دکتر جواد جوهری در گفت‌وگو با تاسیسات نیوز:

مهندسی صرفاً تحصیلات دانشگاهی نیست

سال ۷۵ در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد استخدام رسمی بودم. یک روز یکی از همکارانم روزنامه مطالعه می‌کرد و با دیدن یک آگهی استخدام کارگر فنی و پیشنهاد به من، سمت و سوی ذهن من را تغییر داد.
او می‌دانست که من فنی بودم و DBA خواندم، به همین خاطر پیشنهادش برای مصاحبه با آن شرکت را جدی‌تر مطرح کرد. پس از مصاحبه با آن شرکت، مشغول به کار شدم و پس از مدتی اختیاراتم گسترده شد تا اینکه مدیر تولید شدم.
دل را به دریا زدم و از استخدام رسمی در دانشگاه آزاد خداحافظی کردم. خیلی‌ از دوستان و همکاران از این کار من تعجب کردند، اما من اعتقاد داشتم باید کارآفرین باشم. همین دیدگاه باعث شد پیشرفت کنم و بعد از چندین سال، شرکت آذر نسیم را تاسیس کنم.
این بخشی از گفته‌های دکتر جواد جوهری، مدیرعامل شرکت تهویه آذر نسیم است که در گفت‌وگو با پایگاه خبری تاسیسات نیوز ماجراهای جالب دوران کاری و مهندسی‌اش را روایت می‌کند.
زندگی زیباست ای زیباپسند
تمام روزهای من زیباست. زندگی زیباست ای زیباپسند، زنده اندیشان به زیبایی رسند. من زندگی را دائماً زیبا می‌بینم، به غیر از زیبایی هیچ چیزی نمی‌بینم، حتی مشکلات و سختی‌های زندگی را زیبا می‌بینم.
همکاران با اخلاقیات من آشنا هستند، می‌گویم اجازه ندهید مشکل و ضرر اقتصادی برای شرکت پیش بیاید، اما اگر پیش بیاید، با عصبانیت مشکلی حل نمی‌شود. لذا خاطره بدی در دوران کاری ندارم.
با حداقل‌ها شروع کردم
آنچه برای من جالب بوده و هست این است که از همان ابتدای تاسیس شرکت، اعتماد به نفس بالایی داشتم و توانستم با استعانت از الطاف خداوند، با حداقل نیرو، سرمایه و پشتوانه، شرکت آذر نسیم را راه‌اندازی کنم که امروز به یاری پروردگار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مطرح در کشور هستیم.
زیباترین افتخار آذر نسیم
گنبد آسمانی برج میلاد توسط مدعی‌ترین کمپانی آمریکا طراحی و تاسیس شد، اما به بهره‌برداری سرمایشی نرسید چون بار برودت بسیار بالا بود.
من به شخصه وارد پروژه شدم و مدیریت آن را از بازدید، طراحی تا نظارت و نصب دستگاه‌ها را به عهده گرفتم و در نهایت هوای مطبوع و خنکی را در تابستان تحویل مجموعه برج میلاد دادیم و این یکی از زیباترین افتخارات کاری بنده بوده است.
اولین حقوقم را تقدیم پدر کردم
با توجه به اینکه من از زمان نوجوانی مشغول به کار بودم و در کنار کارم ادامه تحصیل هم دادم، لذا اولین حقوق دریافتی‌ام حقوق مهندسی نبوده است.
اولین حقوقی که دریافت کردم با ذوق بسیار زیاد تقدیم پدرم کردم و احساس می‌کنم خوشحالی و دعای پدرم بسیار برای پیشرفت و موفقیت بنده اثر گذار بوده، هست و خواهد بود.
مهندسی، تحصیلات دانشگاهی نیست
تعریف لغوی مهندس از هندسه می‌آید. در کل، به هر کسی که حساب‌شده کار کند، مهندس می‌گویند. برخی معتقدند مهندس باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد، اما من نظر دیگری دارم، مهندس باید فکر و اندیشه داشته باشد.
بگذارید یک مثال بزنم. در گذشته که جاروبرقی نبوده و مادران ما با جاروی دستی خانه را جارو می‌کردند، همیشه هنگام جارو کردن به خواب فرش توجه می‌کردند؛ آن‌ها نه مدرسه رفته‌اند نه علمی در این خصوص داشته‌اند، این یعنی مهندسی. مهندس یعنی خلاقیت و نوآوری. مهندس یعنی علاوه بر مدرک، درک و دانش را هم ارتقا دهی.
حضور زنان در عرصه تاسیسات
صنعت تاسیسات یک صنعت بسیار وسیع و یک فرآیند بسیار طولانی دارد که شامل طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی، خدمات پس از فروش و امثال آن است. ورود خانم‌ها در بعضی از بخش‌های این صنعت می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
به‌عنوان مثال، بخش مهندسی، طراحی، محاسبات، نقشه‌کشی از جمله بخش‌هایی است که خانم‌ها در آن درخشش بالایی دارند. اما در کارهای تولید و اجرا، ورود آن‌ها خوشایند نیست چرا که کار خشنی است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;