رجبی: گروه‎های مهندسی اعتبار صنفی دارند، اما اعتبار واقعی ندارند

رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با انتقاد از اینکه در شرایط کنونی جامعه مهندسی به جزیره های جدا از هم تبدیل شده اند، گفت: این رویه هیچگاه به نفع حوزه مهندسی کشور نخواهد بود و در سال ۹۸ سازمان نظام مهندسی، آماده هم‎افزایی با سایر حوزه‎های فنی و مهندسی است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، فرج الله رجبی در اختتامیه ششمین جشنواره چهره سال ۹۷ راه و ساختمان افزود: بر همین اساس آنچه که ما در ماه های اخیر در پیش گرفته ایم، دفاع از مهندسان کشور بوده تا بتوانیم همه آنها را زیر یک چتر واحد جمع کنیم.
وی با بیان اینکه در جامعه ما سال هاست که مهندسان همیشه خود به عنوان چهره سال مطرح بوده اند، افزود: در افق توسعه مملکت ما، نقش مهم نقش مهندسان بوده است. بر این اساس لازم است اجازه دهیم که در سال جدید، مبنا را بر گفتگو و تشریک مساعی درجامعه مهندسی بگذاریم.
ضرورت تشریک مساعی بین مهندسان در سال ۹۸
رجبی با انتقاد از اینکه امروز به گروه هایی تقسیم شده ایم که این گروه ها شاید به لحاظ صنفی، شکلی و حرفه ای اعتبار دارند، اما به لحاظ واقعی اعتبار ندارند، تاکید کرد: اگر جامعه مهندسی ما نتواند به یک تشریک مساعی برسد، همواره در معرض آسیب ها و فشارهای جدی قرار خواهد داشت.
وی افزود: این تشریک مساعی می تواند حمایت کند از پیمانکاران و مشاورانی که ماه ها و سال هاست که با مشکلات و خسارات زیادی روبه رو هستند و همچنین مهندسانی که خدمات آنها مورد تعرض قرار گرفته است، تصریح کرد: همچنین این تشریک مساعی می تواند از انبوه سازانی حمایت کند که جامعه منتظرند تا دوباره به حوزه تولید مسکن ورود کنند و به این ترتیب روح تازه ای در کالبد تمامی بخش ها ازجمله مشاوران، ناظران، پیمانکاران، مجریان و سایر بخش های مهندسی دمیده شود.
رجبی یادآور شد: ما نیازمند گفتگوی جدی و هم افزایی و تشریک مساعی هستیم و اگر این هم افزایی اتفاق نیفتد، مهندسان آسیب می بینند و عملکرد جزیره ای در حوزه مهندسی ادامه می یابد. بنابراین پیشنهاد ما این است که در سال ۹۸ چنین فضایی را فراهم کنیم.
رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ادامه داد: ما در سال گذشته و چند ماه قبل این کار را شروع کردیم اما متاسفانه ما را از پرداختن به آن اصل واحد در حوزه مهندسی منع کردند. با این حال ما امروز در سازمان نظام مهندسی آماده هم افزایی هستیم و حوزه های دیگر فنی و مهندسی شامل انبوه سازان، جامعه مهندسان مشاور، سندیکای پیمانکاران و هر مجمع و گروه صنفی را به این تشریک مساعی دعوت می کنیم.
نقش پررنگ مهندسان در حل ۲۰ چالش اساسی مملکت
رجبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ۲۰ چالش اساسی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و… در کشور گفت: هر چالشی ممکن است برای واژگون کردن هر نظام و حکومتی کافی باشد. بدون تردید هر چالشی به دست مهندسان گره گشایی خواهد شد.
رییس شورای مرکزی نظام مهندسی اضافه کرد: در چندین سال گذشته تلاش و هم و غم ما بر این مبنا بوده که مسئولان مملکت را متقاعد کنیم تا برای عبور از این چالش ها لاجرم باید به جامعه مهندسی رجوع کنند. جلسات زیادی برپا و مذاکرات زیادی انجام شد تا بگوییم که اگر امروز وضعیت اشتغال ما به این ترتیب است، باید جامعه مهندسی را متقاعد کنیم که برگردند و با روی باز به مسایل کشور نگاه مثبتی داشته باشند تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.
وی با بیان اینکه مهندسان با تشریک مساعی به این سطح از اعتماد به نفس می رسند، گفت: هم اکنون در شرایطی هستیم که باید بین بخش های مختلف از جمله انبوه سازان ، پیمانکاران و… تقسیم کار صورت گیرد.
رجبی در عین حال افزود: ما امروز باید برای افق آینده مملکت سوالاتی را طرح کنیم و به این سوالات پاسخ دهیم تا مملکت خود را از این وضعیت بغرنج و خطرناک نجات دهیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: امکان ندارد مسئله اشتغال و ۷۰ هزار طرح نیمه تمام عمرانی بدون مشارکت مهندسان به سرانجام برسد و یا بازار سرمایه ساماندهی شود.
رجبی با تاکید بر اینکه مملکت از این برزخ بدون مشارکت جامعه مهندسان به جایی نمی رسد، ابراز امیدواری کرد: در اسال ۹۸ جامعه مهندسان به اتفاق نظر برسند و هم افزایی ایجاد شود.
وی در پایان با تقدیر از برگزاری جشنواره چهره سال راه و ساختمان خاطر نشان کرد: به منظور اعتلای حوزه مهندسی کشور، ما نیازمندیم که چنین جشنواره هایی را در قد و قامت و قواره بسیار خوب و ارزشمندی برگزار کنیم و در آنها فرصت پیدا کنیم که با همدیگر به صورت چهره به چهره صحبت و تشریک مساعی کنیم.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;