ابلاغ غیرقانونی ساختار شکست را متوقف کنید

به گزارش تاسیسات نیوز، جمعی از مهندسان معمار در مقابل وزارت راه و شهرسازی خواستار توقف غیرقانونی ابلاغ ساختار شکست شدند و اعلام کردند؛ بخشنامه‌ای که معماری ایرانی را تضعیف می‌کند.

عضو هیئت رئیسه گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی گفت: بخشنامه جدید ساخت و ساز‌های شهری، معماری ایرانی را تضعیف کرده است. شادفر که در تجمع جامعه معماران مقابل وزارت راه و شهرسازی حضور داشت گفت: در بخشنامه جدید، تعرفه دستمزد معماری ۵ درصد کاهش یافته و ۲۹ درصد تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در ساخت و سازها، ۷ گروه تخصصی معماری، عمران، مکانیک، برق، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری تعیین شده گفت: در بخشنامه‌های پیشین تعرفه دستمزد معماران ۳۴ درصد بود، اما در تازه‌ترین بخشنامه، ۲۹ درصد تعیین شده است.
شادفر، تضعیف جامعه معماری و در نتیجه ضعف هویت معماری ایرانی در ساخت و ساز‌های شهری را نتیجه این بخشنامه دانست.
محمد سرحدی معمار و شهرساز در این تجمع، بخشنامه جدید را تخلف آشکار ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دانست و گفت: در این قانون، مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی در هر استان جداگانه و به تناست هزینه‌های متفاوت ساخت و ساز در هر استان، اعلام شد، اما در بخشنامه جدید این تعرفه در سطح کشور، معدل گیری شده و یک تعرفه میانگین ۲۹ درصدی برای سراسر کشور اعلام شده است.
وی با اشاره به اینکه در معماری اصیل ایرانی، معمار مسئول اصلی ایجاد یک بنا بوده گفت: در معماری اصیل ایرانی، خلق فضا به عهده معمار بود و مهندس سازه، وظیفه اجرای ایده‌های او را بر عهده داشت، اما با تعیین تعرفه‌های پایین و کاهش مسئولیت معمار، عملا جایگاه او در ساخت و ساز‌ها تضعیف می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;