرد.
خرم همچنین افزود: متاسفانه دولت و حاکمیت برنامه ای برای اشتغال مهندسان و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر ندارد.
وزیر اسبق راه و ترابری در عین حال بیان کرد: امتیازاتی که در کشور ما برای صدور خدمات فنی و مهندسی داده می شود معادل با یک دهم کشور همسایه یعنی ترکیه است و متاسفانه با این امتیازات، صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر بسیار سخت و دشوار است.
تشکل های مهندسی لنگ ۱۰ میلیون تومان پول مانده اند
خرم با اشاره به معضل دوم کشور تصریح کرد: مسئله دوم مربوط به NGO های مهندسی کشور است که با کمال تاسف، حمایت هایی که از طرف دولت از NGO ها و تشکل های مردمی صورت نمی گیرد و شاید در میان کشورهایی که افراد تحصیل کرده زیادی دارد، تنها کشوری باشیم که این انجمن های مهندسی موجود در کشور ، از حمایت دولت برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: روز ۲۰ اسفند امسال در جلسه ای با هیئت اجرایی شورای هماهنگی تشکل های مهندسی بودیم و جای تاسف است که در آستانه شب عید این بخش ها لنگ ۱۰ میلیون تومان پول مانده اند و سوال این است که چرا باید وضعیت امروز ما این طور باشد.
عقب ماندگی در بخش صنعتی سازی
خرم با انتقاد از اینکه نه کمیسیون عمران مجلس و نه دولت توجهی به این قضیه ندارند، به معضل سوم صنعت ساخت و ساز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بحث سوم مربوط به بخش ساخت و ساز است.
وی ادامه داد: ما برای انجام درست امور باید توجه کنیم که هم اکنون نسل ششم ساخت و سازها در دنیا انجام می شود. نسل پنجم نیز مربوط به صنعتی سازی هوشمند است که نماد آن هتل ۳۰ طبقه پکن است که در عرض ۱۹ روز ساخته و تجهیز شد.
خرم با بیان اینکه نسل چهارم صنعتی سازی مربوط به صنعتی سازی غیرهوشمند است، افزود: صنعتی سازی غیرهوشمند به معنی ساخت و ساز فولادی پیچ و مهره ای، انواع قالب تونلی و… است.
وزیر سابق راه و ترابری با ابراز تاسف از پسرفت کشور در زمینه صنعتی سازی ساختمان گفت: ما در سال ۱۳۵۰ صنعتی سازی را در کشور شروع کردیم و تاکنون در این زمینه پس رفته ایم.
خرم با اشاره به شهر کت آپادانا و شهرک اکباتان به عنوان نماد صنعتی سازی در تهران گفت: ۱۵ سال تجهیزات قالب های تونلی و تجهیزات ساخت و ساز در محوطه کارگاه زنگ زد.
از سال ۱۳۵۱ یک طرح انبوه سازی صنعتی مثل قالب تونلی ترک ها در کشور در شهر پردیس احداث شد و از بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی هم کمابیش روش های دیگر به ۳۰ هزار واحد در بخش صنعتی سازی نمی رسد.
وی با ابراز تاسف از اینکه ما هنوز در نسل سوم ساخت و ساز گیر کرده ایم، اظهار کرد: این در حالی است که هیچ برنامه و طرحی برای عبور از نسل سوم و چهارم نداریم.
خرم با تاکید بر لزوم تهیه و تدوین طرح جامع صنعتی سازی ساختمان در کشور ادامه داد: با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب حتی شرح خدمات نیز نداریم و لازم است که در این زمینه همتی شود.
تشکل‎های مهندسی دولت را برای تحول ساخت و ساز تحت فشار بگذارند
وی همچنین بیان کرد: جامعه مهندسی می توانند فشارهایی را از طریق تشکل های مردمی برای انجام این تحولات در بخش ساخت و ساز کشور اعمال کنند؛ اما متاسفانه این آمادگی وجود ندارد و اراده ای که در بین تشکل های مردم نهاد برای این منظور وجود دارد، بیشتر از خود دولت است.
وی تاکید کرد: باید این معضلات را در این جمع ها مطرح کنیم و باید در بین تشکل های مردمی در زمینه این تحولات در بخش ساخت و ساز تصمیم گیری شود و فشار اعمال شود.
اگر این فشار نباشد، تحولی در بخش ساخت و سازهای ما ایجاد نخواهد شد.
خرم در پایان ضمن تبریک به چهره های منتخب سال ۹۷ در صنعت راه و ساختمان کشور خاطرنشان کرد: عملکرد مجتمع رسانه ای ساختمان به لحاظ ارج گذاشتن به تلاش برخی از مسئولانی که به عنوان چهره سال ۹۷ صنعت راه و ساختمان انتخاب شده اند، قابل تقدیر است.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;